از آنجا که پوست می‌تواند سیگنال‌های جسمی مانند گرما، سرما و درد را پردازش کند، آیا ممکن است همین گیرنده‌های حسی بتوانند در برابر سیگنال‌های عاطفی نیز قادر به شناسایی و واکنش باشند؟

آیا شکست عاطفی روی پوست شما اثر دارد؟

پس از پایان یک رابطه سمی، من به رسیدگی به پوست خود پرداختم، چرا که بشدت ملتهب شده بود البته در حال حاضر رو به بهبود است.

در روزهای آخری که با همسر خود در رابطه بودم و قبل از آنکه شکست ارتباطمان را بپذیریم پوست من شرایط وحشتناکی داشت!

پهنای صورتم را جوش‌های ملتهب و عفونی فراگرفته بود.این درحالی بود که با پذیرش شکست عاطفی‌ام در تلاش بودم بگویم من خوبم!

همانطور که زندگی من در هم ریخته شد، پوستم نیز بیمار شده بود: من یک روز صبح از خواب بیدار شدم و تعداد ۲۲ جوش دردناک روی چانه و فک خود شمردم. این بدترین چیزی بود که من در نبردی طولانی با آکنه دیده‌ بودم.

 بلافاصله با یک متخصص پوست ملاقات کردم و رژیم درمانی‌ام را شروع کردم. با آنکه انتظار داشتم نتایج در طول سه ماه مشخص شود اما تنها دو هفته بعد از شکست عاطفی، پوستم صاف و روشن‌تر به نظر می‌رسید، به‌نظر با فروکش کردن شکست عاطفی جوش‌ها نیز درحال ترمیم بود.

پوست گسترده‌ترین اندام بدن ما است. هنگامی که با یک مشکل پزشکی یا روانشناختی مواجه باشیم اغلب پوست به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

این بهبودی با تلاش‌هایم برای تکیه بیشتر بر عشق به خودم همزمان بود، به نوشتن و روزنامه نگاری مشغول شدم، زمان بیشتری را با خانواده و دوستان گذراندم و برای شادی و سپاسگزاری، وقت صرف کردم. اگرچه برای بعضی از افراد، داشتن آکنه باعث می‌شود که از نظر روانی، افسرده یا مضطرب باشند، اما می‌توان از زاویه دیگری نیز به این مساله نگاه کرد، دوره‌های استرس زا زندگی می‌توانند باعث وخیم‌تر شدن آکنه شوند.

دلایل آکنه متعدد است و می‌تواند شامل رشد باکتری‌ها، منافذ مسدود شده، هورمون ها و ژنتیک باشد، اما "مطمئنا بین استرس و پوست رابطه وجود دارد."

 برای من، برهم خوردن رابطه‌ام باعث ایجاد استرس شد و استرس ناشی از این فقدان به برهم خوردن خواب، ورزش نکردن، خوردن زیاد شیرینی جات و بستنی در روزهای بعد از شکست عاطفی منجر شد.

این در حالی است که برای داشتن پوست خوب پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل ضروری است. به خصوص که رژیم غذایی با درصد بالای کربوهیدرات و چربی می‌تواند برای پوست آسیب‌زا باشد.

از آنجا که پوست می‌تواند سیگنال‌های جسمی مانند گرما، سرما و درد را پردازش کند، آیا ممکن است همین گیرنده‌های حسی بتوانند در برابر سیگنال‌های عاطفی نیز قادر به شناسایی و واکنش باشند؟

به اعتقاد پزشکان، بله. دلیل آن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال بدن (HPA) یا همان مرکز کنترل استرس است. هنگامی که بدن استرس را حس کند، هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. این محور بر روی پوست تأثیر خاصی دارد، چرا که با تولید این نوع از هورمون‌ها التهاب موضعی رخ می‌دهد.

مهمتر از آن، مطالعات نشان داده است که پوست بیماران مبتلا به آکنه دارای رشته‌های عصبی بیشتری در غده‌های چربی در اطراف محل جوش‌ها است که پوست نسبت به این گیرنده‌های عصبی حساس‌تر است و سلول‌های پوستی نسبت به هورمون‌های در حال گردش در خون حساس‌تر هستند که علت آن کورتیزول است.

کورتیزول می‌تواند با تحریک باکتری‌های ضروری برای آکنه موجب التهاب کامل در سطح پوست شود. همچنین استرس مزمن می‌تواند غدد چربی را بزرگ کند و به بروز آکنه کمک کند.

"پوست بازتابی است از آن چیزی که در بدن ما رخ می‌دهد، چه این تغییرات جسمانی یا عاطفی باشد!

از زمان تجربه بهبود چشمگیر پوستم، به تاثیر درمان‌های موضعی پوست ایمان پیدا کردم، البته ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی و عادات خود بعد از شکست عاطفی‌ام را نیز بی‌تاثیر نمی‌دانم. با انجام ورزش منظم، تمرینات مدیتیشن و رضایتمندی بیشتر از خودم به سلامت پوست خود کمک کردم پس من یک زن قدرتمندم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید