ویژگی قابل توجه زرفی ناسازگاری او با گروه‌های نظامی شیعه است. یکی از وعده‌های او پس از قبول ماموریت تشکیل کابینه هم این بود که تمامی نیروهای نظامی و شبه‌نظامی خارج از کنترل ارتش و دولت عراق را منحل و تلاش خواهد کرد همه را تحت کنترل حکومت مرکزی قرار بدهد.

سلام نو – سرویس بین الملل: عراق دوباره گزینه‌ای تازه برای نخست وزیری دارد و رئیس جمهور این کشور، عدنان زرفی، فرماندار سابق نجف، را به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی کرده است.

برهم صالح پیش از این نیز توفیق علاوی را برای نخست وزیری به پارلمان معرفی کرده بود که با وجود حمایت اولیه پارلمان و تلاش شبانه روز علاوی در نهایت امکان تشکیل دولت برایش فراهم نشد.

پس از اعتراضات گسترده در عراق و استعفای دولت عادل عبدالمهدی عراق ماه‌ها است که درگیر انتخاب یک نخست وزیر جدید است ولی اختلاف گروه‌های سیاسی مانع این مسئله شده تا جایی که علاوه هم پس از بیش از بیست گزینه به عنوان نخست وزیر معرفی شد.

حالا زرفی یک ماه وقت دارد تا پس از رایزنی با جریان‌های سیاسی کابینه موردنظر خود را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند و شانس خود را برای نخست وزیری عراق بسنجد. بسیاری می‌گویند وقتی چهره‌ای میانه‌رو و بی‌حاشیه مثل علاوی نتوانست از پارلمان رای اعتماد بگیرد کسی مثل زرفی هم نمی‌تواند چنین کند.

عدنان زرفی سیاستمدار شیعه عراقی که پیشتر عضو حزب الدعوه عراق بود و به نسبت دیگر نامزدهای پست تخست وزیری عراق چهره چندان شناخته‌شده‌ای نیست. او عضو ائتلاف نصر است که حیدر عبادی، نخست وزیر پیشین عراق رهبری آن را بر عهده دارد. زرفی دارای مدرک دکتری فقه  فقه دانشگاه کوفه و کارشناسی ارشد امنیت و برنامه ریزی استراتژیک، دانشگاه بغداد، است.

زرفی بعد از سال 2003 و سقوط صدام در سال 2004 جنبش الوفا عراق را تاسیس می‌کند و بعد از سال‌ها تبعید اجباری از آمریکا به عراق باز می‌گردد. از مهم‌ترین پست‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عضو هیات بازسازی عراق ۲۰۰۳-۲۰۰۴، استاندار نجف: ۲۰۰۴-۲۰۰۵،  عضو شورای استانی نجف و رئیس تشکل الوفاء نجف ۲۰۰۶،  دستیار معاون امور اطلاعات وزارت کشور ۲۰۰۶-۲۰۰۹،  استاندار نجف اشرف ۲۰۰۹-۲۰۱۳،  استاندار نجف اشرف ۲۰۱۳-۲۰۱۵ و نهایتا عضویت در ائتلاف الصر به رهبری حیدر العبادی در انتخابات سال 2018 و برگزیده شدن به عنوان نماینده مردم نجف در پارلمان.

از ویژگی قابل توجه زرفی ناسازگاری او با گروه‌های نظامی شیعه است. یکی از وعده‌های او پس از قبول ماموریت تشکیل کابینه این بود که تمامی نیروهای نظامی و شبه‌نظامی خارج از کنترل ارتش و دولت عراق را منحل و تلاش خواهد کرد همه را تحت کنترل حکومت مرکزی قرار بدهد.

او در حالی این وعده را می‌دهد که به خوبی از نفوذ سیاسی شیعیان و حمایت آنان از الحشد الشعبی مطلع است و می‌داند که نیروهای حشد الشعبی بر اساس قانون اساسی عراق بخشی از ارتش این کشور هستند.

همین مواضع جدید و البته سوابق زرفی راه سختی را پیش روی گذاشته. هادی عامری گفته که رای اعتماد ائتلاف فتح به الزرفی، در گرو آن است که وی اجرای برنامه پارلمان در خصوص اخراج نیروهای خارجی از عراق را تضمین کند. برخی نیروهای شیعه نیز گفتند که به هر شکل به او رای مخالف می‌دهند.

نیروهای کرد هم فعلا وحدت نظری درباره زرفی ندارند. برخی معتقدند او با توجه به روابطش با آمریکا و برای توازن در برابر رقبایش گزینه بدی برای احقاق حقوق کردها نیست و برخی دیگر به نقش مخرب او در ماجرا استقلال کردستان اشاره می‌کنند و انتخاب او را با محدود شدن اختیارات و حقوق کردها از جمله مسئله ریاست جمهوری مساوی می‌دانند.

مسئله بعدی نسبت زرفی با نیروهای موثر در عراق است. او روابط خوبی با آمریکایی‌ها دارد و همین حالا هم پمپئو برای تشکیل دولت از او حمایت کرده، در حالی که به باور بسیاری او چندان دید خوبی نسبت به ایران ندارد و قدرت گرفتنش مساوی است با تنش با ایران، هرچند هیچ مدرک مستندی در این زمینه موجود نیست.

ولی اگر چنین باشد و او واقعا قصد تنش با ایران را داشته باشد راهی از همیشه سخت‌تر برای نخست وزیری عراق در پیش دارد چون با تمام بحران‌های ایران هنوز نیروهای نزدیک به خود را در عراق دارد.

حال باید دید زرفی پرحاشیه و جسور توان مدیریت این مسائل را دارد یا مانند علاوی از تشکیل دولت باز می‌ماند و بار دیگر عراق در انتظار معرفی نخست وزیر جدید می‌نشیند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید