فیلم سینمایی «سورنجان» به کارگردانی محمدرضا رسولی و به تهیه‌کنندگی هادی علی محمدی و نقش آفرینی بازیگرانی همچون بهدخت ولیان، امیربهادر اورعی، مهدخت مولایی , میلاد کی مرام و ... در شبکه نمایش خانگی پخش شده است، به بهانه پخش این فیلم در شبکه نمایش خانگی به بررسی این فیلم پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

نقد و بررسی فیلم سورنجان / فیلمی تک لوکیشن با سوژه ای تکراری

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | روح الله کوه مسکن: فیلم سینمایی «سورنجان» فیلم اجتماعی و خانوادگی به نویسندگی صحرا رمضانیان و کارگردانی محمدرضا رسولی و به تهیه‌کنندگی هادی علی محمدی و با حضور بازیگران همچون نظیر بهدخت ولیان، امیربهادر اورعی، مهدخت مولایی , میلاد کی مرام و ... در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.

فیلم «سورنجان» به کارگردانی حمدرضا رسولی و به تهیه‌کنندگی هادی علی محمدی که در مرداد و شهریور سال گذشته در گروه هنر و تجربه به اکران در سینماها در آمد پس از گذشت یکسال از اکران سینمایی خود و حضور موفق در جشنواره های بین المللی و کسب جوایز فراوان، از پنجشنبه هفته گذشته مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است، لازم به ذکر است که این فیلم در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۳۹۷ نیز به نمایش درآمده بود.

کارگردانی فیلم «سورنجان» بر عهده محمدرضا رسولی نویسنده و کارگردان جوان سینما بوده است، وی کار خود را به صورت تجربی و از دستیاری کارگردان آغاز کرده است و فیلم «سورنجان» نخستین فیلم بلند سینمایی محمدرضا رسولی محسوب می شود، وی پیش از کارگردانی به عنوان دستیار کارگردان و جلوه های ویژه بصری در آثار مطرحی همچون فیلم سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی روح الله حجازی و سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی فعالیت داشته است.

محمدرضا رسولی پیش از این فیلم تجربه ساخت چندین فیلم کوتاه نظیر «داستان قتل»، «شب بخیر»، «زن بودن»، «نجس» و تله فیلم هایی همچون «خیانت»، «موج» را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

نقد و بررسی فیلم سورنجان / فیلمی تک لوکیشن با سوژه ای تکراری

وی در نخستین تجربه بلند سینمایی خود به سراغ یک فیلمنامه اقتباسی رفته است، اما فیلمنامه ای که سراسر ایراد است و مخاطب به هیچ عنوان با آن ارتباط برقرار نمی کند، رسولی نیز با استفاده از میزانسن های تئاتری هیچ کمکی به نگهداری و مشتاق تر کردن مخاطب به تماشای این فیلم ندارد.

رسولی با در دست داشتن سوژه ای کلیشه ای سعی در روایت نو در این اثر داشت که به نوعی می توان گفت در این امر نیز موفق نبوده است و فیلم هر چند که از منظر فضا سازی با وجود تک لوکیشین بود آن موفق عمل کرده است، اما به لحاظ پرداخت به شدت دچار مشکل است و بیننده در دقایقی از فیلم دچار سر درگمی خواهد شد.

وی علاوه بر داشتن قصه ای کلیشه ای و میزانسن و دکوپاژهای تئاتر گونه علیرغم نداشتن بازیگر چهره در کارگردانی هم آنطور که باید و شاید کار خاصی انجام نداده که بیننده رغبتی برای تماشای فیلمش داشته باشد و نخستین فیلم بلند سینمایی رسولی سراسر پر از سوالات و حفره هایی است که مخاطب علاقه دارد به پاسخ درستی برای آنها برسد، اما دریغ از جوابی که نویسنده یا کارگردان برای آن سوالات در خلال فیلم گنجانده باشند.

نقد و بررسی فیلم سورنجان / فیلمی تک لوکیشن با سوژه ای تکراری

تهیه کنندگی فیلم سینمایی «سورنجان» برعهده هادی علی محمدی بوده است، وی که برای نخستین بار تهیه کنندگی را تجربه می کرد، پیش از این به عنوان مدیر تولید، دستیار تولید در فیلم های  «سبز به رنگ زمرد»، «زندگی خصوصی آقا و خانم م ی م»، «مرگ ماهی»، «سمفونی تولد»، «کشتارگاه» و ... فعالیت داشته است.

خطر اسپویل داستان
فیلم «سورنجان» روایتگر قصه سه هم دانشگاهی که بعد از ازدواج و پس از سالها در خانه ای مرموز با همدیگر ملاقات می کنند و در خانه قدیمی رازهایی برملا می شود، به عبارت دیگر این فیلم روایتگر زندگی هاله با بازی بهدخت ولیان و کیهان با بازی میلاد کی مرام است که مجبور به هم زیستی چند روزه با یکی از دوستان قدیمی دانشگاهی شان به نام حمید با بازی امیربهادر اورعی و همسرش صبا با بازی مهدخت مولایی می شوند و در طی این هم زیستی به مسائلی درباره ی هم پی می برند و ...

نقد و بررسی فیلم سورنجان / فیلمی تک لوکیشن با سوژه ای تکراری

نویسندگی فیلم سینمایی «سورنجان» برعهده صحرا رمضانیان بوده است و وی آن را بر اساس نمایشنامه ای از خود با عنوان «مرمت آثار باستانی» اقتباس کرده است، هرچند که نمایشنامه «مرمت آثار باستانی» خیلی با استقبال مواجه شد و در جشنواره های مختلفی همچون جشنواره تئاتر فجر جوایزی را کسب کرده بود، اما در نسخه سینمایی ایرادات فراوانی بر آن وارد است.

قصه فیلم سینمایی «سورنجان» از اساس کلیشه ای است، قصه زوجی که با ورود زوج دیگر زندگی آنها دستخوش تغییرات اساسی می شود و خود فیلمنامه نیز به درستی اطلاعات واضحی به مخاطب نمی دهد و از ابتدا تا انتهای فیلم مخاطب درک درستی از قصه و روایت قصه نخواهد داشت، لازم به ذکر است که نام سورنجان یک اصطلاح کُردی و درخصوص جاودانگی و میل به زنده بودن است و اشاره به گیاهی دارد که در پاییز گل می دهد.

در فیلم سینمایی«سورنجان» بازیگرانی همچون میلاد کی مرام، بهدخت ولیان، امیربهادر اورعی، مهدخت مولایی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم سینمایی «سورنجان» از نظر تعداد بازیگر یک فیلم کم‌بازیگر و با تعداد شخصیت‌های داستانی کم محسوب می شود و عوامل تولید فیلم نیز سعی کرده اند که به دلیل شرایط مالی از کمترین بازیگر چهره برای تولید این اثر استفاده کنند و شاید اگر تعداد بازیگران چهره فیلم بیشتر می بود فیلم از درصد مخاطب بیشتری برای تماشایش بهره می برد.

نقد و بررسی فیلم سورنجان / فیلمی تک لوکیشن با سوژه ای تکراری

دیگر عوامل فیلم سینمایی «سورنجان» عبارتند از: کارگردان: محمدرضا رسولی، نویسنده فیلمنامه: صحرا رمضانیان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: رضا غفار نژاد مولائی، منشی‌صحنه: پونه خامین، عکاس: محمد بدرلو، مهسا عباسی، فیلمبردار پشت صحنه: وحید یعقوبیان، مدیر فیلمبرداری: علی عظیم زاده طهرانی، صداگذاری و میکس: رامین ابوالصدق، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، مدیر تولید: وحید مشاری، موسیقی: فردین خلعتبری، تدوین: روح الله انصاری، صدابردار: شهرام متولی باشی، طراح صحنه: بهادر حسین زاده، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح جلوه های بصری: مجید یوسف زاده، سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری دومان، هادی علی محمدی، تهیه کننده: هادی علی محمدی.

کد خبرنگار: ۱۵
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    6 5
    حوصله سر بر بود
  • FR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    7 0
    در این نقد چقدر جملات تکراری وجود داشت
  • زیبا IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 4
    مسخره و کسل کننده
  • صدرا IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    3 3
    فیلم جالبی نبود، متاسفانه دنیای ذهنی هنرمندان ما فرسنگ ها با واقعیت جامعه متفاوته..اصرار دارن مشکلات و معضلات درون صنفی خودشون رو به تصویر بکشن
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    3 4
    خواب آور بود به جای دیازپام می شود ازش استفاده کرد
  • میثم IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 4
    خسته کننده بود
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    3 3
    مزخرفه اصلا نه ارزش دیدن داره نه نقد خوندن
  • مؤيد AE ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    4 1
    واقعا عالی بود فیلم و هر چهار بازیگر نیز چند دفعه دیدم و پایان خوبی داشت در ابتدای فیلم ابهاماتی وجود داشت که همه ظاهر شدند
  • نوشین CA ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    بسیار فیلم زیبایی بود بازی خوب هنر پیشه ها بخصوص آقای کی مرام با یک نقش متفاوت وهنر نمایی بینظیر ایشون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید