رئیس جمهور سابق آمریکا: حق ابطال انتخابات از سوی معاون رئیس جمهور آمریکا به نزاع جدیدی در فضای داخلی آمریکا تبدیل شده است.

ترامپ: پنس می‌توانست انتخابات را باطل کند
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با انتقاد از لایحه اصلاح یکی از قوانین این کشور که توسط دموکرات‌ها معرفی شده گفت، «مایک پنس» معاون وقت او می‌توانست نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را عوض کند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، ترامپ یکشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای با اشاره به ارائه لایحه اصلاح «قانون شمارش آرای الکترال» نوشت:‌ «در واقع، آنچه‌ آن‌ها می‌گویند این است که مایک پنس این حق را داشت که نتیجه را عوض کند و حالا می‌خواهند این حق را بگیرند. متأسفانه او از قدرت خود استفاده نکرد. او می‌توانست انتخابات را باطل کند».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «اگر معاون رئیس جمهور هیچ حقی نداشت با وجود تقلب‌ها و دیگر بی‌نظمی‌ها، نتیجه انتخابات را در جلسه سنا عوض کند، چگونه دموکرات‌ها و کسانی که فقط به اسم جمهوری‌خواه هستند مانند سوزان کالینز تقلا می‌کنند این لایحه را تصویب کنند که به معاون رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد نتیجه انتخابات را عوض کند؟»

ترامپ صبح روز ششم ژانویه سال گذشته در پیامی توئیتری از پنس درخواست کرد «شجاعت نشان داده» و در جلسه کنگره برای بررسی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتیجه را باطل اعلام کند. رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در سخنرانی مجاورت ساختمان کنگره بر ادعای تقلب گسترده در این انتخابات تأکید کرد.

دقایقی بعد، صدها نفر از هواداران تهییج شده ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. آن‌ها در محوطه ساختمان کنگره یک طناب دار برافراشته بودند که روی شعار «پنس را دار بزنید» نوشته شده بود. هواداران ترامپ همچنین حین ورود به داخل ساختمان این شعار را سر داده و به‌دنبال پنس می‌گشتند اما مأموران امنیتی چند دقیقه قبل، او را از ساختمان خارج کرده بودند.

ترامپ بابت این حوادث برای دومین بار در طول ریاست جمهوری خود استیضاح شد اما جلسه محاکمه او در مجلس سنای آمریکا رأی کافی نیاورد. اکنون کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی رویدادهای منتهی به و حوادث آن روز و هرگونه دخالت رئیس‌جمهور سابق، اعضای دولت یا حامیان وی است. به طور جداگانه، وزارت دادگستری آمریکا بیش از ۷۰۰ نفر را در ارتباط با این حمله مرگبار متهم کرده است.

قانون شمارش آرای الکترال آمریکا در سال ۱۸۸۷ تصویب شده و رویه فدرال برای شمارش آرای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را شامل می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید