۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 55513089

در این استان می‌توانید انواع و اقسام صنایع دستی را با طرح‌ها و رنگ‌های منحصر به فرد پیدا کنید که هر کدام یادگاری ارزشمند از این سفر خواهند بود.

زیباترین سوغات گیلان که باید خرید

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است استان گیلان، سرزمینی سرسبز و زیبا در شمال ایران، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، به دلیل تنوع صنایع دستی‌اش نیز شهرت دارد.

حصیر بافی:

حصیر بافی یکی از هنرهای رایج در استان گیلان است که قدمتی دیرینه دارد. ماده اولیه این هنر زیبا، گیاهی به نام "لی" یا "سوف" است که در اطراف مرداب‌ها و آبگیرهای کوچک می‌روید. از حصیر برای بافت انواع سبد، زیرانداز، آبکش، سفره، کلاه، بادبزن، زنبیل و … استفاده می‌شود.

بامبو بافی:

بامبو بافی از دیگر صنایع دستی رایج در گیلان است که در لاهیجان و به‌خصوص روستای لیالستان رواج دارد. از بامبو که گیاهی شبیه نی خیزران است، می‌توان محصولات متنوع و ظریف‌تری نسبت به حصیر ساخت.

مروار بافی:

مروار بافی از صنایع دستی جدید گیلان است که با استفاده از نوعی چوب ترکه به نام "مروار" انجام می‌شود. این هنر در شهرستان آستانه اشرفیه و به‌ویژه روستای تازه آباد گورکا رونق فراوانی دارد. از مروار برای بافت انواع سبد، ساک پیک نیک، جا نانی، جا لیوانی و … استفاده می‌شود.

زیباترین سوغات گیلان که باید خرید

عروسک بافی:

عروسک‌های کاموایی فومن و به‌خصوص شهر ماسوله، از جمله سوغاتی‌های جذاب و پرفروش گیلان هستند. این عروسک‌ها با ظرافت و دقت فراوان بافته می‌شوند و یادگاری زیبایی از سفر به این استان خواهند بود.

دستبافته‌های پشمی:

در برخی از مناطق گیلان، دامداری رواج دارد و پشم مرغوب از جمله محصولات این مناطق به شمار می‌آید. مردم این استان از پشم برای بافت لباس‌های پشمی مانند جوراب، دستکش، شال گردن و بلوز استفاده می‌کنند.

گلیم بافی:

گلیم بافی در بیشتر شهرهای ایران رواج دارد و در گیلان نیز به عنوان زیرانداز کاربرد دارد. گلیم‌های گیلانی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبا، از جمله سوغاتی‌های پرفروش این استان هستند.

جاجیم بافی:

جاجیم نوعی زیرانداز دورویه بدون پرز است که از پشم بافته می‌شود. جاجیم‌ها ظریف‌تر از گلیم‌ها هستند و نخ‌های رنگی‌تر دارند.

صنایع دستی دیگر:

علاوه بر موارد ذکر شده، صنایع دستی دیگری نیز در استان گیلان رواج دارند که از جمله می‌توان به سفالگری، خراطی، چادرشب بافی، نازک کاری، چوب تراشی، منبت و معرق چوب، چلنگری، مینای خانه بندی و … اشاره کرد.

کلام آخر:

سفر به گیلان بدون خرید صنایع دستی این استان کامل نمی‌شود. در بازارهای سنتی و مغازه‌های این استان می‌توانید انواع و اقسام صنایع دستی را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید و با خرید این محصولات، نه تنها یادگاری از این سفر را به خانه خود خواهید برد، بلکه به رونق هنر و صنعت این استان نیز کمک خواهید کرد.

زیباترین سوغات گیلان که باید خرید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید