۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 55328432

برای آگاهی از قیمت‌ها نیاز به استعلام‌گرفتن از مراجع معتبر وجود دارد. شرکت آیرومارت(شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) یکی از مراجع خوش‌نامی است که برای استعلام قیمت آنلاین آهن، میلگرد و انواع مختلفی از مقاطع فولادی می‌توانید رویش حساب کنید.

عرشه فولادی یعنی چه؟

عرشه فولادی سازه فلزی مواجی است که در پروژه‌های ساخت‌وساز به کار می‌رود. از این سازه برای ساختن سقف یا کف ساختمان‌ها بهره می‌برند. به عرشه فولادی متال‌دک(metal deck) هم گفته می‌شود. اما چرا این سازه در ساختمان‌سازی اهمیت و کاربرد زیادی دارد؟ عرشه ‌های فولادی دارای وزن اندک هستند و به‌سادگی در پروژه‌های مختلف برای ساخت سقف عرشه فولادی یا موارد دیگری مانند کف کامپوزیتی استفاده می‌شوند. برای همین از سازه‌های مهم و پرطرفدار صنعت ساخت‌وساز به شمار می‌روند.

سقف عرشه فولادی چیست؟

مجموعه‌ای از ورق‌های فلزی گالوانیزه یا به‌عبارت دقیق‌تر فولادی شکلدهی شده برای ساخت کف و سقف سازه‌های مختلف استفاده می‌شوند و به آنها سقف عرشه فولادی گفته می‌شود. سقف‌های عرشه فولادی را روی تیرآهن‌ها سوار می‌کنند و در نتیجه پلتفرم قوی و ماندگاری برای استفاده در سقف‌ها به وجود می‌آید. با وجود عرشه ‌های فولادی است که می‌توان در سقف از موادی مانند بتن استفاده کرد. سقف عرشه فولادی از مقاطع مختلط دال بتن مسلحی تشکیل می‌شود که روی ورق‌های ذوزنقه‌ای به تیرها و شاه‌تیرها متصل می‌شوند.

قالب‌بندی سقف‌ها از مهم‌ترین مشکلات اجرای سقف‌ها در پروژه‌های ساخت‌وساز هستند. برای همین است که اجرا و پیاده‌سازی سقف معمولا به تأخیر می‌افتد. استفاده از سقف عرشه فولادی چنین مشکلاتی را حل می‌کند و باعث تسریع پروژه‌های ساخت مختلف می‌شود.

اگر بخواهیم به گذشته و تاریخچه عرشه فولادی نگاهی داشته باشیم، باید بگوییم که در حوالی سال ۱۹۴۰ میلادی وارد صنعت ساختمان شد و استانداردهای تازه‌ای را به این عرصه پیشکش کرد. استانداردهای صنعتی معتبری برای این سازه در نظر گرفته شده است و همین باعث می‌شود که استفاده از آن در پروژه‌های مختلف همراه با ایجاد ایمنی بیشتر صورت بگیرد.

عرشه فولادی یعنی چه؟

عرشه‌ فولادی از چه چیزهایی تشکیل می‌شود؟

اجزای عرشه فولادی به شرح زیر هستند:

· ورق گالوانیزه موج‌دار؛

· گل میخ؛

· میلگرد؛

· بتن.

به فرایند تولید عرشه های فولادی رول‌فرمینگ(roll-forming) گفته می‌شود. در چنین فرایندی ورق‌های فولادی با کمک غلتک‌هایی مخصوص تغییر شکل می‌دهند. هسته مرکزی عرشه ‌های فولادی ورق‌های گالوانیزه مواج است. برای تولید عرشه فولادی ورق‌های گالوانیزه با عرضی مشخص به دستگاه فرمینگ وارد می‌شوند. غلتک‌هایی در دستگاه مذکور وجود دارد که به ورق‌ها فشار وارد می‌کنند  و کم‌کم باعث می‌شوند که آنها به شکل موردنظر درآیند.

 هزینه‌ای که برای اجرت شکل‌دهی به این ورق‌ها تعلق می‌گیرد، روی قیمت عرشه فولادی اثر می‌گذارد. ورق‌های گالوانیزه هم از عناصر پرکاربرد در میان مقاطع فولادی‌اند و در تولید انواع لوله فولادی، ورق شیروانی و البته عرشه فولادی استفاده می‌شوند. این ورق‌ها ضخامتی بین ۰.۷ تا ۱ میلی‌متر دارند. شیارها و چین‌هایی روی ورقه‌های مذکور به وجود می‌آید تا با بتن پر شوند و امنیت سازه‌های مختلف را بالا ببرند.

سرعت کار ساخت‌وساز با به‌کارگیری عرشه‌ های فولادی هم بیشتر می‌شود و برای همین است که طرفداران زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. دیگر روش‌های سنتی برای تولید سقف‌های متعدد در بناهای بلند جوابگو نیست اما به کمک سقف عرشه فولادی می‌توان چنین نیازی را به‌خوبی مرتفع کرد.

عرشه فولادی یعنی چه؟

گام عرشه فولادی چیست؟

عرشه ‌های فولادی قله‌ها و دره‌هایی دارند و در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به فاصله عمودی دره تا قله عرشه، گام گفته می‌شود. این ابعاد گام است که مشخص می‌کند چه مقدار حجم بتن می‌توان به آن تحمیل کرد. پرکاربردترین عرشه ‌های فولادی با گام‌های ۶۵ و ۷۵ میلی‌متر تولید می‌شوند.

مزایای عرشه فولادی چیست؟

استفاده از عرشه‌ های فولادی مزایای زیاد دیگری هم دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· اجرای این عرشه ‌ها در پروژه‌ها با سهولت و سرعت مطلوبی همراه است.

· وزن عرشه ‌های فولادی زیاد نیست و همین عاملی برای کاهش هزینه‌های هر پروژه است.

· عرشه‌ های فولادی می‌توانند ساختمان‌ها را در مقابل خطراتی نظیر زلزله ایمن‌تر کنند.

· بنا به شکل و فیزیک عرشه فولادی، امکان دپوکردن آن در انبارها به‌سادگی وجود دارد چون فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

· هزینه عرشه ‌های فولادی مقرون‌به‌صرفه است.

· پوشش گالوانیزه‌ عرشه‌ ها باعث می‌شود که در شرایط جوی و آب‌وهوایی مختلف هم کاربرد داشته باشند.

· سقف‌های عرشه فولادی در مقابل آتش‌سوزی هم مقاومت بالایی از خودشان نشان می‌دهند.

· وجود عرشه فولادی لزوم استفاده از میلگردهای کششی را کم یا حذف می‌کند.

چگونه عرشه ‌های فولادی را در پروژه‌ها اجرا می‌کنند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، پیاده‌سازی و اجرای عرشه‌ های فولادی در پروژه‌های مختلف کار دشواری نیست. عرشه ‌های فولادی طوری شکل داده می‌شوند که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، در هم چفت و بسته می‌شوند. برای همین است که نصب و کارگذاشتن آنها در پروژه‌های مختلف کار سختی نیست. عرشه‌ های فولادی روی تیرهای اصلی و فرعی اسکلت قرار می‌گیرند. با این عرشه ‌ها سطوح را می‌پوشانند و بعد به سقف جوش می‌دهند. با قطعه‌ای موسوم به گل میخ و تفنگ‌های جوشکاری مخصوص این کار انجام می‌شود.

عرشه فولادی یعنی چه؟

عوامل مهم بر قیمت عرشه‌ های فولادی چیست؟

عوامل مختلفی روی قیمت عرشه‌ های فولادی اثرگذارند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· نوسانات بازار ارز؛ قیمت ارز روی همه‌چیز از جمله بازار مقاطع فولادی اثر می‌گذارد.

· میزان تقاضا در بازار؛ افزایش تقاضا قیمت عرشه ‌ها را بالا می‌برد و کاهش تقاضا هم با کمترشدن قیمت همراه است.

· کارخانه‌های تولیدکننده؛ کیفیت و تنوع محصولات کارخانه‌ها در حوزه تولید عرشه فولادی باعث می‌شود که قیمت این سازه متفاوت و متنوع باشد.

· زمان خرید عرشه فولادی؛ در فصول مختلف تقاضا برای عرشه‌ های فولادی متغیر است و همین موجب می‌شود که زمان خرید هم در قیمت‌گذاری مهم باشد.

· هزینه‌های انبارداری و نگهداری؛ عرشه ‌های فولادی باید به دور از رطوبت و شرایط فاسدشدن قرار بگیرند. پس شرایط نگهداری‌شان خاص است و هزینه‌هایی به همراه دارد.

در آخر

با عرشه ‌های فولادی آشنا شدید. این مقاطع فولادی در پروژه‌های ساخت‌وساز کاربردی‌اند و مزایای زیادی به همراه می‌آورند. برای همین کسانی که در پروژه‌های ساختمان‌سازی فعال‌اند، به عرشه ‌ها اهمیت زیادی می‌دهند و برای برآوردکردن هزینه‌های مربوط به کارشان نیاز به آگاهی از قیمت‌ها دارند. برای آگاهی از قیمت‌ها نیاز به استعلام‌گرفتن از مراجع معتبر وجود دارد. شرکت آیرومارت(شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) یکی از مراجع خوش‌نامی است که برای استعلام قیمت آنلاین آهن، میلگرد و انواع مختلفی از مقاطع فولادی می‌توانید رویش حساب کنید. این شرکت معتبر در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع مذکور هم فعال است. بنابراین، اگر در صنایع مرتبط با عرشه فولادی یا مقاطع فلزی دیگر فعالیت می‌کنید، بهتر است که با نام‌های خوش‌سابقه‌ای مانند آیرومارت هم آشنا باشید. برای پیدا کردن لیست قیمت روز عرشه فولادی و دیگر آهن‌آلات ساختمانی به سایت مجموعه به نشانی iromart.com مراجعه کنید. همچنین از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ می‌توانید از مشاوره‌های فنی و تخصصی کارشناسان آیرومارت بهره‌مند شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید