رستم فرخزاد، سرداری فداکار و وطن‌پرست، که در گذرگاه تاریخ، نام خود را به عنوان یکی از مدافعان سرسخت ایران به ثبت رساند.

رستم فرخزاد؛ سرداری شجاع در گذرگاه تاریخ

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است رستم فرخزاد، سرداری نامدار از دوره ساسانی، در میدان‌های نبرد، دلاوری‌های بی‌شماری از خود به نمایش گذاشت و در نهایت در جنگ قادسیه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

تبارنامه‌ای پرافتخار

رستم فرخزاد، که نام اصلی او رستم فرخ هرمز بود، از خاندان اسپهبدان، از اشراف‌زادگان با نفوذ و قدرتمند ساسانی، به شمار می‌رفت. پدر او، فرخ هرمز، نیز از سرداران برجسته دوره خود بود و برای مدتی کوتاه بر تخت سلطنت ایران نیز تکیه زده بود.

رشادت‌ها در دوران خسروپرویز: رستم در زمان پادشاهی خسروپرویز، به مقام سپهبدی آذربایجان و خراسان رسید و در جنگ‌های مختلف، پیروزی‌های چشمگیری برای ایران به ارمغان آورد. شجاعت، نبوغ نظامی و تدبیر او زبانزد خاص و عام بود و حتی قیصر روم نیز از شنیدن نام او به لرزه می‌افتاد.

انتقام خون پدر: در سال ۶۳۰ میلادی، آذرمیدخت، دختر خسروپرویز، با کمک پدر رستم، فرخ هرمز، بر تخت سلطنت نشست. اما آذرمیدخت که از قدرت و نفوذ فرخ هرمز احساس خطر می‌کرد، در اقدامی پنهانی دستور قتل او را صادر کرد. رستم که از این موضوع خبردار شد، برای خون‌خواهی پدر، از شمال ایران به تیسفون، پایتخت ساسانیان، لشکرکشی کرد و آذرمیدخت را کور و از سلطنت خلع کرد. سپس، پوراندخت، خواهر آذرمیدخت را به تخت سلطنت نشاند.

اتحاد و آرامش موقت: رستم با به قدرت رساندن پوراندخت، جناح‌های مختلف ساسانی را که تا آن زمان درگیر کشمکش بودند، متحد کرد و صلح و آرامشی موقت را به کشور بازگرداند. اما این آرامش دیری نپایید و پوراندخت نیز در همان سال به دست بزرگان دربار ساسانی به قتل رسید.

رستم فرخزاد؛ سرداری شجاع در گذرگاه تاریخ

فرصتی برای سلطنت

با مرگ پوراندخت، موقعیت برای سلطنت رستم فرخزاد مهیا بود. او به راحتی می‌توانست تاج و تخت را از آن خود کند؛ اما رستم که به دنبال منافع شخصی نبود، به سراغ یزدگرد سوم، یکی از نوادگان خسروپرویز رفت و او را به عنوان پادشاه جدید ایران معرفی کرد.

جنگ قادسیه و سرنوشتی غم‌انگیز: با روی کار آمدن یزدگرد سوم، اعراب که از آشفتگی اوضاع داخلی ایران مطلع شده بودند، به این کشور حمله کردند. رستم فرخزاد که فرماندهی سپاه ایران را بر عهده داشت، در جنگ قادسیه با رشادت و دلاوری به نبرد اعراب شتافت؛ اما در نهایت در این نبرد جان خود را از دست داد.

میراثی جاودان: رستم فرخزاد، با وجود شکست در جنگ قادسیه، به عنوان یکی از سرداران نامدار و وطن‌پرست تاریخ ایران شناخته می‌شود. شجاعت، تدبیر و فداکاری او در راه حفظ ایران، تا ابد در یادها خواهد ماند.

نکاتی جالب:

  • رستم فرخزاد تا زمان جنگ قادسیه، طعم شکست را نچشیده بود.
  • او با وجود قدرت و نفوذی که داشت، هرگز به دنبال قدرت‌طلبی و سلطنت نبود.
  • مرگ رستم فرخزاد در جنگ قادسیه، ضربه سنگینی به سپاه ایران وارد کرد و زمینه‌ساز پیروزی اعراب شد.
  • نام رستم فرخزاد، به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته شاهنامه، در فرهنگ و ادبیات ایران جاودانه شده است.

رستم فرخزاد؛ سرداری شجاع در گذرگاه تاریخ

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید