بسیاری از افراد در دنیای امروز با بیماری های مختلف دست و پنجه نرم می کنند اما یکی از بیماری هایی که مبارزه با آن به تلاش فراوان نیاز دارد بیماری ایدز یا اچ آی وی است. این بیماری علاوه بر ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن و احتمال عفونت می تواند اثرات جانبی دیگر نیز داشته باشد و حتی سیستم سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال کند.

تحقیقات نشان می دهد پایداری ویروس HIV در سیستم عصبی مرکزی با اختلال شناختی در ارتباط است. امروزه بسیاری از افراد مبتلا به HIV شرکت کننده در درمان ضد ویروسی (ART)  دارای مواد ژنتیکی ویروسی در سلول های مایع مغزی نخاعی (CSF) هستند و این افراد با احتمال بیشتری مشکلات حافظه و تمرکز را تجربه می کنند.

HIV  و ویروس مایع مغزی نخاعی

تحقیق، بررسی و مطالعه 69 فرد به طور طولانی مدت در ART  نشان داد که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان HIV  مثبت در سلول های CSF خود ویروس دارند و 30٪ از این زیر مجموعه مشکلات عصبی شناختی را تجربه کرده اند. این یافته ها نشان می دهد که HIV در سیستم عصبی حتی در زمانی که ویروس در خون بیمار با دارو سرکوب می شود، ادامه می یابد.

تحقیقات بر روی اچ آی وی کنترل شده

محققان، شرکت کنندگانی را که در گروه مطالعات بالینی آزمایشگاه بیماری ایدز (ACTG) مطالعه شده بودند، زیر نظر گرفتند و به صورت مستمر آن ها را تحت نظارت خود داشتند. این گروه عمدتا شامل مردان45  تا 56 ساله  از بازماندگان طولانی مدت مبتلا به اچ آی بودند و عفونت آنها توسط  ART  به مدت 9 سال کنترل شده بود.

حضور ویروس پنهان اچ آی وی

محققانCSF  هر شرکت کننده را با DNA اچ آی وی تجزیه و تحلیل کردند و سپس این داده ها را به نتایج هر شرکت کننده از ارزیابی های عصبی شناختی استاندارد مقایسه کردند. در نتیجه این مطالعات حدود نیمی از شرکت کنندگان DNA ویروسی را در سلول های خود  CSF نشان دادند، که نشانگر حضور ویروس پنهان بود، اگر چه بار ویروسی استاندارد HIV RNA  از مایع مغزی نخاعی CSF در 4٪ شرکت کنندگان مثبت بود. محققان همچنین دریافتند که 30٪ افراد مبتلا به HIV  در CSF در مقایسه با 11٪ افرادی که CSF آنها DNA ویروسی ندارند دارای اختلال شناختی عصبی هستند. بسیاری از محققان بر این باورند که التهاب مربوط به اچ آی وی موجب اختلال شناختی عصبی(HAND) مرتبط با HIV می شود.

آلودگی سلول های سیستم عصبی مرکزی به اچ آی وی

این  یافته های جدید نشان می دهد که حضور مداوم HIV موجب آلودگی سلول ها در سیستم عصبی مرکزی (CNS)، علیرغم ART درازمدت می شود، که احتمال می رود نقش مهمی در اختلالات عصبی شناختی ایفا کند.

نویسندگان این مطالعات یادآور می شوند که فراوانی اختلالات عصبی شناختی در این گروه نسبتا کم است و این ارتباط تأیید نمیکند که DNA ویروس HAND را ایجاد میکند. به طور کلی، مطالعه  بررسی سلول هایCSF نشان داد که  شیوع دائمی HIV در CNS از آنچه انتظار می رود بیشتر است که شاید مانع جدی تلاش برای از بین بردن HIV در بدن باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید