با فرخوان تازه مقتدا صدر طرفداران او بار دیگر به خیابان به ویژه میدان «تحریر» تا بار دیگر قدرت خیابان بر میزهای قدرت عراق تاثیر بگذارد و توان صدر را به رقبا یادآوری کند.

به گزارش سلام نو فراخوان دیروز (جمعه) «مقتدا صدر» از طرفدارانش برای بازگشت به میدان ها به ویژه میدان «تحریر» در مرکز بغداد، به باور برخی تحلیلگران پیوندهای تنگاتنگ با پشت پرده های داخلی و بین المللی قضیه انتخاب نخست وزیر جدید عراق دارد.

صدر در توئیتی که در آن طرفدارانش را به بازگشت به میادین اعتراضات خصوصا میدان تحریر فراخوانده بود، تاکید کرد که هدفش فشار بر طبقه سیاسی حاکم برای شتاب در انتخاب نخست وزیر جدید است.

این فراخوان از نظر محتوا با نگرش آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالی دینی که در همین روز ( جمعه) بار دیگر بر ضرورت تسریع در انتخاب نخست وزیر جدید تاکید کرده بود، از دیدگاه کارشناسان تطابق دارد.

کاربر معروف «سیده الاولی» (بانوی اول) نزدیک به دولت عراق، پرده از بخشی از اسباب فراخوان غیرمنتظره صدر برای بازگشت هوادارانش به اعتراضات خیابانی تنها یک هفته بعد از خروج آنها از این اعتراضات برداشته است.

به گفته این کاربر، فراخوان جدید صدر در ارتباط با سناریوی بین المللی و داخلی برای اعمال فشار در انتخاب نامزد نخست وزیری متناسب با خواست محور آمریکایی است.

بر اساس این باور، به دنبال خروج طرفداران مقتدا صدر از اعتراضات خیابانی در هفته گذشته (۴ بهمن)، میادین اعتراضی به ویژه میدان تحریر به طور کامل در انحصار طرفداران محور آمریکایی قرار گرفت.

کاربر سیده الاولی افزود که «برهم صالح» رییس جمهوری عراق با همکاری «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در بغداد، درصدد انتخاب یک نامزد نزدیک به محور آمریکایی است.

طبق این سناریو، متعاقبا میدان تحریر که بیشتر از سوی جریان حامی و هوادار محور آمریکایی اشغال شده، تحت عنوان حمایت تظاهرکنندگان از این انتخاب حمایت خواهند کرد تا هم تایید سیاسی و هم مردمی به دنبال داشته باشد.

مقتدا صدر با فراخواندن دوباره طرفدارانش به میدان تحریر در عمل راه را بر این نقشه بسته و انحصار میدان تحریر را از دست طرفداران محور آمریکایی خارج کرده است.

بازخوانی توئیت صدر نیز نشان می دهد که او به طور ویژه بر ضرورت حضور مردمی در میدان تحریر بغداد تاکید کرده و از آن به عنوان مرکز تصمیم گیری در عراق نام برده است.

در روزهای اخیر نیز افراشته شدن پرچم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا در میدان تحریر نشان داد که محور آمریکایی موجود در اعتراضات بغداد به دنبال بین المللی کردن قضیه انتخاب نخست وزیر عراق با هدف بسترسازی برای معرفی چهره نزدیک به این محور بوده است.

همزمان دیدار تعدادی به نام «نمایندگان میادین اعتراضی» با جنین پلاسخارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در بغداد تلاشی در راه هرچه بیشتر بین المللی کردن این قضیه و خارج کردن آن از دست جریان های داخلی عنوان شده است.

با وجود این اصرار فراکسیون های ذیربط به ویژه «الفتح» و «سائرون» بر داخلی ماندن قضیه انتخاب نخست وزیر جدید و پافشاری آنها بر بازگشت به ساز و کارهای قانونی در انتخاب نامزد این پست، راه را بر طرح آمریکایی برای بین المللی کردن این مساله تاکنون بسته گذاشته است.

گرچه ابتکار عمل الفتح (هادی العامری) و سائرون (مقتدا صدر) در داخلی ماندن انتخاب نخست وزیر جدید، با هم متفاوت است و برخی حتی آن را نوعی تقسیم کار بین دو فراکسیون دانسته اند، اما آنچه تاکنون تحقق یافته چانه زنی سیاسی الفتح در پستوی رایزنی ها با رییس جمهوری و فشار مردمی صدر از طریق میادین اعتراضی عنوان شده است.

امروز (شنبه) به عنوان «روز نفس گیر» در رقابت بین محور داخلی و محور آمریکایی عنوان شده که در نهایت نخست وزیر جدید باید به شروط یکی از این دو محور وفاداری نشان دهد و گرایش به هریک از دو محور به باور کارشناسان به معنی آغاز مرحله تازه ای در تحولات عراق و منطقه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید