غار علیصدر همدان یکی از جاذبه‌های ایران هست که برای دیدن اعجاب و شگفتی‌اش باید در قایقی بنشینید و به آرامی حرکت کنید. همین امر علیصدر رو به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل کرده است.

غار علیصدر، مقصدی معروف اما کمتر شناخته شده

 بیست و سومین اثر طبیعی ملی که در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردها است و برای رسیدن به آن، چند مسیر وجود دارد؛
 ۱) همدان، شهر کبودرآهنگ، سه‌راهی نوژه( مسیر همدان به شهر رزن)، روستای علیصدر، غار علیصدر
 ۲) همدان، لاجین، بیجار، غار علیصدر
 ۳) همدان، صالح آباد، غار علیصدر

برای مشاهده مناظر بکر و غافلگیرکننده در سکوت و تاریکی این غار، می‌توانید در بازه زمانی  ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ بلیطی به مبلغ  ۷۰,۰۰۰ تومان برای خودتان و ۱۶۰,۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی تهیه کنید و با راه رفتن در دل کوه، تجربه کم نظیری را رقم بزنید.

 بعد از وارد شدن به غار خیلی زود متوجه تفاوت دمای درون و بیرون‌ آن می‌شوید. گفتنی است که نوری به داخل غار نفوذ نمی‌کند و دمای ۱۴ درجه سانتیگرادی آن در تمام طول سال ثابت هست، به همین دلیل توصیه می‌شود در زمستان و حتی تابستان، هنگام بازدید لباس گرم همراه داشته باشید.

غار علیصدر، مقصدی معروف اما کمتر شناخته شده

  محوطه‌ی غار، دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. رسوباتی که در طول میلیون‌ها سال به شکل‌های مختلف در آمده، همینطور استالاکتیت‌ها(چکنده‌) و استالاگمیت‌ها(چکیده)یی که از ترکیبات بیکربنات تشکیل شده‌اند در هر قسمت از غار مناظر بی‌بدیل و خارق‌العاده‌ای به وجود آورده‌اند که در  دیگر غارهای ایران و جهان کمتر به چشم می‌خورد.

 غار علیصدر ۲۱۸۰ متر ازسطح دریا بالاتر است و با وجود کاوش‌های صورت گرفته، تا الان بسیاری از زوایا و گوشه و کنار آن کشف نشده است، به همین دلیل اطلاع دقیقی از طول و عمق آن در دست نیست. البته پژوهشگرانی، این غار را با غار کتله خور زنجان مرتبط می‌دانند.

 ۳ کیلومتر از طول غار قابل بازدید است و می‌شود در بین اشکال مختلف چکنده و چکیده که هر کدام به صورتی معجزه طبیعت محسوب می‌شوند، گردشی متفاوت و اسرارآمیز را تجربه کرد.
  با سوار شدن بر قایقی معمولی، به راحتی می‌توان از کانال‌های آبی داخل غار عبور و جلوه‌های زیبای زمین را تماشا کرد. شفاف و زلال بودن آب حیرت‌انگیز است و جاری بودن آن سبب شده تا محیط داخلی غار مرطوب و مطلوب باشد. آب رنگ، بو و مزه ندارد اما املاح آهکی  فراوان، آن را غیر قابل آشامیدن کرده است.

  با نگاهی به طبقه‌بندی غارها، علیصدر جزو غارهای دریاچه‌ای محسوب می‌شود و منشاء آب دریاچه آن؛ از چشمه‌های زیرزمینی و ریزش مداوم آب از دیوارها و سقف‌ها است. با اینکه این غار در عمق زمین قرار گرفته  نه تنها گاز سمی در آن وجود ندارد بلکه به دلیل دارا بودن دریچه‌های سلولی زیاد، گویی در حال تنفس است.

 اگر حین قایق‌سواری با دقت به تماشای محیط اطراف بنشینید، مظاهر زیبا، جذاب و متنوعی از غار، شما را سر ذوق می‌آورد. اشکال مختلفی که بر اساس ظاهرشان با نام‌های متفاوتی مثل گل کلمی، سوزنی، چتری، نی غار و برفک شناخته و نمونه‌هایی از آن‌ها به وفور در غار علیصدر دیده می‌شوند. با توجه به شباهتی که این اشکال با پدیده‌ها، سازه‌ها و اشیای دنیای خارج دارند با همان نام‌ها معرفی و خوانده می‌شوند.
 پنجه اژدها، پنجه عقاب، شیر غار، دروازه غار، میدان ستون‌ها، تالار قندیل، تخت جمشید و آبشار سنگی معروف ترین شکل‌هایی هستند که در طی بازدید از غار، خواهید دید.

غار علیصدر، مقصدی معروف اما کمتر شناخته شده

با کم شدن ارتفاع سقف، باریک شدن مسیر و نزدیک شدن به کناره‌های غار، باید با شگفتی‌های آن خداحافظی کرد و از قایق پیاده شد.
 می‌توان از مجتمع‌های اقامتی نزدیک غار که شامل یک هتل، ویلاهای چوبی یک و دو خوابه، سوئیت‌های اقامتی و چادرهای صحرایی برای اقامت در علیصدر استفاده کرد. داخل روستا نیز خانه‌های محلی برای پذیرایی و اقامت بازدیدکنندگان وجود دارد.
 در حوالی غار علیصدر، پارکینگ، رستوران، بازارچه صنایع دستی، شهربازی، رصدخانه، نمازخانه و سرویس بهداشتی برای رفاه و تفریح گردشگران فراهم شده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید