در این شرایط به نظر می‌‎رسد افغانستان در روزهای آینده بحران‌های بسیاری را تجربه خواهد کرد بحران‌هایی که می‌تواند به سقوط دولت و ظهور مجدد طالبان منجر شود.

در مذاکرات با آمریکا نیز با تمام تلاش طالبان برای متحد نشان دادن گروه خود، شاخه «ملا رسول» با مذاکره مخالف بود و بعید است در مذاکره با دولت افغانستان نیز شرکت کند.

با این تفاسیر اگر دولت در افغانستان یگانه و مقتدر شود و بتواند اعمال قدرت واقعی انجام دهد در مذاکره با طالبان شانس جدی خواهد داشت و گرنه ظهور دولت طالبان در افغانستان چیزی نیست که دور از ذهن باشد.  باید دید در نهایت غنی و عبدالله چه می‌کنند؟ در نهایت به صلح می‌رسند یا یکی دیگری را کنار می‌زند یا برای چهار سال به این روند ادامه می‌دهند؟

سلام نو – سرویس بین‌الملل: در حالی که دنیا درگیر دست و پنجه نرم کردن با بحران کرونا است افغانستان یکی از جدی‌ترین بحران‌های سیاسی خود را با سوگند همزمان دو رئیس جمهور و صلح با طالبان تجربه می‌کند.

دوشنبه 19 اسفند «محمد اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به طور همزمان سوگند ریاست جمهوری خوردند. غنی پیروز رسمی انتخابات ریاست جمهوری و عبدالله معترض به تقلب غنی است و خود را پیروز می‌داند، مسئله‌ای که بعد از چهار سال دوباره تکرار شد.

در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم عبدالله عبدالله به تقلب گسترده اعتقاد داشت، اما در نهایت با میانجی‌گری‌ها به ریاست جمهوری غنی رضایت داد و خود به عنوان رئیس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان منصوب شد تا دولت وحدت ملی شکل بگیرد.، حالا اما پس از چهار سال او دیگر حاضر به پذیرش این ماجرا نیست و خود را پیروز انتخابات می‌داند.

تنش بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله از همان ابتدای کار وجود داشت و این اواخر اوج گرفت بود و حالا رسما تبدیل به تقابلی شده که برای افغانستان سم مهلک است.

اشرف غنی امروز و در ادامه تقابل با عبدالله تاکید کرد که دوره ریاست اجراییه پایان یافته؛ اموالش مصادره و کارکنانش در ادارات دیگر استخدام می‌شوند.

در طرف مقابل عبدالله عبدالله هم اعلام کرده که محمداشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهور پیشین حکومت وحدت ملی، دیگر رئیس جمهور نیست و فرامین و احکام وی فاقد اعتبار می‌باشد.

این دعواها در حالی رخ می‌دهد که طالبان بدون حضور دولت افغانستان با آمریکا به توافق رسیده و سربازان آمریکا به زودی از افغانستان خارج می‌شوند، رویدادی که قدرت طالبان را افزایش می‌دهد.

دولت در افغانستان هرچند دو سوم جمعیت را تحت پوشش دارد اما به گزارش نیویورک تایمز در بهترین حالت به 53 درصد سرزمین تسلط دارد. در مقابل طالبان همین حالا هم توانایی تهدید هفتاد درصد از خاک افغانستان را دارد.

یعنی عبدالله و غنی در این شرایط برای تسلط بر 50 درصد از خاک افغانستان در حال جدل هستند، آن هم در حالی که با این دو رئیس جمهور افغانستان باز هم فاقد دولت مقتدر و توانمند است.

در این شرایط به نظر می‌‎رسد افغانستان در روزهای آینده بحران‌های بسیاری را تجربه خواهد کرد بحران‌هایی که می‌تواند به سقوط دولت و ظهور مجدد طالبان منجر شود. اما آن‌چنان که رهبران طالبان ادعا می‌کنند این گروهن یک گروه متحد و یک پارچه نیست و پس از فوت ملا محمد عمر با دو دستگی رو به رو است و مشکلات داخلی دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید