برای بازی با کودک 1 ساله نیازی به اسباب بازی های گوناگون پر سرو صدا نیست. با انجام فعالیت ها و بازی های ساده نیز می توان به رشد و بهبود مهارت های کودک کمک کرد. می توان با اسباب بازی های ساده مانند انواع مکعب های کوچک، صندلی و پارچه های رنگی صدها بازی متنوع و خلاقانه انجام داد. در زیر چندین بازی سرگرم کننده در خانه  برای رشد و بهبود خلاقیت کودک 1 ساله شما آورده شده است.

از طریق لوله صحبت کنید

از طریق یک لوله مقوایی با کودک 1 ساله خود صحبت کنید، و ببینید که کودک چگونه به تغییر صدای معمولی شما پاسخ می دهد. به او اجازه دهید چرخش کند تا ببیند چه صداهایی می تواند ایجاد کند. بچه ها در این سن دوست دارند این بازی را انجام دهند. این فعالیت به آنها فرصتی می دهد تا صداهای جدید را تمرین کنند. این بازی به تبعیض شنوایی و بالا بردن قدرت شنوایی کودک کمک میکند.

با اشیاء بازی کنید

کودک خود را برای انجام کارهای مختلف به اطراف خانه بفرستید از او بخواهید کفش هایش را بردارد، توپ را برای شما بیاورد یا اسباب بازی خود را پیدا کند. این نوع فعالیت ها علاوه بر تمرین مهارت های زبانی، باعث ایجاد حس استقلال و موفقیت در کودک می شود. این بازی به درک مسیرها  و مهارتهای حافظه کودک کمک می کند.

با استفاده از آینه عکس العمل او را بسنجید

یک نقطه با استفاده  از رژ لب قرمز  روی صورت کودک خود بگذارید و قبل از قرار دادن در جلوی آینه، چند دقیقه او را منحرف کنید. اگر کودک شما با لمس کردن بینی  و یا تلاش برای پاک کردن، به تصویر خود واکنش نشان داد، یعنی او می داند  چیزی غیر عادی در صورتش وجود دارد. کودکان خیلی کوچک احساس و درک درستی از خود  ندارند، اما در این سن وقتی در آینه نگاه می کنند، می توانند خود را تشخیص دهند.

این بازی موجب تقویت خودآگاهی و هویت کودک می شود.

انگشتان دست و پا را بشمارید

کودک دوست دارد انگشتان دست و پای خود را بشمارد، بنابراین به کودک خود نشان دهید که انگشتانش را  لمس کرده و با صدای بلند حین لمس کردن اعداد را تکرار کند.  اگر کودک شما اعداد را به ترتیب نمی شمارد، ناامید نشوید. شمارش بچه ها به ترتیب مهم نیست. اعداد بخشی از زندگی کودک است. از شمارش انگشتان پا یا اشیاء استفاده کنید، تا در نهایت کودک بتوانند مفاهیم اعداد را یاد بگیرد.

برای ایجاد تنوع در این نوع بازی با  کودک خود در حالی که از پله ها بالا و پایین می روید، اعداد را بشمارید  یا با استفاده از دستگاه حباب ساز حباب های شناور در هوا را بشمارید. کودک از این طریق مهارت های پایه  و شمارش یک به یک را می آموزد.

با استفاده از بالش تونل بسازید

با استفاده از بالش، مکعب های کاغذی یا هر وسیله بی خطر دیگر یک تونل بسازید، سپس قطعات پازل یا قسمت هایی از اسباب بازی را به دوبخش  تقسیم کنید، آنها را در هر دو طرف یک تونل بازی قرار دهید و از او بخواهید پازل یا اسباب بازی خود را کامل کند. کودک شما برای انجام وظیفه خود مجبور می شود از طریق تونل رفت و برگشت داشته باشد.  این بازی موجب توجه پایدار و پردازش حسی کودک می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید