معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران خبر داد و گفت: مقرر شده دولت از محل صرفه‌جویی مصرف نفت، نصف هزینه خرید اتوبوس را به بخش خصوصی پرداخت کند.

به گزارش سلام نو معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: براساس طرحی مقرر شده دولت از محل صرفه‌جویی مصرف نفت، نصف هزینه خرید اتوبوس را به بخش خصوصی پرداخت کند. بنابراین بخش خصوصی می‌تواند در خرید اتوبوس‌های نو و واردسازی آنها به ناوگان حمل و نقل فعالیت کند.

محسن پورسیدآقایی ادامه داد: ایده خرید اتوبوس‌های دست دوم به این دلیل مطرح شد که اگر نتوانستیم اتوبوس‌های نو وارد ناوگان کنیم، این ایده را به کار گیریم. به هر حال نرخ ارز افزایش یافته و اتوبوس نو هم گران شده است. ممکن است فعالان بخش خصوصی به دلیل عدم صرفه قیمت بلیت، نسبت به خرید اتوبوس نو رغبت نشان ندهند. ما این ایده را مطرح کردیم که اگر لازم شد، به صورت محدود و مثلا 3 هزار اتوبوس دست دوم بیاوریم تا فعلا نیاز شهر تامین شود و بعد از اینکه شرایط تحریم برطرف شد، نسبت به خرید اتوبوس نو اقدام کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه هجمه‌ای شکل گرفت که چرا از خرید اتوبوس دست دوم سخن گفته می‌شود، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم به طور کامل از اتوبوس دست دوم استفاده کنیم اما در شرایطی که تعداد زیادی اتوبوس با عمر بالای 12-10 سال داریم که باید کنار گذاشته شوند و شرایط تحریمی و بودجه ناکافی اجازه کنار گذاشتن آنها و تامین چندین هزار اتوبوس نو را به ما نمی‌دهد، می‌توان از راهکارهای موقت استفاده کرد.

وی تاکید کرد: می‌توان در دنیا اتوبوس‌های دست دوم با دو-سه سال کارکرد پیدا کرد. می‌توانیم در شرایط تحریمی‌فعلی چند هزار دستگاه اتوبوس دست دوم با کارکرد پایین وارد کنیم؛ چنین اتوبوس‌هایی قطعا از اتوبوس‌های فرسوده 12-10 ساله خودمان بهتر هستند. فعلا می‌توان از چنین اتوبوس‌هایی استفاده کرد تا شرایط تحریمی‌ برطرف و وضعیت اقتصاد نرمال شود و بتوانیم به تعداد کافی اتوبوس نو خریداری کنیم. واضح است که خرید اتوبوس دست دوم یک برنامه طولانی‌مدت نیست اما از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند در کوتاه‌‎مدت و به صورت ضرب‌الاجل جواب دهد.

پورسیدآقایی از ثبت سفارش برای خرید بیش از هزار و 200 اتوبوس نو شهری خبر داد و عنوان کرد: صندوق توسعه ملی به این اتوبوس‌ها ارز تخصیص داده و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی پیگیری تامین اتوبوس‌های نو در کشور است. اما به موازات اقدام برای تامین اتوبوس‌های نو، می‌توان به اقدامات دیگری برای جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده پرداخت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه اتوبوس‌های نو ثبت‌سفارش‌شده چه زمانی وارد کشور می‌شوند، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخ دهد./ایلنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید