۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 55268232

وی پس از آنکه در دولت یازدهم توسط محمدجواد ظریف به عنوان معاون وزیر امور خارجه در سمت ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای قرار گرفت، با جدیت بیشتری مذاکرات سیاسی ایران را دنبال نمود و به عنوان مذاکره کننده ارشد در متن این جریانات قرار داشت.

با عباس عراقچی بیشتر آشنا شوید

عباس عراقچی از مطرح ترین مردان سیاسی کشور است. وی در سال ۱۳۴۱ در تهران در یک خانواده شش نفره به دنیا آمد. اصالتا اهل استان اصفهان است. پدربزرگ او از تاجران فرش بود. کار در زمینه تجارت بخشی از فعالیت‌های خانواده عباس عراقچی است. اعضای خانواده او سمت‌های مختلف اجرایی بر عهده داشته اند. از جمله آن ها می‌توان به سمت برادرزاده وی به عنوان معاون ارزی رئیس کل بانک مرکزی ایران و عضویت برادر بزرگتر وی در هیئت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان اشاره کرد. وی با بهاره عبداللهیان ازدواج نموده و هم اکنون صاحب دو فرزند پسر و یک دختر است. علی عبداللهیان پدر خانم عراقچی از مطرح‌ترین سیاستمداران وابسته به حزب موتلفه اسلامی است. در سال ۱۳۵۷ پس از انقلاب فرهنگی و با تعطیلی دانشگاه‌ها او به سپاه پاسداران پیوست. عراقچی به عنوان عضوی از سپاه پاسداران در جبهه نیز حضور داشته است.

تحصیلات و فعالیت‌های علمی عباس عراقچی

عباس عراقچی پس از اخذ مدرک لیسانس روابط بین الملل از دانشگاه روابط بین الملل وزارت امور خارجه توانست فوق لیسانس خود را در زمینه علوم سیاسی از  دانشگاه علوم سیاسی تهران دریافت نماید. پس از آن برای دریافت مدرک دکتری اندیشه‌های سیاسی وارد دانشگاه کنت کشور انگلستان شد. از جمله فعالیت‌های علمی وی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

● کسب رتبه برتر به عنوان پژوهشگر برگزیده وزارت امور خارجه

● استادیار هیئت علمی دانشگاه روابط بین الملل

● عضویت در شورای راهبردی سیاست خارجی وزارت امور خارجه عضویت در کمیسیون علوم اجتماعی و تربیتی شورای پژوهش های علمی کشور

● عضویت در مجله سیاست خارجی و همشهری دیپلمایک

● تدریس در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه

فعالیت‌های سیاسی  عباس عراقچی

عراقچی از سال ۱۳۶۷ با حضور در وزارت امور خارجه فعالیت‌های سیاسی خود را شروع کرد. سمت‌های مختلفی در وزارت امور خارجه بر عهده داشته است:

● سخنگوی وزارت امور خارجه

● معاون وزارت امور خارجه در مسائل مربوط به کشور های آسیایی و اقیانوسیه

● سفیر ایران در ژاپن

● سفیر ایران در فنلاند

● مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی

● رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی

● معاون سفیر ایران در سازمان همکاری اسلامی

● معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدهای وزارت امور خارجه

● کارشناس بین‌الملل وزارت امور خارجه

عباس عراقچی به علت فعالیت‌های شایسته و ارزنده در وزارت امور خارجه توانستند نشان لیاقت و مدیریت را از ریاست جمهوری دریافت نمایند.

عملکرد عراقچی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای

عراقچی به عنوان یکی از ارکان اصلی امور خارجه زحمات و تلاش‌های بسیاری برای پیشبرد مسائل هسته‌ای در ایران انجام داد. وی پس از آنکه در دولت یازدهم توسط محمدجواد ظریف به عنوان معاون وزیر امور خارجه در سمت ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای قرار گرفت، با جدیت بیشتری مذاکرات سیاسی ایران را دنبال نمود و به عنوان مذاکره کننده ارشد در متن این جریانات قرار داشت.

وی همچنین در مذاکرات وین به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده در کمیسیون مشترک برجام که با حضور مسئولان سیاسی وزارت امور خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و ایران برگزار شد، به همراه یکی از مشاورین ارشد خود با نام صالحی شرکت داشت.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید