در یک اتفاق شوکه‌کننده، یکی از مهندسان گوگل به نام «لینوی دینگ» به سرقت اسرار تجاری مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار تراشه هوش مصنوعی این شرکت متهم شده است.

خیانت در سیلیکون ولی؛ مهندس گوگل به سرقت اسرار هوش مصنوعی برای چین متهم شد

به گزارش سلام نو آنطور که دیجیاتو نوشته است معاون دادستان کل اعلام کرده است که دینگ بیش از ۵۰۰ فایل محرمانه حاوی اطلاعات ارزشمند در زمینه هوش مصنوعی را از گوگل دزدیده و آنها را برای شرکت‌های چینی که به دنبال برتری در این حوزه هستند، ارسال کرده است.

گزارش ورج نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از داده‌های سرقت شده مربوط به تراشه‌های واحد پردازش تنسور (TPU) گوگل بوده است. این تراشه‌ها نقش مهمی در انجام وظایف مربوط به هوش مصنوعی در گوگل دارند و به همراه با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، توانایی آموزش و اجرای مدل‌های پیشرفته‌ای مانند Gemini را دارند.

فایل‌های سرقت شده شامل موارد زیر می‌شود:

  • طراحی‌های نرم‌افزاری تراشه‌های V۴ و V۶
  • مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری GPU های مورد استفاده در مراکز داده گوگل
  • طراحی‌های مربوط به بارهای کاری یادگیری ماشینی گوگل در مراکز داده آن

هیئت منصفه دادگاه اعلام کرده است که دینگ این فایل‌ها را بین ماه می ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ به یک حساب شخصی Google Cloud منتقل کرده است. او ظاهراً برای انجام این کار، داده‌ها را به برنامه Apple Notes مک بوک خود کپی کرده و سپس آنها را از طریق Apple Notes به PDF تبدیل کرده تا توسط سیستم‌های گوگل شناسایی نشود.

نکته قابل توجه این است که کمتر از یک ماه پس از شروع سرقت این فایل‌ها، یک شرکت چینی یادگیری ماشینی به نام Rongshu به دینگ پیشنهاد **

پیشنهاد شغل با پذیرش مسئولیت مدیریت ** ارشد** فناوری اطلاعات را داده است. همچنین مشخص شده که دینگ در حالی که در گوگل مشغول به کار بوده، یک استارتاپ با نام Zhisuan در چین تاسیس کرده است. او در نهایت در دسامبر ۲۰۲۳ از گوگل استعفا داده است.

خیانت در دره سیلیکون؛ مهندس گوگل به سرقت اسرار هوش مصنوعی برای چین متهم شد

دینگ در مجموع به چهار فقره سرقت اسرار تجاری متهم شده است. در صورت مجرم شناخته شدن او با حداکثر ده سال زندان و جریمه ۲۵۰۰۰۰ دلاری برای هر اتهام مواجه خواهد شد.

این اتفاق بار دیگر مسئله جاسوسی صنعتی و سرقت اسرار تجاری بین ایالات متحده و چین را برجسته می‌کند. دولت آمریکا بارها چین را به سرقت اسرار تجاری شرکت‌های آمریکایی متهم کرده است. این موضوع به یکی از موارد اصلی تنش در روابط دو کشور تبدیل شده است.

در پایان باید منتظر ماند و دید که دادگاه چه حکمی در مورد دینگ صادر خواهد کرد. همچنین باید دید که این اتفاق چه تاثیری بر روابط آمریکا و چین خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید