ولادیمیر پوتین برای مراسم خاکسپاری یار قدیمی اش به پاریس خواهد رفت. هرچند هنوز سخنگوی رئیس جمهوری روسیه این خبر را قطعی اعلام نکرده ولی همه بر این باورند دوستی قدیمی پوتین با ژاک شیراک دلیل رفتن پوتین به مراسم است. 

به گزارش سلام نو، خبرگزاری فرانسه پنجشنبه گذشته گزارش داد که ژاک شیراک در سن ۸۶ سالگی درگذشت، وی که از سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ رئیس جمهوری فرانسه بود، یک منتقد برجسته جنگ عراق به حساب می‌آمد.

شیراک طرفدار سیاست مستقل کشورش چه در روابط با ایالات متحده امریکا و چه در مورد اتحادیه اروپا بود و همین موضع گیری سبب نزدیکی فرانسه با روسیه شد.

در دوره حکومت شیراک، فرانسه وارد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشد اما این سیاست پس از وی به فراموشی سپرده شد.

وی روابط دوستانه با روسیه را به سطح عالی ارتقا داد و بسیاری بر این باورند نزدیکی پاریس به مسکو در زمان شیراک، به سبب خاطرات کودکی وی پدید آمد زمانی که فردی به نام «دیه دیه ولادی» (به روسی عمو ولادی) از مهاجران روس مقیم فرانسه مدتی را در خانه پدر شیراک زندگی کرد.

شیراک در این مدت کمی زبان روسی فرا گرفت و حتی سعی کرد اشعار پوشکین (تزار ادبیات روسیه)  را هم از روسی به فرانسوی ترجمه کند.

وی همچنین به هندی علاقه داشت و زمانی که می‌خواست زبان سانسکریت قدیم یاد بگیرد معلم وی شخصی به نام بالانویچ بود که زبان مادری‌اش روسی بود.

شیراک در خاطرات خود نوشته است که بالانویچ به وی زبان روسی را یاد داده است.

اولین سفر شیراک به روسیه در سال ۱۹۹۷ رقم خورد و وی در این سفر از سن پترزبورگ بازدید کرد و پس از آن دو سفر دیگر به روسیه داشت.

رئیس جمهوری فقید فرانسه که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ در این جایگاه بود به عنوان یکی از قدرت های اروپای غربی روابط با روسیه را به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش داد تا حدی که روس‌ها از این دوره تاریخی به عنوان دوره طلایی روابط روسیه و فرانسه یاد می‌کنند.

درست در همین دوره بود که تروییکای بزرگ اروپایی شامل روسیه، فرانسه و آلمان تشکیل شد و برای نخستین بار قدرت های اروپا تلاش کردند با کمک یکدیگر در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستند.

در دوره حکومت شیراک، پاریس از واشنگتن فاصله گرفت و مواضع روسیه و فرانسه در بسیاری از موارد از جمله توقف یکجانبه‌گرایی آمریکا کاملا مشابه یکدیگر بود و هر دو کشور هژمونی آمریکا را رد می‌کردند.

کرملین و کاخ الیزه بویژه با طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا مخالفت بودند و آن را که تجزیه برخی کشورهای خاورمیانه را در برمی گرفت، خطری بزرگ برای منطقه و جهان ارزیابی می‌کردند.

پس از پایان حکومت شیراک روابط روسیه و فرانسه نیز به شدت افت کرد و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه سیاست نزدیکی به آمریکا و همکاری با ناتو را در پیش گرفت.

براساس اطلاعاتی که رسانه های روسیه می دهند، پوتین دوشنبه در پاریس خواهد بود تا در بین سران ۳۰ کشوری باشد که در مراسم خاکسپاری شیراک شرکت خواهند کرد.

پوتین چند ماه پیش با تمجید از شیراک در گفت وگو با نشریه انگلیسی فاینانشال تایمز، گفته بود: من به شدت تحت تاثیر وی زمانی که رئیس جمهوری فرانسه بود، قرار گرفتم چرا که  در هر مساله ای دارای دیدگاه مستقلی از فرانسه بود.

وی افزود: شیراک توان آن را داشت که از مواضع خود دفاع کند و همواره به دیدگاه طرف مقابل و شرکای خود احترام می‌گذاشت.

پوتین در توصیف رئیس جمهوری فرانسه از وی به عنوان پروفسوری هوشمند یاد کرده است که فردی جالب و متعادل بود.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید