سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش‌ها و یا گسترش درگیری‌ها در منطقه نیست. با این حال ما نسبت به تحریکات نظامی رژیم اسرائیل هشدار می‌دهیم و به هر گونه تهدید یا تجاوزی به شدت و مطابق با قوانین بین‌المللی پاسخ می‌دهیم.

سفیر ایران در گرجستان: هر گونه تجاوزی را به شدت و مطابق با قوانین بین‌المللی پاسخ می‌دهیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، محمود ادیب، سفیر کشورمان در گرجستان با تلویزیون «جورجین تایمز» گفت‌وگویی کرده که متن آن به شرح زیر است:


سوال: علت آغاز حمله ایران چه بود؟
عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت نام "وعده صادق " علیه مواضع نظامی رژیم صهیونیستی اسرائیل در چهارچوب حق ذاتی دفاع مشروع و طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد صورت پذیرفت.

در چند سال اخیر، رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی بارها به منافع جمهوری اسلامی ایران حمله کرده است. این رژیم تنها در شش ماه گذشته بیش از ۷ مرتبه با نقض حریم هوایی سوریه و در اقدامی‌کاملا غیرقانونی مستشاران نظامی ایرانی که با دعوت رسمی دولت سوریه برای کمک به مبارزه با تروریسم در آن کشور حضور داشتند را ترور کرده است. در آخرین مورد، همانطور که می‌دانید، رژیم قانون گریز اسرائیل با نقض منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص موردحمایت بین المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ نیوریک، اقدام به شلیک چندین موشک به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق کرد و ۷ نفر از مستشاران ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران که دارای گذرنامه رسمی دیپلماتیک و مصونیت سیاسی بودند را به شهادت رساند.

جمهوری اسلامی ایران متعاقب حمله موشکی رژیم اسرائیل به سفارت در دمشق، مجموعه‌ای از اقدامات دیپلماتیک و بین‌المللی از جمله ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت و درخواست برگزاری نشست فوری و اضطراری شورای امنیت را انجام داد.

جلسه اضطراری شورای امنیت بلافاصله تشکیل گردید و در این جلسه و متعاقب آن شاهد محکومیت این اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از سوی اکثریت جامعه جهانی بودیم، اما متاسفانه معدود کشورهایی واکنش بایسته به اقدام متخلفانه رژیم صهیونیستی نداشتند، از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه محکومیت از سوی شورای امنیت مخالفت کردند و در عمل شورای امنیت به عنوان نهاد مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی از صدور یک بیانیه مطبوعاتی محکومیت ناتوان ماند. طبیعی است این گونه رویکردهای حمایتی از رژیم صهیونیستی، سران رژیم اسرائیل را در تداوم جنایات خود در منطقه و گسترش دامنه جنگ گستاخ‌تر خواهد کرد.

در بیانیه‌هایی که سفارت ما صادر کرده، تصریح کرده‌ایم که حمله به سفارتخانه‌ها خط قرمزی است که نباید شکسته شود. کشورهایی که این جنایت صهیونیست‌ها را محکوم نکردند، سابقه خطرناکی را ایجاد کردند و ممکن است قربانی بعدی این گونه جنایت‌ها باشند.

سوال: چرا این حمله متوقف شد؟

جمهوری اسلامی ایران با وجودی که قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، در راستای سیاست پایدار صلح طلبانه خود و سیاست ممانعت از گسترش تنش و جنگ در منطقه، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود. عملیات به نحوی طرح ریزی شد که هم مرکز اطلاعاتی بزرگی که اطلاعات لازم را برای صهیونیست‌ها تأمین می‌کرد مورد هدف قرار گرفت و هم پایگاه هوایی نواتیم که هواپیمای اف ۳۵ برای مورد هدف قرار دادن سفارت ما در دمشق از آنجا برخاسته بود، مورد هدف قرار گرفت. بنابراین عملیات دفاعی ما به اهداف خود رسید و متوقف شد.

سوال: آیا حمله در آینده ادامه خواهد داشت؟

همانگونه که از سوی مقامات عالیه ما نیز اعلام شده است حملات ما محدود بود و این موضوع را رسما نیز اعلام کردیم که عملیات ما محدود، محاسبه شده، متناسب و قانونی بود. گنبدآهنین و سایر پدافندهای رژیم اسرائیل و کمک های متحدانش هم نتوانست عملیات ما را خنثی کند. نیروهای نظامی ما تاکید دارند که این عملیات به نتیجه کامل رسیده و از نظر ما خاتمه یافته است.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش ها و یا گسترش درگیری‌ها در منطقه نیست. با این حال ما نسبت به تحریکات نظامی رژیم اسرائیل هشدار می دهیم. ما به دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان در برابر هرگونه تهدید یا اقدام تجاوزکارانه متعهد هستیم و به هر گونه تهدید یا تجاوزی به شدت و مطابق با قوانین بین المللی پاسخ می‌دهیم.


سوال: آیا گروه‌های نیابتی می‌توانند به جنگ ادامه دهند؟

ما خود از منافع ملی‌مان دفاع می‌کنیم و هر زمان که نیاز باشد مستقیم وارد عمل می‌شویم. مثل عملیات نظامی اخیر که در چارچوب دفاع مشروع از خود انجام شد. اتفاقا این آمریکاست که از اسرائیل به عنوان نیروی نیابتی خود برای ایجاد بی ثباتی در منطقه استفاده می‌کند. می‌دانید که خانم هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی بصراحت اعلام کرد که داعش را آمریکا ایجاد کرده است و به خوبی هم می‌دانید که بسیاری از گروه‌های مقاومت که در منطقه ما فعال هستند برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شدند.


سوال: آیا این جنگ می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود؟

همانطور که گفتم امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است و ما علاقه‌ای به گسترش تنش‌ها نداریم. ما سال‌ها و ماه‌هاست که نسبت به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهیم و پیش بینی می‌کردیم که تداوم جنایات این رژیم و حمایت برخی کشورهای غربی از آن صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل و عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند. آیا شش ماه جنگ و جنایت و نسل‌کشی رژیم اسراییل کافی نیست و جامعه جهانی چه وقت برای پایان این نسل کشی و جنایات اقدام خواهد کرد؟

سوال: آیا اسرائیل به حمله شما پاسخ خواهد داد؟

همانطور که مقام‌های کشور ما هم هشدار داده‌اند، در صورت سرزدن خطای مجدد از سوی رژیم اسرائیل و تکرار تجاوزات تروریستی علیه منافع و امنیت ایران، پاسخ و اقدام بعدی تهران قاطع، فوری و بسیار گسترده‌ تر خواهد بود.

سوال: شایع شد که شما و آمریکا دوشادوش در تلاش برای برکناری نتانیاهو هستید.

نتانیاهو به سفارت حمله کرد تا این عملیات به یک جنگ جهانی تبدیل شود. متاسفانه حمایت‌های آمریکا از اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل موجب گستاخی بیشتر این رژیم و تداوم جنایات ضدبشری آن شده است. ما ماه‌هاست که به آمریکا هشدار می‌دهیم و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تا به وظایف‌شان برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کنند و رژیم اسرائیل را وادار به توقف آتش در غزه کرده و این رژیم را به خاطر جنایاتش و کشتار بیش از ۲۵ هزار زن و کودک پاسخگو کنند. پس از حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، انتظار این بود که آمریکا بر اساس تعهد به مقررات بین‌المللی اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کند. اما آمریکا مانع تصویب بیانیه شورای امنیت در ارتباط با محکومیت اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی شد. این اعتقاد وجود دارد که چنانچه چراغ سبز دولت آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی جرأت اقدام علیه مقر دیپلماتیک جمهوری اسلام ایران را نداشت. حتی آمریکا تلاش کرد تا مانع اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی شود. بنابراین صورت مساله شما باید تغییر کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید