بنا به گزارشات موجود و نظرات کارشناسان مختلف  مناطق حاشیه‌نشین و نقاط بحرانی به‌عنوان پاشنه آشیل ثبات اجتماعی تبدیل شده‌اند و هر بحران کوچک و بزرگی از این مناطق آغاز می‌شود.

به گزارش سلام نو، صاحبنظران سیاسی درباره تحولات اخیر معتقد هستند که اتفاقات روزهای گذشته نشان داد که مناطق حاشیه‌نشین و نقاط بحرانی به‌عنوان پاشنه آشیل ثبات اجتماعی تبدیل شده‌اند و وقتی نارضایتی در جامعه افزایش پیدا کند، مثل زخمی است که به راحتی عفونت را پذیرا می‌شود. بنابراین نیاز امروز حاکمیت ما اقناع عمومی جامعه در خصوص مسائل مختلف است.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «مسیر «پسا واقعه»، ایران اسلامی همچنان صحنه برائت از اغتشاشگران است، ملاک های دریافت یارانه بنزینی، چالش جدید میان ایران و آژانس، التماس فتنه، طبقه پایین جامعه با طبقه متوسط در ایران تفاهم ندارند، درانتظار درخشش بورس و خسارت یک‌ونیم میلیارد دلاری قطع اینترنت در ایران» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

مسیر «پسا واقعه»

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «مسیر «پسا واقعه»» می نویسد: حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است: برای امنیت و آینده ایران مهم است که ببینیم کشور با چه پدیده ‌ای مواجه است. هر کدام از این دو باشد هم یک نقطه مشترک دارد و آن اینکه وقتی نارضایتی در جامعه افزایش پیدا کند، مثل زخمی است که به راحتی عفونت را پذیرا می‌شود. مادام که جامعه در حالت رضایت‌مندی و اعتماد نباشد نمی‌توانیم خیال‌مان را راحت کنیم که امنیت و آرامش به کشور بازگشته است. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا می گوید: آنچه در روزهای اخیر و پس از اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای سهمیه‌بندی بنزین و تغییر قیمت آن در سطح شهرهای مختلف شاهد بودیم برای بسیاری از کارشناسان یادآور هشدارها و تنذیرهایی بود که پس از ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ از حیث ریشه یابی دلایل اجتماعی- سیاسی اعتراضات مطرح شد. آسیب دیدگی اعتماد و سرمایه اجتماعی و ضرورت چاره‌اندیشی برای آن موضوعی بود که بسیاری از کارشناسان مورد تأکید قرار دادند. البته ابراز نگرانی‌ها قطعاً به این معنا نبوده و نیست که نظام سیاسی تمامی سرمایه اجتماعی‌اش را از دست داده است، بلکه مسأله ضرورت حرکت در جهت تقویت اعتماد عمومی و سرمایه‌اجتماعی است.

احمد مازنی نماینده تهران در مجلس عنوان داشت: نیاز امروز حاکمیت ما اقناع عمومی جامعه در خصوص مسائل مختلف است. به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، فراهم کردن زمینه برای ابراز عقیده و انتقاد عمومی، تبدیل کردن تریبون‌های یکطرفه به تریبون‌های چندصدایی و بازگرداندن حق مشارکت موثر مردم در تصمیم‌گیری‌ها از طریق احیا شدن نهادها و مجامع مدنی بویژه مجلس، از جمله نیازهای فعلی جامعه برای دادن پاسخ مناسب به اعتراضات اخیر است. عباس عبدی روزنامه نگار می گوید: از چند سال پیش پنج موضوع اجتماعی به‌عنوان مسائل محوری و با اولویت بالای جامعه ایران تعیین و قرار بود که برای آنها فکری شود. حاشیه‌نشینی، اعتیاد، نقاط بحرانی و حاد که با نسبت بالای آسیب اجتماعی همراه است در کنار طلاق و بالاخره مفاسد اخلاقی، پنج مسأله اجتماعی با اولویت کشور شناخته شدند. سه مورد اول بشدت درهم تنیده‌اند. فارغ از اینکه آیا این پنج مسأله اولویت اصلی کشور هستند یا خیر که به نظرم موارد مهم دیگری هم هست، ولی آنچه را که می‌توان با قاطعیت گفت این است که در چند سال اخیر هر پنج آسیب مزبور تشدید شده که تخفیف نیافته‌اند. علت هم روشن است. با نگرش رسمی موجود نمی‌توان مسائل فوق را درست فهمید و به طریق اولی نمی‌توان آنها را حل کرد. اتفاقات روزهای گذشته نشان داد که مناطق حاشیه‌نشین و نقاط بحرانی به‌عنوان پاشنه آشیل ثبات اجتماعی تبدیل شده‌اند. در واقع آنها هیچ مشکل ذاتی ندارند و شهروندان زحمتکش و محترمی هستند که به حاشیه رانده شدن آنان موجب شکل‌گیری وضعیتی شده است که خشم و کینه‌ و نفرت علیه متن یکی از محصولات طبیعی آن است. حاشیه‌نشینی ابعاد گوناگونی دارد. اولین آن به‌ لحاظ مکانی و اقتصادی است.

ایران اسلامی همچنان صحنه برائت از اغتشاشگران است

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با درج عنوان «ایران اسلامی همچنان صحنه برائت از اغتشاشگران است» نوشت: شهرهای مختلف ایران اسلامی همچنان صحنه حضور گسترده و خودجوش مردمی است که آمده‌اند خشونت و خرابکاری اوباش و اغتشاشگرانی را که با حمایت و همراهی دشمنان نظام اموال عمومی حتی مراکز فرهنگی و دینی را تخریب کردند، محکوم کنند. دیروز (جمعه) نیز همچون چهار روز گذشته مردم ولایتمدار کشور با برگزاری راهپیمایی گسترده و پرشور در خیابان‌ها بار دیگر با حمایت از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، اقدام آشوبگران و اخلالگران نظم و امنیت و آرامش جامعه را محکوم کردند. مردم شهرهای مختلف جمعه با برگزاری راهپیمایی خودجوش و سردادن شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر فتنه گر صف خود را آشوبگران جدا کردند و پاسخ کوبنده‌ای به اغتشاشگران و اوباش دادند. این راهپیمایی‌ها در برخی از شهرها پیش از برگزاری نماز جمعه و در بعضی دیگر از شهرها پس از اقامه نماز جمعه برگزار گردید مشهد- راهپیمایی باشکوه «ابراز انزجار از اغتشاش‌گران و تجدید میثاق با ولایت» با حضور پرشور مردم، در مشهد برگزار شد.

ملاک های دریافت یارانه بنزینی

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «ملاک های دریافت یارانه بنزینی» می نویسد: سومین و آخرین گروه از دریافت کنندگان کمک حمایتی دولت، امشب مبالغ حمایتی را دریافت می کنند تا حذف شدگان فهرست کمک حمایتی مشخص شوند. اما در نبود شاخص شفافی برای مردم برای بهره‌مندی از کمک معیشتی، می توان با گمانه هایی، وضعیت دهک هفتم درآمدی را که آخرین گروه دریافت کننده این کمک هستند مشخص کرد. در این زمینه، نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری کشور در سال ۹۷ نشان می دهد که درآمد دهک هفتم ماهانه به طور متوسط سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان بوده است. اگر به این رقم، آخرین رقم تورم نقطه به نقطه در زمان اجرای طرح کمک معیشتی (یعنی تورم نقطه به نقطه آبان امسال نسبت به آبان ۹۷) را اضافه کنیم، درآمد این دهک به طور متوسط به حدود چهار میلیون و ۶۳۷ هزار خواهد رسید. به این ترتیب خانوارهایی که درآمد آن ها هم اینک بیش از این حدود است، منتظر نباشند که یارانه حمایتی به حساب آن ها واریز شود.

چالش جدید میان ایران و آژانس

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «چالش جدید میان ایران و آژانس» آورد: تهران تاکنون چهار گام در مسیر کاهش تعهدات برجامی برداشته که جزییات این گام‌ها در گزارش‌های دوره‌ای آژانس از میزان پایبندی ایران به تعهداتش مشهود است. بازماندگان در توافق هسته‌ای به خصوص تروییکای اروپایی می‌گویند که ملاک آنها برای تصمیم‌گیری درباره عدم پایبندی ایران به تعهداتش گزارش‌های آژانس است و تهران در پاسخ تاکید دارد که کاهش تعهدات برجامی‌اش منطبق با ماده ۳۶ برجام است. در این بازه زمانی اتفاق‌های حاشیه‌ای دیگری هم بر رابطه ایران و آژانس بین‌المللی تاثیر گذاشته است؛ اتفاق‌هایی نظیر ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل درباره وجود تاسیسات مخفی هسته‌ای در ایران و همچنین ادعای سرقت برخی اسناد هسته‌ای ایران و البته مرگ یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روی کار آمدن جانشینی که به گواه کارشناسان به امریکا و اسراییل نزدیک و از رویکرد منصفانه در قبال پرونده ایران فاصله دارد. تهران می‌گوید تمام گام‌هایی که تا کنون در روند معکوس اجرای برجام برداشته از قابلیت برگشت‌پذیری برخوردار هستند و این در حالی است که هرچه بر تعداد گام‌های ایران افزوده شود برجامی‌ها به زمان بیشتری برای بازگشت به عقب ایران نیاز خواهند داشت. یوکیا آمانو، مدیر کل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیت‌های سیاسی اسراییل از به راه‌اندازی سر و صدا درباره برنامه هسته‌ای ایران اطلاع داشت؛ لذا در زمان حیات خود اجازه نداد که آنچه در قالب برنامه هسته‌ای ایران در گذشته و تحت عنوان ادعایی «ابعاد احتمالا نظامی» برنامه ایران مطرح شده و پرونده آن مختومه شده است حیات توافق هسته‌ای و همکاری‌های فنی جامع ایران و آژانس را تهدید کند اما با مرگ آمانو و روی کار آمدن مدیر کلی که به واشنگتن نزدیک است زمین بازی بی‌بی هموارتر شد. در چند هفته گذشته زمزمه‌هایی درباره تبدیل شدن پرونده ادعایی نتانیاهو درباره تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران به چالشی جدید در رابطه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شده که به نظر می‌رسد سوژه اصلی رایزنی‌های هیات اعزامی آژانس به تهران در هفته آتی باشد.

التماس فتنه

روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «التماس فتنه» نوشت: اتفاقات روزهای اخیر که پس از تصمیم سران سه قوه درخصوص افزایش قیمت بنزین در کشور به وقوع پیوست ضمن اینکه اثرات و تبعات منفی از رفتارها و عملکرد اشرار و معاندان نظام را در تخریب اموال عمومی و بیت المال به دنبال داشت، ازسوی دیگر چهره کریه دولت های غربی، به ویژه دولت تروریست ایالات متحده آمریکا را یک بار دیگر برای ملت ایران روشن نمود. آمریکایی ها از نخستین روزهای اعتراض های مردمی در شهرهای مختلف، ضمن جهت دار خواندن اعتراضات مسالمت آمیز ساعات نخست و تشویق و ترغیب اشرار و اراذل به رخنه در صفوف مردم و به دنبال آن ایجاد خشونت و خرابکاری تلاش کردند تا خواسته های به حق مردم را رنگ و بویی شیطنت آمیز داده و مسیر اعتراض مردم را به تقابل با نظام تغییر دهند. در این میان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده نیز از همان روزهای نخست حمایت خود را از آشوبگران اعلام کرد و در ادامه مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور طی اقدامی مداخله جویانه و طی سخنرانی ها و نشست های مختلف، همچنین در شبکه های اجتماعی از این اقدام هنجارشکنانه دفاع کرد. خود آمریکایی‌ها هم می دانند لیبرال دموکراسی دیگر جایگاهی در سپهر سیاسی جهان ندارد و سرمایه داری غربی روزهای افول و پایانی خود را طی می کند و حمایت از اقدامات آشوبگرانه در کشورهای دیگر برای آنها ثمری نخواهد داشت.

آمریکایی ها که خود از اداره کشورشان عاجز مانده و در مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی فراوانی که این روزها جامعه این کشور را فرا گرفته غرق شده اند دیگر حق مداخله در امور داخلی سایر کشورها را نداشته و اگر چنین کنند باید منتظر سیلی سخت ملت ها باشند. مایک پمپئو که حالا به دنبال ارسال فیلم و عکس از اغتشاشات تعدادی اراذل و اوباش است می تواند نیم نگاهی هم به حضور با بصیرت مردم ایران اسلامی در شهرهای مختلف داشته باشد و از صفحه تلویزیون نظاره گر واقعیت امروز ایران اسلامی باشد و دل به تعدادی معدود اراذل و اوباش خوش نکند.

طبقه پایین جامعه با طبقه متوسط در ایران تفاهم ندارند

روزنامه «آرمان ملی» در مطلبی با عنوان «طبقه پایین جامعه با طبقه متوسط در ایران تفاهم ندارند» در گفت و گو با ابراهیم فیاض استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران آورد: در گذشته اصلاح‌طلبان تلاش می‌کردند رویکرد ضداشرافی در پیش بگیرند. با این وجود اصلاح‌طلبان نیز از این رویکرد فاصله گرفته‌اند و به سمت اشرافی گری گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند. در چنین وضعیتی اقشار پایین جامعه دچار سرخوردگی و ناامیدی شده است. در این وضعیت ناامیدی طبقه پایین جامعه نتوانسته با طبقه متوسط به یک تفاهم برسد. بنده روزی در محله سعادت‌آباد تهران عبور می‌کردم و به‌صورت اتفاقی با مکانی برخورد کردم که در آنجا در حال ساختن مسجد بودند. مسئول ساخت و ساز بنده را شناخت و شروع به گفت‌وگو کرد. وی به من گفت که قصد داریم در محله سعادت‌آباد حسینیه ارشاد تاسیس کنیم. این سخن من را شوکه کرد. این مساله نشان می‌دهد که اشرافیت مذهبی که در جامعه ایران به وجود آمده است نیاز به امثال شریعتی دارد. در چنین شرایطی اگر متفکری مانند شریعتی پیدا شود می‌تواند با دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کند طبقه پایین جامعه را به طبقه متوسط پیوند بدهد و در چنین وضعیتی احتمال دگرگون شدن فضای اجتماعی بیشتر وجود خواهد داشت. در اعتراضات اخیر بیشتر طبقه پایین جامعه در خیابان حضور داشت و ما شاهد التهابات کوری بودیم که نتیجه‌ای جز کشتن و کشته شدن به همراه نداشت.

در انتظار درخشش بورس

روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «درانتظار درخشش بورس» می نویسد: شاخص بورس تهران در هفته پایانی آبان‌ماه سال ۹۸ با کاهش ۲۰۹۷ واحدی مواجه شد و کار خود را بر روی ۳۰۴۹۹۷ واحد به پایان رساند. بازار روز شنبه را خوب آغاز کرد و نسبت به افزایش قیمت بنزین و اعتراضات بعد از آن واکنشی منطقی نشان داد ولی در روز یکشنبه و ادامه اعتراضات شاهد برتری قدرت فروشندگان بودیم و بازاری هیجانی را تجربه کردیم، اگرچه در اواخر همان روز خریداران بازار را بهتر خریدند و حجم فروش خاصی در صف فروش دیده نشد و بازار در ادامه هفته، متعادل و مثبت کار خود را ادامه داد. افزایش قیمت بنزین طبق پیش‌بینی‌های قبلی در مورد کسری بودجه دولت و واقعی‌تر شدن قیمت انرژی انجام شد اگرچه زمان این تغییر غافلگیرکننده بود. به هر حال شرایط جدید تاثیر خود را بر صنایع مختلف خواهد گذاشت که در ادامه سعی می‌شود به آن پرداخته شود. شاخص هم‌وزن نیز مثل شاخص کل هفته‌ای منفی را گذراند و با کاهش ۶۷۲ واحدی بر روی ۸۷۷۷۹ واحد بسته شد. در هفته پیش‌رو بازار به استقبال آرام شدن فضای کلی کشور و گزارش‌های تولید و فروش آبان ماه خواهد رفت که طی هفته روی کدال منتشر خواهد شد. ادامه مسیر فروش‌های شرکت می‌تواند تحلیل‌های معامله‌گران را شفاف‌تر کند. با بالا آمدن قیمت نفت و کامودیتی‌هایی مثل روی و مس و افزایش قیمت دلار در سامانه سنا، وضعیت شرکت‌های صادراتی بهبود خواهد یافت و کف‌های حمایتی این سهم‌ها محکم‌تر خواهد شد. انتظار می‌رود که بازار کار خود را مثبت آغاز کند و در ادامه هفته معامله‌گران با ارزیابی شرایط و قدرت خریداران و فروشندگان تصمیم به معامله بگیرد.

خسارت یک‌ونیم میلیارد دلاری قطع اینترنت در ایران

روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «خسارت یک‌ونیم میلیارد دلاری قطع اینترنت در ایران» آورد: درست یک هفته از قطع اینترنت بین‌المللی گذشته است. آن هم در عصر مدرن. روزگاری که بسیاری از افراد از راه اینترنت امرار معاش می‌کنند. دنیایی بی‌حد و مرز که به جرات می‌توان گفت فعالیت اقتصادی بدون آن تقریبا امری محال است. سرانجام ظهر جمعه اینترنت مشترکین حقوقی وصل شد ولی اینترنت مشترکان حقیقی و خانگی همچنان قطع است. به گزارش «مردم سالاری آنلاین» در هفته‌ای که گذشت نه تنها امکان دسترسی به سایتهای خارجی وجود نداشت بلکه بسیاری از سایتهای داخلی هم که سروری خارجی داشتند به‌روزرسانی نشد. اما این هفت روز محدودیت اینترنتی، هفته‌ای پر از ضرر و زیان بود. از کسب و کارهای اینترنتی گرفته تا دانشگاهیان سردرگم شده‌اند. برآوردهای سایت‌های داخلی نشان می‌دهد که در روزهای قطع شدن اینترنت اقتصاد ایران خسارتی ۹۰۰ میلیارد تومان را تجربه کرده است، اما نت بلاکس  موسسه ای که به دسترسی به اینترنت در سراسر جهان نظارت می‌کند این رقم را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید