۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 55516745

پیدا شدن پشه آئدس در استان بوشهر معضلی است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خواستار مشارکت مردمی برای مقابله با آن شد.

پشه آئدس در اندیشه فتح بوشهر

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، قاسم برجویی فرد صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پشه آئدس که ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ و زیکا است، در برخی از کشورهای همسایه از جمله قطر، عمان و پاکستان شیوع بالایی داشته و در استان همجوار ما یعنی استان هرمزگان نیز دیده شده است.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: ۲ هفته از پیدا شدن این پشه در استان بوشهر می‌گذرد، که با مراقبت‌های مداوم و تلاش‌های بسیار توانستیم ورود پشه آئدس به استان را به‌موقع شناسایی و وارد مرحله مقابله شویم.

وی با بیان این‌که تا کنون هیچ موردی از تب دانگ در استان مشاهد نشده، است، اضافه کرد: پشه آئدس در ساعت‌های فعالیت انسان خون‌خواری می‌کند، بنابراین استفاده از پشه‌بند کمکی در پیشگیری از گزش این پشه نمی‌کند.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به این‌که پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار است، مبارزه با آن سخت و نیازمند صرف هزینه‌های بالاست.

برجویی‌فرد با تاکید بر همکاری برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها برای مقابله با آئدس، عنوان کرد: ‎ مناطق مرطوب، لاستیک‌های فرسوده و آب‌های راکد از جمله عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس و بهسازی محیط مهمترین عامل در جهت کنترل این پشه است.

وی گفت: اگرچه مراقبان بهداشتی با سم‌پاشی مناطق زیست پشه اقدامات اولیه را برای مبارزه با این پشه انجام داده‌اند ولی در کنار آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هم باید با همکاری شبکه‌های بهداشت و درمان، تمهیدات لازم را در جهت جمع‌آوری قایق‌ها، لاستیک‌های فرسوده، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و نیز آب‌های راکد فراهم کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر این‌که برای مقابله با این پشه نیازمند مشارکت مردمی هستیم، افزود: مردم باید با خودداری از رها کردن زباله‌های خود در سطح محیطی و نیز با از بین بردن آب‌های راکد داخل منزل نظیر آب پشت کولر، آب زیر گلدان‌ها و هرگونه فضای کوچک و بزرگی که احتمال تجمع آب راکد در آن وجود دارد، در مقابله با این پشه به ما کمک کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید