هایما هم به جمع خطوط تولید خودروهای ایرانی در سنگال پیوسته است.واگذاری خط خودرو ایران در سنگال به چین واقعیت دارد؟

ماجرای واگذاری خط خودرو ایران در سنگال به چین چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، سنگال یکی از مقاصد صادرات خودروهای ایرانی شده است. گویا بعد از ۱۳ سال قرار است خودروهای مونتاژی مانند هایما در سنگال تولید شود.
گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که سایت خودروسازان ایرانی در عراق و سنگال به چین واگذار شده است. آیا این مساله واقعیت دارد؟

حسن ذاکری، نماینده خودروسازان ایرانی واگذاری سایت خودرویی ایران در سنگال را رد می‌کند. او به تجارت‌نیوز می‌گوید:‌ اولویت خودروسازان برای درآمدزایی صادرات قطعه است و بزودی اقدامات مربوط به تولید خودرو فراهم می‌شود.

هر چند هنوز اتفاق تازه‌ای در بحث تولید خودرو در سایت‌های خودرویی خارج از کشور رخ نداده است. اگر چه به گفته ذاکری، عایدی صادرات قطعات خودرو به بازارهای خارجی زیاد است اما او نگفته در شرایط تحریم‌ها چگونه قرار است خودرو و قطعات آن صادر شود؟

تولید خودرو در سنگال چه شد؟

براساس این گزارش درباره تولید خودرو در سایت‌های خارجی خودروسازان در عراق و سنگال دو تحلیل وجود دارد:

۱- صادرات قطعه به سایت‌های خارجی هزینه‌بر است و همین مساله باعث شده که ایران خط تولید را به خودروسازان چینی واگذار کند.

۲- برخی می‌گویند سنگال و عراق قرار است پایگاه دور زدن تحریم‌های خودرویی ایران باشد. یعنی قرار است به اسم تولید، قطعاتی که مورد نیاز خودروسازان ایرانی است به کشور وارد شود!

حتی سال ۹۳ داوود بناب، قائم مقام مدیرعامل سایپا در تالار گفتگوی صنعت خودرو، رسانه و انتظارات جامعه موضوع تازه‌ای را افشا کرده بود. او در آن زمان گفته بود: « متاسفانه برخی تبلیغات منفی بر علیه صنعت خودرو ایران و اینکه برخی پراید را ارابه مرگ می دانند سبب شد که دو خط تولید ایران خودرو و سایپا در عراق که قرار بود اسفند سال ۹۲ راه اندازی شود، علیرغم تجهیز جای خود را به خودروهای چینی دهد.»

حالا اما درباره سنگال هم محمدرضا نجفی، عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس و رئیس هیات تحقیق‌وتفحص از صنعت خودرو به شرق گفته بود: «سایت سرمایه‌گذاری خارجی غالبا توجیه اقتصادی ندارند و برخی هم حتی توجیه فنی ندارند. مثلا سنگال اصلا برق ندارد که سایت زده‌اند.»

آیا سنگال برای تولید خودرو برق دارد؟

در همین مورد نماینده خودروسازان ایرانی به تجارت‌نیوز گفت: سنگال برق دارد و علاوه بر ایران کشورهای توسعه یافته دیگری هستند که در بخش‌های دیگر این شهر در آفریقا در حال سرمایه‌گذاری هستند.

حسن ذاکری توضیح داد: ۱۳ سال پیش کارخانه‌ای در حوزه رنگ خودرو در سنگال آفریقا راه اندازی شد. در آن زمان به دلیل اینکه افراد با اداره برق این شهر پیش‌بینی ظرفیت تولید را اعلام نکرده بودند روند خط تولید رنگ خودرو در این شهر متوقف شد. در آن وقت سنگال زیرساخت‌های لازم در حوزه انرژی از جمله برق را نداشت.

او ادامه داد: اکنون زیرساخت‌های سنگال در تامین انرژی و برق تقویت شده و آنها مدل‌های مختلفی برای تامین برق شهر خود دارند. علی رغم افزایش هزینه حمل و نقل اما قرار است هم قطعه و هم خودرو به این کشور صادر و تولید کنیم.

قرار است سمند تولید کنیم

ذاکری به حضور یک ماه گذشته مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو به شهر سنگال اشاره کرد و گفت: خودرو سمند یکی از خودروهایی است که مورد اقبال مردم سنگال است. از این‌رو در قرارداد اخیر تامین دو هزار خودرو سمند در دستور کار قرار گرفت.

نماینده خودروسازان ایرانی در سنگال گفت: محدودیتی برای تولید خودرو در سنگال وجود ندارد. با توجه به سفارش بازار امکان تولید وجود دارد. در واقع برای تولید و مونتاژ خودر از ابتدا مشکلی با آفریقایی‌ها وجود نداشته است.

به نام تولید به کام واردات قطعه؟

ذاکری بیان کرد: هدف از راه‌اندازی دوباره خط تولید خودرو در سنگال دور زدن تحریم‌ها و واردات قطعه به ایران نیست. زمانی که این سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر رخ داد بحث بر سر اهداف کلان و توسعه صادرات غیر نفتی بود.

او تصریح کرد: چنانچه قرار شود قطعه‌ای از دیگر کشورهای برای تامین نیاز تولید داخل از سنگال به ایران وارد شود این پروسه آنقدر مشکل‌ساز است که حتی صادرات قطعه از این کشورها صرفه اقتصادی ندارند. بنابراین این گمانه‌زنی که گفته می‌‍‌شود ایران برای تامین قطعات سایت‌های خودرویی در کشورهای دیگر را فعال کرده اشتباه است.

ذاکری گفت: یکی از برنامه‌های خودروسازان خدمات پس از فروش و فروش قطعات خودرو در سنگال است. عوایدی صادرات و فروش قطعات از فروش خودرو بیشتر است. بنابراین صادرات قطعه خودرو اهمیت زیادی دارد. چرا که این امر هم توجه به پشتیبانی از تولید و توزیع خودرو در بازارهای هدف است.

ماجرای تولید خودرو در عراق چه شد؟

براساس این گزارش در سال ۹۳ داوود بناب، قائم مقام مدیرعامل سایپا گفته بود: « در مورد خط تولید ایران خودرو نیز که قرار بود پژو پرشیا تولید کند، تولید صورت گرفت اما هر گونه اثر یا برندی از ایران خودرو حذف شد و عراقی‌ها تولید این خودرو از سوی ایران خودرو، تنها به شرط تولید با علایم پژو مجاز دانستند.

در خط تولید سایپا نیز هم اکنون به جای تولید خودروهای ایرانی، لیفان چینی مونتاژ می‌شود و مسئولان عراقی بر این باور بودند که تولید خودرویی که در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و تبلیغات منفی بسیاری را یدک می کشد، نباید در عراق صورت گیرد.»

پیش‌تر، ذاکری نماینده خودروسازان در سنگال گفته بود: «خط تولید ایران در سنگال چند سالی است متوقف بود اما حالا قرار است خط تولید دوباره راه اندازی شود. در این دوره قرار است دو مدل هایما، دنا اتومات، سورن، رانا پلاس و تارا تولید شود.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید