هنگامی که سخن از جاذبه های گردشگری شیراز به میان می آید فهرستی از آثار تاریخی، باغ های سرسبز، مساجد شکوه به ذهن هر مخاطبی خطور می کند.

آشنایی با عمارت شاپوری شیراز

شیراز یکی از شهرهای گردشگر پذیر ایران است که با وجود آثار تاریخی و جذابی که دارد، همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی و داخلی می باشد.

یکی از این آثار تاریخی و در عین حال بسیار زیبا عمارت شاپوری شیراز می باشد که قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می گردد.

در این مطلب از سایت آس چارتر قصد داریم شما را با تاریخچه این بنای زیبا، معماری و .. آن آشنا کنیم.

اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که شیفته شهر شیراز و آثار گردشگری آن می باشید در ادامه همراه ما باشید.

ضمنا شما همچنان می توانید بلیط هواپیما مشهد شیراز خود را در کمتر از ۳ دقیقه از سایت آس چارتر تهیه کنید و سفری آسوده به شیراز داشته باشید.

تاریخچه عمارت شاپوری

قدمت ساخت این بنای تاریخی به سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی باز می گردد. این خانه متعلق به یکی از تجار معروف شهر شیراز به نام "عبدالصاحب شاپوری" که اهل کازرون می باشد، است.

معمار این بنا نیز فردی به نام "ابولقاسم مهندسی" بوده است که عمارت شاپوری را با تلفیقی از سبک معماری ایرانی و اروپایی ساخته است.

خاندان شاپوری تا دهه ۷۰ شمسی از این بنا استفاده می کردند و در آنجا زندگی می کردند اما بعد از آن دوران کم کم به خانه ای متروکه تبدیل شد تا اینکه در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس آن را خریداری می کند و به ثبت خود می رساند.

معماری و ویژگی های بنای عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در مساحتی بالغ بر ۴۶۵۳ متر مربع و با زیربنایی ۸۴۰ متری در شهر شیراز و در خیابان کریم خان آن بنا شد. ساختمان عمارت شاپوری در ۲ طبقه ساخته شده است. سبک معماری آن تقریبا به سبک قاجاریه می باشد اما می می توان گفت باز هم یکسری تغییرات نسبت به بناهای قبل از خود داشته و از رویکردی آزادانه برخوردار بوده است. شما می توانید بلیط چارتری تهران شیراز خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

این بنا در مقایسه با ساختمان های هم دوره خود، از ویژگی های مختص به خود برخوردار می باشد و می توان گفت که کمی با عمارت های قبل از آن یعنی دوره قاجاریه کمی فرق می کند. در این قسمت برخی از این خصوصیات را برمی شمریم؛

۱_معابر باغ عمارت شاپوری از الگویی متقارن برخوردار می باشد؛ اگر چه که درختان باغ و نحوه قرارگیری آن قرینه نمی باشند.

۲_در وسط باغ عمارت، حوضی پرپنج قرار دارد که علاوه بر زیبایی، طرحی جدید و نو می باشد چرا که  حوض خانه های قبل از عمارت شاپوری اغلب به شکل مستطیل بوده است.

۳_برای دسترسی به ساختمان از محور اصلی نمی توان وارد شد و باید با چرخشی ۹۰ درجه ای به سمت شمال، وارد عمارت شد. علت این چرخش، استفاده راحت تر از اتومبیل بوده است چون به تازگی در آن دوران رایج شده بود.

۴_هنگامی که وارد عمارت شاپوری می شویم در وسط عمارت شاهد یک راه پله بزرگ می باشیم که در آن دوران، راه پله در خانه رواج نبوده است.

۵_در گذشته، اتاق های خانه ها، هرکدام برای تنها یک منظور ساخته و استفاده می شدند اما عمارت شاپوری که متفاوت از بناهای پیش از خود می باشد، هر اتاق را برای چند منظور ساخته بود.

۵_یکی دیگر از نوآوری های این عمارت، ساخت بالکن می باشد چرا که در گذشته چنین چیزی مرسوم نبوده است. شما می توانید برای تهیه بلیط هواپیما به راحتی به سایت آس چارتر اعتماد کنید.

۶_در ادامه خلاقیت های این عمارت می توان از ۱۴ ستون قرینه آن نام برد. گرداگرد بالکن این عمارت با ۱۴ ستون قرینه که با گچ بری های بسیار زیبایی تزئین شده، پوشیده شده است.

۷_قسمتی در این عمارت وجود دارد به نام "بهارخواب" که برای استراحت های تابستانه بسیار مفید می باشد و دارای بالکن نیز می باشد.

آشنایی با عمارت شاپوری شیراز

امکانات رفاهی داخل عمارت

امروزه در بنای عمارت شاپوری، رستوران و کافی شاپی تاسیس شده است که گردشگران و مسافران می توانند با مراجعه به آنجا، ساعات خوش و مفرحی را بگذرانند.

رستوران عمارت، انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را طبخ می کند و می توان آنها را از منوی رستوران سفارش داد.

علاوه بر آن وسایل و عتیقه جات داخل نوعی نمایشگاه را در آن پدید آورده است که نمایشگر صنایع دستی و هنرهای مردم استان فارس می باشد.

آدرس قرارگیری عمارت شاپوری

این عمارت در خیابان کریم خان زند، خیابان انوری قرار گرفته است.

بناهای دیدنی اطراف عمارت

از بناها و آثار تاریخی و دیدنی که اراف عمارت شاپوری قرار گرفته است می توان به ارگ کریم خان که با پای پیاده در فاصله ۱۵ دقیقه ای از آن قرار دارد و حافظیه و سعدیه نیز که در فاصله ۲۰ دقیقه با ماشین از عمارت شاپوری قرار گرفته اند.

مسجد زیبای نصیرالملک نیز در اطراف این عمارت می باشد.

راه های دسترسی به عمارت شاپوری

دسترسی به عمارت شاپوری، هم با اتومبیل های شخصی و هم عمومی امکان پذیر می باشد.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به عمارت ،ایستگاه زندیه می باشد. برای استفاده از اتوبوس نیز می توان سوار سرویس‌ های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین پیاده شوید.

آشنایی با عمارت شاپوری شیراز

ساعات بازدید از عمارت شاپوری

مسافرین و گردشگران از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب، می توانند از عمارت شاپوری بازدید کنند.

هتل ها و اقامتگاه های شیراز

شیراز دارای مراکز و هتل های اقامتی بسیار مناسبی نیز برای اقامت و اسکان گردشگران می باشد که با اقامت در آنها می توانند سفری آسوده و راحت را تجربه کنند. در این قسمت می خواهیم به معرفی برخی از این مراکز و هتل ها بپردازیم؛

هتل ۵ ستاره بزرگ

هتل ۵ ستاره چمران

هتل ۵ ستاره زندیه

هتل ۵ ستاره پرسپولیس

هتل ۴ ستاره الیزه

هتل ۴ ستاره کریم خان

هتل ۳ ستاره ارگ

هتل ۲ ستاره ساسان

هتل آپارتمان شمس شیراز

بهترین زمان برای سفر به شیراز

شیراز شهری ۴ فصله می باشد. دارای تابستان های داغ و زمستان های سردی می باشد. طبق نظر گردشگران و آب و هوای شیراز می توان گفت که بهترین فصل برای سفر به این شهر تاریخی و گردشگر، فصل بهار و پائیز است که دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب می باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید