همراه باشید و از خفاشی کوچک، کرکی و سفید، با چادری از برگ بدانید.

کوچک‌ترین خفاش جهان / موجودی شگفت‌انگیز در زیر برگ‌ها!

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است در جنگل‌های بارانی هوندوراس، خفاش‌های کوچکی زندگی می‌کنند که با نام خفاش سفید هوندوراسی شناخته می‌شوند. این موجودات شگفت‌انگیز، به دلیل جثه بسیار کوچک و محل زندگی منحصر به فردشان، از سایر خفاش‌ها متمایز می‌شوند.

مشخصات خفاش سفید هوندوراسی:

  • نام علمی: اکتوفیلا آلبا (Ectophylla alba)
  • وضعیت حفاظتی: تقریباً در معرض خطر (طبق فهرست قرمز IUCN)
  • طول: ۳.۷ تا ۴.۷ سانتی‌متر
  • وزن: حدود ۶ گرم
  • پراکندگی: آمریکای مرکزی (هندوراس، کاستاریکا، نیکاراگوئه و پاناما)

چادرهای برگ‌مانند:

خفاش‌های سفید هوندوراسی، عضو خانواده خفاش‌های برگ‌بینی هستند. ۱۷ گونه در این خانواده وجود دارد که هشت گونه از آنها، به طور منحصر به فرد در چادرهای ساخته شده از برگ زندگی می‌کنند. خفاش‌های سفید برای ساختن این چادرها، برگ گیاهان جنس گل خرچنگی را پیدا می‌کنند و به آنها آویزان می‌شوند. این برگ‌ها، هم به عنوان خانه‌ای برای زندگی و هم پناهگاهی برای مخفی شدن از شکارچیان عمل می‌کنند.

کوچک‌ترین خفاش جهان / موجودی شگفت‌انگیز در زیر برگ‌ها!

زندگی اجتماعی و استتار طبیعی:

خفاش‌های سفید هوندوراسی در گروه‌های ۲ تا ۱۵ نفره زندگی می‌کنند. این گروه‌ها شامل مادر و فرزندان و همچنین بزرگسالان غیرمرتبط هستند. هنگامی که نور خورشید به برگ‌های زنده چادرها می‌تابد، خفاش‌ها به رنگ سبز دیده می‌شوند و به طور طبیعی در برابر شکارچیان استتار می‌شوند.

رژیم غذایی خاص و دو رنگ بودن جنسی:

همانطور که از نامشان پیداست، این خفاش‌ها کوچک، کرکی و سفید هستند. اما آنها کاملاً سفید نیستند، بلکه صورت، پاها و بال‌هایشان به رنگ نارنجی-زرد روشن است. خفاش‌های سفید در غذا خوردن مشکل‌پسند هستند و فقط از انجیر گونه Ficus colubrinae تغذیه می‌کنند. پوست این انجیر حاوی رنگدانه زرد کاروتنوئیدی به نام لوتئین است که احتمالاً عامل رنگ زرد خفاش‌ها است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نرهایی که وضعیت بدنی بهتری دارند، بینی‌های زرد روشن‌تری دارند. این تمایز نشان‌دهنده دو رنگ بودن جنسی در این گونه خفاش است.

نگرانی‌های زیست‌محیطی:

با توجه به رژیم غذایی بسیار محدود و ترجیحات لانه‌ای این خفاش‌ها، حافظان محیط زیست نگران تأثیرگذاری بر منابع غذایی و سرپناه آنها هستند. از بین رفتن جنگل‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها می‌تواند به طور جدی جمعیت این موجودات شگفت‌انگیز را در معرض خطر قرار دهد.

اهمیت حفاظت از خفاش سفید هوندوراسی:

خفاش‌های سفید هوندوراسی، بخشی از تنوع زیستی بی‌نظیر جنگل‌های بارانی هوندوراس هستند. حفاظت از این موجودات کوچک و منحصر به فرد، نه تنها برای سلامت اکوسیستم جنگل، بلکه برای حفظ زیبایی و شگفتی‌های دنیای طبیعی ما نیز ضروری است.

کوچک‌ترین خفاش جهان / موجودی شگفت‌انگیز در زیر برگ‌ها!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید