سخنگوی قوه قضائیه گفت: معاونت قضایی در حال نهایی کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است و انشاالله این فهرست به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد و اطلاع رسانی بعدی حتما انجام می‌شود.

فهرست عفو و بخشودگی مجازات محکومان به مناسبت سال نو و ماه رمضان در حال نهایی شدن است

به گزارش سلام ن‌و به نقل از ایلنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان فرصتی است که بار دیگر یادی از رنج مداوم امت اسلامی برای مردم ستم دیده و بی‌پناه غزه کنیم که قریب ۶ ماه تحت شدیدترین تجاوزات وحشیانه و ظالمانه رژیم نحس و پلید صهیونیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۱ هزار نفر از کودکان، مادران، پدران، همسران برادران و فرزندان رشید خود را از دست دادند و در این دنیای قدرت‌های ستمگر هیچ دادخواهی جز خداوند متعال نداشتند.

سخنگوی قوه قضاییه به تعبیر امام (ره) به غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این رژیم بر اساس سنت الهی سرنوشتی جز زوال، انحطاط و نابودی ندارد.

ستایشی بیان کرد: با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: عدلیه بر اساس قولی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ به مردم داده بود، در ابعاد اقتصادی اجتماعی امنیتی و فرهنگی اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام داده است. در بعد اقتصادی، اقدامات قاطعی از سوی قوه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و ثمرات بارزی در تادیه حقوق دولت و ملت و بازگرداندن اموال به بیت المال در پی داشته است.

سخنگوی دستگاه قضا یادآدور شد: قوه قضاییه از یک سو با نگرش ریشه‌ای به مفاسد اقتصادی و زدودن برخی شائبه‌های تبلیغاتی از این مبارزه به شناسایی گلوگاه‌های فسادخیزی که می‌تواند منجر به بروز فساد شود، اهتمام کرد و هشدارهایی به دستگاه‌های مسئول صادر کرد و در پاره‌ای موارد با ورود قاطع جلوی ایجاد مفاسد را سد کرد.

وی افزود: همچنین در این زمینه با شناسایی پرونده‌های کلانی نظیر پرونده واردات چای، اراده خود مبتنی بر جلوگیری از وقوع جرم را به منصه ظهور گذاشت. پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان و بزرگی در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفت. به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون موسوم به گروه رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی، زندانی شدن مالک گروه عظام و یا رد دیون قابل توجه از دیگر مفسدین اقتصادی و بازگرداندن اموال به بیت المال به همراه عدم تحمل نسبت به بروز فساد در هر سطح و جایگاه در برون ودرون دستگاه قضایی نشان از عزم قوه قضاییه برای سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی و کسب و کار سالم دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در بعد سیاسی نیز از اساس حرکت قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ عدم ورود به منازعات سیاسی بر اساس اراده عالی رفع مشکلات مردم با همکاری و همیاری و هم‌افزایی سایر قوا بوده است. 

وی افزود: دستگاه قضایی علی‌رغم محق بودن در بسیاری از موضوعات، صبورانه تنها خواست و اراده عموم ملت را دنبال کرده است؛ گرچه پیش‌بینی سال گذشته رئیس عدلیه مبنی بر و افزایش فشارهای سیاسی به دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ به درستی محقق شده است، اما با اعمال صبوری، عدالت‌ورزی، نقدپذیری و برخورد متین و آرام با موضوعات مختلف انرژی که قاعدتاً باید برای حل مشکلات مردم هزینه شود را با درگیری در میدان منازعات سیاسی تلف نکرده است.

ستایشی بیان کرد: عده‌ای با ادعاهای واهی و بدون اسناد و مدارک روان عمومی مردم را مخدوش می‌کردند به همین منظور قوه قضاییه بر اساس ارزیابی اقدامات به این موضوع ورود کرد. در بعد فرهنگی و اجتماعی نیز قوه قضاییه رویکرد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه جلوگیری از وقوع جرم را در دستور کار قرارداد.

وی ادامه داد: در همین راستا با برپایی تورهای نظارتی رسانه‌ای در سطح کشور در کنار ادامه یافتن رویکرد مردمی‌سازی قوه قضاییه با باز کردن درب‌های مدیریت قضایی در سراسر کشور برای دیدار با مردم از جمله رویکردهای متعالی دستگاه قضایی در این سال رو به اتمام بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادامه سفرهای بدون تشریفات رئیس قوه قضاییه و نیز دیدارهای بی‌واسطه با تمامی اقشار مردم ضمن انجام نظارت‌های قضایی از کلیه واحدها و دستگاه‌های تابع از جمله رویکردهای مثبت و ارزشی در قوه قضاییه در این مدت بوده است.

وی افزود: قوه قضاییه ضمن دستور اکید به ضابطان در راستای برخورد با جرایم مشهود با استفاده از ظرفیت‌های فعلی قوانین و عدم مسامحه نسبت به آن تلاش کرده تا از عامران به معروف در ناهیان از منکر نیز دفاع کند همچنین اهتمام داشتیم تا با پرهیز از ایجاد دو دستگی‌ها با عناصر مخل و سازماندهی شده ضد فرهنگی برخورد قاطع و عبرت آموز کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات مدیران شرکت کروز گفت: این پرونده در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: ۸ جلسه کیفرخواست این پرونده که حدود ۶۰ جلد دارد قرائت شده است، اظهارات متهمین و وکلای پرونده مطروحه با صرف وقت استماع شده است و از ۱۸ متهم این پرونده ۷ نفر کارمند گمرک هستند.

ستایشی گفت: عمده اتهام این افراد مشارکت و یا معاونت در اخلال عمده نظام اقتصادی یا دریافت رشوه بوده است در حال حاضر آخرین دفاعیات اخذ شده و پرونده بر اساس آخرین گزارشی که از ریاست دادگاه رسیدگی کننده داشته ایم محل صدور انشای رای است پس از صدور رای اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره توقیف محموله نفت آمریکا با شکایت کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای و واکنش احتمالی آمریکا به این موصوع و آیا امکان پرداخت ارزش ریالی محموله به عنوان غرامت به بیماران پروانه‌ای وجود دارد؟، بیان کرد: دعوایی است که مطرح شده و در شعبه ۵۵ حقوقی دادگاه تهران مطرح رسیدگی است و بر اساس تصمیم متخذه، هم اکنون با توجه به تصمیمات قانونی گرفته شده اقدامات لازم نیز صورت خواهد پذیرفت.

ستایشی خاطرنشان کرد: رنج مضاعف مردم ما از اثرات تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا منحصر به موضوع یاد شده که همان بیماران پروانه‌ای است، نمی‌شود. اینکه داروهای ضروری مردم عزیز ما مورد تحریم قرار می‌گیرد دقیقا معنایی جز خصومت و دشمنی با بیماران و مردم ما از سوی آمریکا ندارد و ما موظف له احقاق حق مردم مان هستیم و در این زمینه سازوکارهایی وحود دارد که در آینده در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

ستایشی در توضیح سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در نشست رئیس سازمان تعزیرات عنوان شد که شرکت خودروساز داخلی مدعی شده ثبت نام خودرو هیچ تکلیفی برای شرکت خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به انحصاری که در بازار خودرو هست، آیا این نوع ثبت نام خودرو با توجه به اینکه بیشتر از ظرفیت خودروساز صورت می‌گیرد، قانونی است؟ و با توجه به مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده، آیا پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده یا خیر؟، گفت: سازوکارهایی که در دستگاه‌ها تعیین می‌شود باید متضمن حقوق مردم و رعایت جامع موازین قانونی باشد، یعنی یک دستورالعمل نباید مغایر با موازین قانونی باشد. مرجع کنترل این مهم هم شورای نگهبان است که به این مورد رسیدگی می‌کند، اما چنانچه افرادی مدعی تخلف از قوانین و مقررات جاری و از بین رفتن حقوق هستند می‌توانند به مراجع ذی‌صلاح قانونی که قانون گزار مشخص کرده مراجعه کنند.

وی بیان کرد: هرکدام از دستگاه‌ها باید دلایل حقوقی و قانونی و مکفی خود را نسبت به درستی اعمال خود عنوان کنند و همه متعهد هستند که حقوق ملت باید رعایت شود و قوه قضاییه خود را موظف می‌داند از حقوق مردم در حدود مقرارت قانونی صیانت و حراست کند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان قوه قضاییه از رهبر انقلاب اسلامی تقاضای عفو برای برخی از محکومان و زندانیان دارند، گفت: امسال تقارن سال نو را با ایام ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر داریم. به صورت تجمیعی عفو پیش بینی شده است و در ایام پیش رو ابعاد و چگونگی آن اعلام می‌شود. رئیس قوه قضاییه هم در جلسه شورای عالی قضایی تاکید کردند که معاونت قضایی در حال نهایی کردن فهرست عفو و بخشودگی و کاهش مجازات است و انشاالله این فهرست به محضر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد و اطلاع رسانی بعدی حتما انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره نرخ دیه در سال جدید، اظهار کرد: در راستای رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی هر ساله تعیین نرخ دیه مورد توجه قرار گرفته است پس از جمع‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد مراتب به ریاست قوه قضاییه منعکس می‌شود و سپس اتخاد تصمیم خواهند کرد. تا پایان سال تصمیم لازم اتخاذ می‌شود و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دور نهایی موت کورت تحریم‌های یکجانبه، قوه قضاییه برای نشان دادن اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه خود چه برنامه‌هایی دارد، گفت: به همت دانشگاه علوم قضایی دور نهایی موت کورت  تحریم‌های یکجانبه، برای پیگیری حقوقی تحریم‌های یکجانبه و تبعیت از آن در روز ۱۴ اسفند ماه برگزار شد. پیگیری حقوق تضییع شده ملت ایران ناشی از تحریم‌ها در عرصه‌های داخلی و خارجی از جمله ماموریت‌های قوه قضاییه، از مصادیق احیای حقوق عامه مصرح در بند اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مورد مطالعه مطالبه رهبر انقلاب از دستگاه قضایی نیز هست.

ستایشی عنوان کرد: این دادگاه شبیه سازی شده با تمرکز بر پیگیری قضایی در محاکم حقوقی و به صورت مشخص دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، رزمایشی آزمایشی جهت ارزیابی مستندات و قوانین موجود و یافتن نکات ضعف خلاها محسوب می‌شد که با کمک و مشارکت‌های قابل توجه و تحقیق اساتید و حقوقدانان و دانشجویان، یافته‌های حقوقی قابل قبولی احصا و ارائه و جمع آوری شد.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: این اولین کار در حوزه تحریم‌ها بوده که علاوه بر ارائه به مسئولان ذیربط، قابل ارائه در سطح بین المللی برای ترویج گفتمان مقابله با تحریم‌های ضدانسانی و غیر قانونی خواهد بود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با دستاوردهایی که این حرکت ارزشی، فنی و علمی داشته بتوانیم قسمتی از مشکلات مان را برطرف کنیم. پیدا کردن نقاط ضعف و خلاها برای تدارک ادعاها و دفاعیات ما موثر باشد. این مهم با توجه به شرایط خاصی که دارد در دستورکار پژوهشگاه قوه قضاییه در سال آتی نیز قرار دارد. تا در صورتی که ظلم و اجحافی علیه مردم کشور و به طور مثال همین بیماران پروانه‌ای صورت می‌گیرد بتوانیم به صورت دقیق و علمی و قانونمند عمل کنیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید