میرحمایت میرزاده،نماینده مجلس شورای اسلامی البته متعقد است که تنوع مدارس فعلی باید کم‌تر شود چون این تنوع در حال حاضر به ضرر مدارس دولتی است. او همچنین معتقد است با نتایج یک سال کنکور نمی‌توان سیستم آموزشی را قضاوت کرد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: نتایج کنکور سال 1398 که منتشر شد صدای انتقاد بسیاری از نتایج بلند شد، نتایجی که نشان از پیشتازی دانش‌آموزان مدارس سمپاد، غیرانتفاعی و دولتی هیات امنایی و گسترش تبعیض آموزشی دارد.

بنا بر آمار منتشر شده بیش از ۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور امسال در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان سمپاد هستند. سهم غیرانتفاعی‌ها ۱۴ درصد و نمونه دولتی‌ها ۱۳ درصد است.

‌۹۱ درصد نفرات برتر شهرستانی در مدارس سمپاد درس خوانده‌اند و تنها ۹ درصد آنان در مدارس غیرانتفاعی و دولتی تحصیل کرده‌اند. ۶۶ درصد دانش‌آموزان تهرانی که جزو نفرات برتر کنکور ۹۸ هستند در مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی درس خوانده‌اند و ۳۳ درصد آنان دانش‌آموزان مدارس سمپاد هستند.

علاوه بر این ابراهیم سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش هم می‌گوید که 60 درصد رتبه‌های برتر کنکور متعلق به تهران است و بخش قابل توجهی از 40 درصد باقی مانده هم بخش قابل توجهی در مدارس خاص درس خوانده‌اند.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سلام‌نو با بیان این که الزاما با تکیه بر نتایج کنکور یک سال نمی‌توان نظام آموزشی را ارزیابی کرد گفت: این که صرفا با تکیه بر نتایج یک سال گفته شود مدارس غیرانتفاعی خیلی در نتایج کنکور موثر هستند درست نیست.

وی ادامه داد: بالاخره این مدارس دانش آموزان را انتخاب می‌کنند و با کیفیت‌ترها را برمی‌گزینند ولی نفرات برتر همه از یک مدرسه شهر و استان نیستند که بگوییم مدارس در موفقیت آنها تاثیر بسیاری داشته است. سال دیگر امکان دارد دانش آموزان از مدارس دولتی باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی البته متعقد است که تنوع مدارس فعلی باید کم‌تر شود چون این تنوع در حال حاضر به ضرر مدارس دولتی است.

میرزاده درباره نظر کمیسیون آموزش درباره نتایج کنکور امسال و نقدها به مدارس غیردولتی نیز گفت: احتمالا در این مورد در نخستین جلسه کمیسیون صحبت می‌شود و نمایندگان اکر این مسئله از کانال مردم به آن‌ها انتقال یافته باشد در همان جلسه درباره‌اش صحبت می‌کنند.

وی در پاسخ به تاثیرات کنکور در عدم برقراری عدالت آموزشی نیز گفت: متاسفانه کنکور هیچ تاثیری در برقرار عدالت آموزشی نداشته است.

نگاهی به مصاحبه‌های نفرات برتر کنکور نشان می‌دهد عموم آن‌ها برای یک یا چند درس در کلاس کنکور خارج از مدرسه شرکت کرده‌اند و بخش قابل توجهی از یکی دو سال قبل از کنکور در آزمون‌های تستی به شکل جدی حضور داشته‌اند و به صورت پیوسته از سوی مشاور و مدرسه رصد می‌شدند.

این شرایط را با دانش آموزی در سیستان و بلوچستان، ایلام و مناطق متوسط به پایین تهران مقایسه کنید تا متوجه شوید پول و مدارس غیرانتفاعی عجیب و غریب تا چه اندازه در به دست آوردن رتبه برتر کنکور موثر است، رتبه‌ای که یک دانش آموز روستایی با تمام استعدادش حتی خواب آن را هم نمی‌بینید.

به نظر راه حل اصلی برای گسترش عدالت آموزشی زدن سنگ بنای این بی‌عدالتی یعنی کنکور است، در مرحله بعد نیز باید فکری به حال آموزش و پرورش و تقویت مدارس دولتی کرد چون تا وقتی مدارس دولتی این قدر ضعیف باشد سیستم جایگزینش را تولید می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید