تماشای فیلم تئاتر در روزهایی که سراسر جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و استقبال از سینما و تئاتر به واسطه این روزهای تلخ و سرد کاهش یافته است، به شدت پیشنهاد می شود و «مرد بالشی» از آن دسته نمایش هایی است که می تواند در حدود ١۲٠ دقیقه به واسطه جذابیتی که دارد، مخاطب را با خود همراه سازد.

جمع شدن ستاره های تئاتر در درامی به نام «مرد بالشی»

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | افروز محرابی: شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور و به دنبال آن کاهش مخاطبان تئاتر به منظور تماشای  نمایش در تماشاخانه ها سبب شده است مخاطبان این عرصه به تماشای فیلم تئاترهای موجود در نمایش خانگی روی بیاورند.

«مرد بالشی» اثر مارتین مک دونا نمایشنامه نویس مطرح ایرلندی به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی با هنرمندی پیام دهکردی، احمد مهرانفر، نوید محمدزاده و علی سرابی در سال ١٣٩٢ و در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه رفته است.

«مرد بالشی» روایتگر زندگی نویسنده ای به نام کاتوریان است که به دلیل چند فقره قتل ناخواسته زندانی شده است و قرار است محاکمه شود، توپولسکی، آریل و میکل سایر شخصیت های مرد بالشی هستند که در طی روایت داستان به تماشاچی معرفی می شوند.

احمد مهرانفر، بازیگر مطرح و دوست داشتنی تئاتر و تلویزیون کشورمان که بیشتر به واسطه  شخصیت ارسطو در سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم شناخته می شود، نقش کاتوریان یا همان مرد بالشی را ایفا می کند و شخصیت گنگ و پیچیده او در طی نمایش به واسطه قتل هایی که ناخواسته در دوران کودکی مرتکب شده، باعث می گردد تماشاچی هم پای او و داستان هایش در طی نمایش پیش رود.

پیام دهکردی، هنرمندی که برخواسته از دل تئاتر است و آثار موفق بسیاری همچون «مدار صفردرجه»، «شهریار»، «گاندو»، «مرگ فروشنده» و «جنایت و مکافات» را در کارنامه هنری اش دارد، نقش توپولسکی یا همان بازرسی را ایفا می کند که مشغول بازجویی از مرد بالشی در طی نمایش است و گاهی اوقات نیز تلاش می کند با بیان دیالوگ های طنز فضای مرد بالشی را از درام خارج کند.

نوید محمدزاده، بازیگر جوان و شاخص این روزهای تئاتر و سینمای کشور که در آثار شاخصی همچون «متری شیش و نیم»، «بدون تاریخ بدون امضا» و «ابد و یک روز»  به ایفای نقش پرداخته است، در نمایش «مرد بالشی» نقش آریل را ایفا می کند که پا به پای توپولسکی مشغول بازجویی از کاتوریان است و البته به واسطه گذشته سخت و تلخی که داشته است، با عصبانیت و تهدید مرد بالشی را وادار به انکار می کند و در برخی صحنه ها به قدری خشن می شود که گویا یک شکنجه گر قهار است.

علی سرابی، بازیگر خوش آتیه و نام آشنای تئاتر کشور که آثار موفقی چون «خشکسالی و دروغ»، «در انتظار گودو»، «خنکای ختم خاطره» و «دلم می خواد» را در کارنامه هنری خود دارد، ایفاگر نقش میکل در قالب جوانی معلول است که در گذشته به واسطه رابطه برادری اش با کاتوریان درگیر یک سری مسائل روانی و نیز  قتل شده است که حالا باید توسط توپولسکی و آریل مورد بازجویی قرار گیرد که پیش از این اتفاق توسط مرد بالشی یا همان برادرش توسط بالش به قتل می رسد.

قرار گرفتن این چهار ستاره بی رقیب تئاتر کشور بر روی صحنه در کنار یکدیگر به همراه کارگردانی خوب و بی نقص زوج هنرمند و تئاتری کشور یعنی «محمد یعقوبی» و «آیدا کیخایی» در فضایی ساده و درام گونه سبب شده است تا تئاتر «مرد بالشی» تماشاگر را از ابتدا تا پایان نمایش با خود همراه سازد.

نکته جالب پیرامون این نمایش حضور محمد حسن معجونی به عنوان طراح صحنه، باران کوثری به عنوان طراح لباس، سارا اسکندری به عنوان طراح گریم و محمد قدس به عنوان دستیار کارگردان است که هرکدام در حوزه نمایش از بهترین ها و شناخته شده ترین ها هستند و لازم به ذکر است که ابتدا قرار بود احمد ساعتچیان در نقش میکل در مرد بالشی ایفای نقش کند که به دلیل مشغله کاری از حضور در این نمایش انصراف داد و احمد مهرانفر جایگزین وی شد و تغییراتی در ایفای شخصیت ها صورت گرفت. 

به طور کلی می توان گفت مردبالشی زاییده خشونت آمیز و به نوعی توهم آمیز ذهن شخصیت اصلی داستان یعنی کاتوریان است که به واسطه گذشته تلخ و البته سختی که دارد، یک سری داستان های خشن و خون آلود را نوشته است که در نهایت خودش در واقعیت درگیر آن ها می شود و ناچار به قتل هایی ناخواسته و خون آلود با بالش در قالب مرد بالشی می شود.

لازم به ذکر است که نمایشنامه «مرد بالشی» به قدری جذاب و موفق عمل کرده است که سال گذشته علی سرابی تصمیم گرفت با گروه جدید و با حضور حمیدرضا آذرنگ و بهرام افشاری در کنار نوید محمدزاده در پردیس تئاتر شهرزاد آن را به روی صحنه ببرد و توانست موفقیت آن در سال ١٣٩٢ را تکرار کند.

حتی این نمایشنامه توسط هنرمندان تئاتر کشورمان و به واسطه آنچه زاییده خیال آنان می باشد، دستخوش تغییراتی نیز شد و  نمایش «مرگ مرد بالشی» با طراحی و کارگردانی منا الهی فرد و تعدادی بازیگر جوان تئاتر در آبان ١٣٩٧ در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

در پایان باید گفت تماشای فیلم تئاتر در روزهایی که سراسر جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و استقبال از سینما و تئاتر به واسطه این روزهای تلخ و سرد کاهش یافته است، به شدت پیشنهاد می شود و «مرد بالشی» از آن دسته نمایش هایی است که می تواند در حدود ١۲٠ دقیقه به واسطه جذابیتی که دارد، مخاطب را با خود همراه سازد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید