۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۲
کد خبر: 55506885

بازخوانی سناریوهای تهران در برابر تل‌آویو؛

ایران چه زمانی به اسرائیل حمله می‌کند؟

پاسخ در زمان دلخواه، به شکل دلخواه و حفظ ترس در دشمن استراتژی ایران در تمام سال‌های گذشته است

برای پاسخ به این سوال باید به سابقه ایران در پاسخ به دشمنان نگاه کرد. به جز ترور سردار سلیمانی که با پاسخ فوری و شفاف ایران رو به رو شد بقیه پاسخ‌های ایران به دشمنان خود- به ویژه اسرائیل- به دور از هرگونه شتاب‌زدگی بود.

رهبر انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای در بین فرماندهان ارشد نظامی ایران در هنگام بازدید از صنایع دفاعی کشور | عکس آرشیوی

سلام نو سرویس بین‌الملل: پس از حمله‌ای که اسرائیل به کنسولگری ایران کرد سطح تنش بین دو طرف به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و به تعبیری می‌توان گفت جنگی که بیش از چهل سال در سایه‌ها و در منطقه خاکستری در جریان بود حالا وارد مرحله‌ای جدید شده و احتمال درگیری مستقیم از همیشه بیشتر است.

رهبر انقلاب نیز هم در پیام تسلیت خود به مناسبت سرداران ایرانی، هم در توییتر و هم در سخنرانی خود در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند که «به یاری خداوند، صهیونیست‌ها را از جنایت تجاوز به کنسولگری ایران در دمشق پشیمان خواهیم کرد.»

حالا برخی رسانه‌ها و تحلیلگران فکر می‌کنند فردا، روز جمعه، که روز قدس است روزی است که ایران پاسخ خود را به تجاوز اسرائیل می‌دهد و ظاهرا اسرائیل هم برای دفاع آماده است.

شبکه دولتی «کان» رژیم صهیونیستی با اشاره به این نکته نوشت: سیستم امنیتی و ارتش اسرائیل برای آخر هفته به ویژه فردا در حالت آماده باش هستند. این در سایه تهدید مستقیم ایران به انتقام پس از ترور محمدرضا زاهدی یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران در اوایل هفته جاری در حمله به اسرائیل در سوریه صورت می‌گیرد.

آنطور که انتخاب نوشته نوشته است این شبکه صهیونیستی، سه سناریو را متصور شده است:

تلاش شبه نظامیان شیعه مستقر در لبنان، سوریه، عراق و یمن برای حمله به اسرائیل با شلیک موشک، پهپاد و راکت

تلاش ایران برای شلیک مستقیم موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل از فاصله بیش از هزار کیلومتری

 تلاش گروه‌ها برای نفوذ به اسرائیل از مرزهای نزدیک آن

در سناریوهای شبکه کان روز جمعه آخر رمضان به عنوان روز قدس روزی نمادین است که ایران آن را برای پاسخ خود به اسرائیل انتخاب می‌کند، اما آیا چنین است؟

برای پاسخ به این سوال باید به سابقه ایران در پاسخ به دشمنان نگاه کرد. به جز ترور سردار سلیمانی که با پاسخ فوری و شفاف ایران رو به رو شد بقیه پاسخ‌های ایران به دشمنان خود- به ویژه اسرائیل- به دور از هرگونه شتاب‌زدگی بود.

در آخرین نمونه ایران وقتی به تروریست‌های عامل فاجعه کرمان و راسک در سوریه و پاکستان حمله کرد که تقریبا هیچ کس انتظارش را نداشت. شکل این حمله مورد انتظار کسی نبود و هیچ کس انتظار نداشت ایران به پاکستان به آن شکل حمله کند، حمله‌ای که البته پاسخ پاکستان را هم در پی داشت.

در ماجرای اسرائیل هم می‌توان به این تجربه هم ارجاع داد و البته این نکته را در نظر گرفت که اسرائیل این بار خط قرمز مهمی را رد کرده است و احتمالا ایران در فکر پاسخی متفاوت به آن باشد پاسخ متفاوتی که می‌تواند درست در روز قدس داده شود یا به وقتی دیگر موکول شود، وقت دیگری که البته چندان دور نیست.

در نتیجه باید گفت تخمین احتمال حمله ایران به اسرائیل در روز جمعه تقریبا غیرممکن است چون هیچ اطلاعات درباره واکنش ایران در دست نیست و حجم زیادی از اخبار جعلی نیز در این باره منتشر شده است. به جز این باید به خاطر سپرد پاسخ در زمان دلخواه، به شکل دلخواه و حفظ ترس در دشمن استراتژی ایران در تمام سال‌های گذشته است، ویژگی‌هایی که به باور تحلیلگران ارشد حوزه سیاست بین‌الملل و امنیت تبدیل به بخشی از رفتار ایران در برابر بحران‌ها شده است. به طور خلاصه معنای آن این است که فرماندهی کل قوا و نیروهای نظامی ایران تمایل دارند ابتکار عمل در دست خودشان باشد و در زمین دشمن و به شکل مورد انتظار دشمن وارد بازی نشوند. در نتیجه باید اذعان کرد به همان اندازه که احتمال واکنش غیرمستقیم ایران می‌رود احتمال واکنش مستقیم یا حتی واکنشی شدید در سایه‌ها هم می‌رود و تهران اکنون تمام گزینه‌ها را علیه تل‌آویو روی میز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید