یکی از مهم ترین هزینه ها در تمامی شرکت ها، بحث حقوق و دستمزد پرسنل می باشد. آموزش حقوق و دستمزد یک امر بسیار مهم در زمینه مالی است که هر شرکتی فارغ از نوع فعالیت خود، به آن نیاز دارد.

نحوه محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه در سال ۱۴۰۳

آشنایی با پایه سنوات

برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد میزان پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه خدمتتان عرض کنیم ابتدا خوب است با موضوع پایه سنوات بیشتر آشنا شویم. یکی از مواردی که در حقوق و دستمزد کارگران تاثیرگذار می‌باشد پایه سنوات است. این پایه براساس سابقه و عملکرد کارگران تعیین می‌گردد. البته افرادی می‌توانند از پایه سنوات استفاده کنند که حداقل بیشتر از یک سال در یک سازمان یا شرکت فعالیت داشته باشند. شرایط و قوانین مربوط به پایه سنوات توسط وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌گردد. در مورد پایه سنوات حساسیت زیادی داشته باشید چرا که برای جبران حداقل حقوق و تعیین میزان سابقه کار شما تاثیرگذار است. البته دقت داشته باشید که مبلغ پایه سنوات به وسیله شورای عالی کار مورد تصویب قرار می‌گیرد. برای تصویب این پایه لازم است طبق ماده ۴۱ قانون کار هر ساله نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان با هم تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری‌های لازم را انجام دهند. 

پایه سنوات برای چه افرادی است؟

تا سال ۱۳۹۲ در مورد نحوه استفاده از پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه بخشنامه مشخصی وجود نداشته است. به همین دلیل متاسفانه برخی افراد اقدام به سودجویی کرده و حقوق کارگران خود را پایمال می‌کردند. در واقع آنها ادعا داشتند که پایه سنوات فقط متعلق به کارگران دارای قرارداد کار رسمی است. از سال ۱۳۹۲ و با ارسال این بخشنامه به تمام کارفرمایان آنها متوجه شدند که درباره پایه سنوات میان پرسنل دارای قرارداد رسمی و غیر رسمی هیچ تفاوتی نباید قائل شوند. همه کارگران چه قرارداد رسمی داشته باشند یا نداشته باشند می‌توانند از شرایط پایه سنوات استفاده کنند. حتی اگر کارگران به دلایل مختلف از کار خود کنار کشیده باشند، باید به آنها سنوات سال‌های فعالیتشان پرداخت گردد.

پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه چگونه محاسبه می‌گردد؟

محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه طبق فرمول خاصی انجام می‌پذیرد. در واقع کارگران باید افزایش حقوق سالانه را در پایه سنوات دریافتی ضرب کنند و آن را با پایه سنوات جدید اعلامی جمع نمایند. برای کارگرانی که سال اول فعالیت خود را پشت سر می‌گذارند، پایه سنوات برای هر روز ۷ هزار تومان خواهد بود. افرادی که سابقه آنها بیش از یک سال است براساس جدولی که شورای عالی کار تعیین می‌کند سنوات دریافت خواهند کرد. به عبارت بهتر کارگران باید تعداد روزهای فعالیت خود در هر ماه را در رقمی که شورای عالی کار مشخص می‌نماید ضرب کنند.

آنها باید عدد به دست آمده را با حقوق پایه ماهانه خود جمع کنند تا رقم نهایی به دست آید. طبیعتاً با توجه به آمار و ارقامی که خدمت شما بیان کردیم محاسبه پایه سنوات برای فردی که تازه مشغول به کار شده است زیاد سخت نیست اما برای کارگران چند سال سابقه کمی پیچیده خواهد بود. طبق محاسبات ما مثلاً کارگری که ۱۰ سال سابقه دارد چیزی بین ۵۶۷۰۰ تا ۷۱۳۵۹ تومان سنوات خواهد گرفت. هرچه میزان سابقه بیشتر باشد سنوات دریافتی کارگر هم افزایش پیدا خواهد کرد. تفاوت قیمتی که بین کارگران با سابقه مشابه دیده می‌شود به دلیل گروه کاری متفاوت آنها است.

نحوه محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه در سال ۱۴۰۳

 پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه چه زمانی باید پرداخت شود؟

یکی از سوالاتی که همیشه در مورد پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه ایجاد می‌شود، زمان پرداخت آن است. برخی افراد فکر می‌کنند که کارفرما باید پایه سنوات را در پایان قرارداد پرداخت کند. دسته دوم هم تصور می‌کنند که پایه سنوات لازم است در پایان سال به صورت کامل توسط کارفرما به حساب کارگران واریز شود. هر دو گروه تصور اشتباهی نسبت به زمان پرداخت پایه سنوات دارند. کارفرما طبق قانون وظیفه دارد پایه سنوات را به صورت ماهانه پرداخت کند. این مبلغ بخشی از حقوق کارگران محسوب می‌شود و هر ماه باید به پایه حقوق آنها افزوده گردیده و به حسابشان واریز شود. کارفرما نباید هیچگونه بی‌نظمی در پرداخت پایه سنوات کارگران از خود نشان دهد.

آیا تورم تاثیری در پایه سنوات کارگران دارد؟

موضوع دیگری که ممکن است هنگام بررسی پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه در ذهن آنها ایجاد شود، تاثیر تورم بر پایه سنوات آنها است. طبیعتاً با وجود تورم سنگینی که در کشور ما شاهد آن هستیم، هر ساله قیمت‌ها رشد پیدا می‌کنند و بی‌عدالتی است که پایه سنوات کارگران همیشه یکسان بماند. اگر تاریخچه پایه سنوات را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که از سال ۶۹ تا به حال هر ساله ارزش پایه سنوات تغییر کرده است. در سال ۱۳۶۹ کارفرما موظف بود به ازای هر روز کار فقط ۶ تومان به کارگر پرداخت کند. در دهه ۷۰ این رقم تا ۳۸ تومان رشد کرد و در دهه ۹۰ به هزار تومان رسید. در حال حاضر رقم آن ۷ هزار تومان برای هر روز کار کارگران است و احتمال دارد که امسال شاهد افزایش آن باشیم. در هر صورت دولت بر اساس شرایط تورمی نرخ جدید پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه را تعیین خواهد کرد.

آیا امکان شکایت از کارفرما در مورد پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه وجود دارد؟

با توجه به اینکه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه بخشی از حقوق آنها است قطعاً این سوال را دارند که در صورت عدم تعهد کارفرما چگونه می‌توانند با آن برخورد کنند. طبیعتاً مراجع قضایی برای چنین پرونده‌هایی هم قوانینی را پیش بینی کرده‌اند. در صورتی که کارفرمای شما از پرداخت پایه سنوات امتناع ورزد می‌توانید کارگر می تواند به ادارات کار شکایت نماید. البته بهتر است برای رسیدن به این حق خودسرانه عمل نکنید و حتماً از یک وکیل اقتصادی مجرب کمک بگیرید. پایه سنوات بخشی از حقوق شما است و کارفرما باید تحت هر شرایطی آن را به حساب کارگران واریز نماید. حتماً برای گرفتن پایه سنوات پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

برای محاسبه پایه سنوات در سال ۱۴۰۳ سراغ کدام مجموعه برویم؟

اگر در محاسبه پایه سنوات برای کارگران چند سال سابقه یا شکایت از کارفرمای متخلف دچار مشکل شده‌اید و نیاز به مشاوره دارید توصیه می‌کنیم حتماً این کار را انجام دهید. پایه سنوات می‌تواند در حقوق شما تاثیر جدی بگذارد و نباید از کنار آن به راحتی عبور کنید. برای پیگیری پایه سنوات بهتر است با مجموعه‌هایی مثل سرای حسابدار مشورت داشته باشید. با توجه به اینکه متخصصان و کارشناسان اقتصادی بسیار زیادی در این مجموعه فعالیت دارند خیلی سریع می‌توانند فرایند حقوقی دریافت پایه سنوات را به اطلاع شما برسانند. از طرفی این مجموعه آموزش‌های مختلفی را در زمینه حسابداری و موارد مالیاتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها هم استفاده کنید.

آموزش حقوق و دستمزد 

یکی از مهم ترین هزینه ها در تمامی شرکت ها، بحث حقوق و دستمزد پرسنل می باشد. آموزش حقوق و دستمزد یک امر بسیار مهم در زمینه مالی است که  هر شرکتی فارغ از نوع فعالیت خود، به آن نیاز دارد. تمامی مدیران حسابداری و بخش منابع انسانی باید آگاهی کامل از حقوق و دستمزد را داشته باشند تا بتوانند بعد از شرکت در دوره حقوق و دستمزد ، پایه سنوات ، عیدی و.... پرسنل خود را با توجه به قوانین محاسبه کنند و در صورتی که به اشتباه محاسبه شود، جرایم سنگینی در خصوص  مالیات و بیمه به آن ها تعلق خواهد گرفت.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید