افزایش قیمت دلار به میزان حداکثر پنج درصد با توجه به افزایش قیمتی که در بنزین داشتیم طبیعی است اما افزایشی که تا دیروزدر بازار ارز با آن مواجه بودیم توجیه اقتصادی ندارد و بیشتر آن را باید حباب دانست. چنانچه این جو روانی از بین برود بیش از این هم  شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: دوباره قیمت دلار سربالایی تندی را پیش گرفته و در روزهای اخیر تا کانال 14 هزار تومان هم بالا آمده است. هرچند امروز دلار با کاهش جدی مواجه شد. بعد از سپری شدن ماه ها آرامش در بازار ارز باز هم در هفته اخیر شاهد تلاطم بازار بودیم. اما سوال اینجاست که چه مولفه هایی در این نوسان نقش داشته اند.

به گزارش سلام نو، آنچه مسلم است حجم تقاضا برای ارزهای عمده در بازار بسیار بالا رفته است. صاحب نظران معتقدند افزایش قیمت دلار به میزان حداکثر پنج درصد با توجه به افزایش قیمتی که در بنزین داشتیم طبیعی است اما افزایشی که تا دیروزدر بازار ارز با آن مواجه بودیم توجیه اقتصادی ندارد و بیشتر آن را باید حباب دانست. چنانچه این جو روانی از بین برود بیش از این هم  شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

مجید شاکری، تحلیلگر اقتصادی یکی از دلایل افزایش قیمت ارز را وقایع فصلی می داند. منظور او از وقایع فصلی  ورود به ماه دسامبر و تحت فشار رفتن سمت تقاضا به خاطر بستن حسابهای دلاری و یورویی در انتهای سال میلادی است. او با اشاره به نقش ناآرامی های عراق در نوسانات بازار ارز به مهر گفته است: بخش مهمی از دسترسی به دبی از طریق سلیمانیه حاصل می شود. مرحله تبدیل  ریال به دینار بدون مشکل جدی انجام می شود ولی در تبدیل دینار به درهم بدلیل به هم خوردن انتظارات طرف عراقی از باب ناآرامی های رخ داده در بغداد عملا عرضه درهم کاهش یافته است که اثر واسط بسیار جدی بر فرایند تبدیل ریال به درهم دارد.

عراق را می توان یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران دانست. بر همین اساس ناآرامی اخیر در عراق خیلی به مذاق تجار ایرانی خوش نیامده چرا که تا پیش از اعتراضات عراق بازرگانان عراقی حاضر بودند از ریال در مبادلات تجاری خود با ایران استفاده کنند، اما پس از تشدید درگیری ها در عراق تقاضای آنها برای دلار، درهم و دینار بالا رفته است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در این باره اظهار کرده است: مبلغ بالای مبادلات تجاری بین دو کشور باعث افزایش زیاد تقاضا برای دلار و سایر ارزها شده است. در ماه های اخیر به علت همراهی امارات با بازرگانان و صرافان ایرانی، شرایط برای مبادلات تجاری و نقل و انتقال ارز بهتر شده و آرامش در بازار برقرار بود. در صورت کاهش ناآرامی‌ها در عراق، میزان تقاضای دلار و سایر ارزها در بازار کاهش یافته و بازار ارز به ثبات می‌رسد.

یکی دیگر از مسائل مهم در افزایش قیمت دلار انتظارات تورمی بنزینی بود. درست یا نادرست باید پذیرفت که از قیمت کوچک ترین مواد خوراکی گرفته تا بازار ارز همگی به بنزین مرتبط است. معمولا هر افزایش قیمتی در بنزین انتظار افزایش قیمت‌ها در سایر کالاها را به دنبال دارد که دلار نیز یکی از آنهاست. با این حال به گفته شقاقی شهری البته تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ دلار، کوتاه مدت است.

از عصر دیروز شاهد کاهش دوباره قیمت دلار بوده ایم به شکلی که به نظر می رسد این حباب در حال ترکیدن است. برخی معتقدند محدودیت جدید بانک مرکزی در مورد تراکنش‌های بانکی در افت قیمت موثر بوده است. روز گذشته حول و حوش ساعت 3 به یکباره میزان فروش‌ها در بازار ارز بالا رفت؛ به‌طوری که قیمت دلار ظرف یک ساعت حدود ۵۰۰ تومان افت کرد. برخی آن را ناشی اصلاح قیمت شدید و برخی از افزایش عرضه توسط بازارساز دانستند. به اعتقاد تحلیلگران انتظار قیمت پایین تر برای دلار هم دور از انتظار نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید