دو برابر بودن دیه مردان نسبت به زنان در زندگی امروزه برای کسر قابل توجهی از نسل جدید جامعه پذیرفتنی نیست. با توجه به تغییر مقتضیات زمانه و شاغل بودن زنان و همچنین حضور زنان دوشادوش مردان در عرصه های گوناگون اجتماعی این امید می‌رود مخالفت ها با این لایحه کمتر شود و با توجه به مستندات شرعی که می توان با استفاده از آن به برابری دیه زن و مرد حکم داد، این لایحه به تصویب رسیده و اجرایی شود.

سلام نو – سرویس سیاسی: سالهاست مساله نابرابری دیه زن و مرد منجر به ایجاد شبهه برای بسیاری شده است. تلاش برای یکسان سازی دیه زن و مرد توسط فعالان حقوق زنان، نمایندگان مجلس و دیگران در سال 97 ابعاد تازه ای داشته است.

به گزارش سلام نو، تیر ماه سال جاری پروانه سلحشوری، نماینده تهران و عضو فعال فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در فراکسیون متبوعش خبر داد که براساس آن تدوین طرح تساوی دیه زن و مرد پس از بررسی های گوناگون پیش بینی شده بود.

در پی پیگیری های جدی فراکسیون زنان مجلس معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده هم قول ادامه پیگیری ها در این زمینه را داده است. ابتکار با اشاره به اینکه  لایحه دیه برابری زن و مرد به دولت ارائه شده است از گنجانده شدن مستندات فقهی و نظرات علمای حوزه در این لایحه خبر داد.

ابتکار همچنین گفته است: در قرآن کرامتی که برای زن قائل شده است، مساوی کرامتی است که برای مردان در نظر گرفته شده است و ذات و روح انسان‌ها در برابری کامل با هم قرار دارد. بنابراین از آنجا که در قرآن کریم به عددی برای دیه اشاره نشده است، این امکان وجود دارد که با توجه به تغییراتی که در اوضاع اقتصادی و اجتماعی رخ داده است و زنان نقش مهمی در اقتصاد خانواده ایفا می‌کنند، در موضوع دیه با تکیه بر مقتضیات زمان بازنگری صورت بگیرد و تفاوت موجود از میان برداشته شود.

جایگاه اقتصادی زنان در جامعه امروزی مهم ترین استدلالی است که موافقان برابری دیه زن و مرد روی آن تاکید دارند. نقش ویژه ای که خصوصا در این سالهای اخیر زنان در تامین معیشت خانواده پیدا کرده اند غیر قابل انکار است.

به گفته ابتکار نقش زنان در بخش اقتصادی شهر یا روستا به شکلی است که ۴۰ درصد فرآوردهای روستایی را زنان تولید می کنند همچنین ۷۵ درصد از صنایع دستی کشور به دست خانم ها تولید می شود. پژوهش های انجام شده در رابطه با بحث ارزشگذاری اقتصادی زنان که ده سال پیش صورت گرفت نیز نشان می دهد کارهای خانگی زنان مانند نظافت، پخت و پز در آن سالها حدود ۲۲ درصد تولید ناخالص ملی ما بوده و  امروزاین رقم  به ۳۰درصد رسیده است.

فریده غیرت، وکیل دادگستری نیز با اشاره به لزوم ادامه یافتن تلاش ها برای برداشته شدن موانع برابری دیه زن و مرد به پانا گفته است: اکنون بین دیه زن و مرد تبعیض وجود دارد و دیه زن نصف دیه مرد است و حق کمتری به زنان تعلق می‌گیرد در حالی که وقتی لایحه تصویب شود دیه زن و مرد مساوی می‌شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ریشه‌های فقهی این طرح  به طور کامل بررسی شده است، از مخالفان این طرح انتقاد کرد و گفت: این عده با هر پیشنهادی که به نفع زنان باشد مخالفت خود را اعلام می‌کنند. وقت آن رسیده که گام بزرگی در جهت تحقق حقوق زنان توسط قانون گذاران برداشته شود.

مخالفان برابری دیه زن و مرد را دیدگاهی غربی می‌دانند

یحیی کمالی پور، نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به موانعی شرعی قانون برابری دیه زن و مرد این لایحه را غربی خوانده و افزوده است: استدلال طراحان لایحه برابری حقوق زن و مرد، ارتقاء جایگاه حقوق بشری زن از دیدگاه غربی‌ها است. این تفاوت دیه به حدی نیست که به عنوان ضرورت به آن نگاه کنیم. بی تردید افرادی که این‌گونه استدلال می‌کنند نگاهشان به خارج از کشور است.

کمالی پور در حالی تفاوت دیه را اندک می داند که طبق قانون فعلی  تا سقف یک سوم دیه کامل، دیه زن و مرد برابر است و چنانچه بالاتر از یک سوم مورد نظر باشد دیه زن نصف دیه مرد است. به گفته محمدعلی پورمختار دیگر نماینده مجلس در کمیسیون حقوقی و قضایی اگر قرار باشد موانع حقوقی و قضایی مجلس حل شود این امر توسط شورای نگهبان و تعیین تکلیف فقها صورت خواهد گرفت.

دو برابر بودن دیه مردان نسبت به زنان در زندگی امروزه برای کسر قابل توجهی از نسل جدید جامعه پذیرفتنی نیست. با توجه به تغییر مقتضیات زمانه و شاغل بودن زنان و همچنین حضور زنان دوشادوش مردان در عرصه های گوناگون اجتماعی این امید می‌رود مخالفت ها با این لایحه کمتر شود و با توجه به مستندات شرعی که می توان با استفاده از آن به برابری دیه زن و مرد حکم داد، این لایحه به تصویب رسیده و اجرایی شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید