۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 55501120

استفاده از دو داور زن که دارای لایسنس اتاق VAR هستند، یکی از گزینه‌های کمیته داوران برای دربی تهران است.

حضور ۲ داور زن در دربی پایتخت

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا ، زمان زیادی تا دربی پایتخت باقی نمانده و حدس و گمانه زنی درخصوص انتخاب داور این مسابقه افزایش یافته است. اکنون نیز گفته می‌شود که استفاده از دو داور زن که دارای لایسنس اتاق VAR هستند، یکی از گزینه‌های کمیته داوران برای این مسابقه است.

ایران ورزشی در شماره امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: کمتر از ۱۰ روز تا این بازی حساس در پیش است، باز هم این سؤال پیش می‌آید اگر از وی ای آر در این بازی استفاده شود قرار است کدام داور قاضی این میدان شود و تکلیف اتاق وار چیست؟ پاسخ سؤال اول که مشخص خواهد بود و به احتمال خیلی زیاد در این دربی پیش رو از سیستم ویدیویی استفاده خواهد شد، اما چون این سیستم نیاز به مدرک لایسنس از سوی داور دارد، چه داوری برای این بازی انتخاب می‌شود.

در وهله اول باید این نکته را متذکر شد که برخلاف دربی قبلی که فقط بنیادی‌فر این مدرک را داشت و کمیته داوران تنها انتخابش این داور بود، اما در فاصله دو دربی سایر داوران بین‌المللی هم فرصت پیدا کردند تا در کشور عربستان و تاجیکستان دوره دیده و تمام داوران بین‌المللی تا قبل از دربی این مدرک به دستشان خواهد رسید و از این بابت کمیته داوران برای انتخاب داور وسط مشکلی ندارد و از بین هفت داور بین‌المللی (موعود بنیادی‌فر، پیام حیدری، بیژن حیدری، حسن اکرمی، وحید کاظمی، امیر عرب‌براقی و مرتضی منصوریان) می‌تواند یک نفر را برای قضاوت این دیدار انتخاب کند، اما نکته بعدی در خصوص استفاده از وی ای آر این است که علاوه بر داور وسط و کمک‌هایش باید سه داور در اتاق وار حضور داشته باشند و به داور وسط در حین بازی کمک کنند که در این میان کار کمیته داوران سخت خواهد شد.

برخلاف اطلاعات اشتباهی که در گذشته کمیته داوران در اختیار مخاطب فوتبال قرار داد، موعود بنیادی‌فر علاوه بر مدرک لایسنس داخل زمین توانسته حدود یک سال و نیم پیش مدرک لایسنس اتاق وار را هم کسب کند و در بین هفت داور بین‌المللی تنها داوری است که این مدرک را دارد، اما اگر کمیته داوران؛ داور وسط خود را از بین شش داور دیگر انتخاب کند و بخواهد از موعود بنیادی‌فر در اتاق وار استفاده کرده تا نیازی به داوران خارجی در این اتاق نباشد، نیاز است تا دو داور دیگر نیز در کنار موعود در این اتاق حضور داشته باشند.

نکته قابل توجه در این زمینه که کمتر کسی می‌داند اینکه در بین داوران ایرانی غیر از موعود دو داور خانم نیز توانستند لایسنس اتاق وار را کسب کنند و اگر کمیته داوران و فدراسیون بخواهند، آن دو می‌توانند در بازی دربی کنار بنیادی‌فر در اتاق وار کوبل داوری را تکمیل کنند. اگر کمیته داوران تا آن زمان بخواهد و چنین تصمیمی بگیرد قربانی و ذکایی دو داور خانمی هستند که برای نخستین‌بار به دربی ورود کرده و تاریخ‌ساز می‌شوند و برای همیشه در تاریخ دربی نام آنها حک خواهد شد.

از بین دو داور خانمی که لایسنس اتاق وار را دارند، توانستیم با مهسا قربانی هم‌کلام شویم؛ داوری که در سال ۲۰۲۱ توانسته این مدرک را بگیرد و در حال حاضر آماده است تا اگر انتخاب کمیته داوران در دربی باشد به کوبل داور کمک کند. قربانی در خصوص انتخاب احتمالی برای دربی می‌گوید: «من و خانم ذکایی این مدرک را کسب کرده‌ایم و اگر کمیته داوران تصمیم بگیرد در دربی از ما استفاده کند، به کوبل داوری کمک خواهیم کرد.»

خیلی‌ها معتقدند داوران خانم تجربه لازم برای کمک به کوبل داوری را ندارد. چقدر با این موضوع موافق هستید؟ قربانی در پاسخ می‌گوید: «تفکیک جنسیتی معنایی ندارد. من و خانم ذکایی دانش و توانایی قضاوت را داریم و اگر همت کمیته داوران باشد و چنین تصمیمی بگیرند، بهترین تصمیمات را در دربی خواهیم گرفت.»

با توجه به اینکه کمیته داوران اجازه مصاحبه به داوران فعال را نمی‌دهد، خانم قربانی فقط احساس خود در خصوص حضور دربی را بیان کرد و به این نکته اشاره داشت که نمی‌تواند بیشتر از این صحبت کند.

خداداد افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران معتقد است که ورود وی ای آر به لیگ برتر می‌تواند باعث شود که او نفس راحتی بکشد. به همین دلیل در دربی قبلی تمام تلاش خودش را انجام داد تا دربی با سیستم ویدیویی برگزار شود. چندی پیش هم چند دستگاه وی ای آر را خریدند تا از این بابت مشکلی نداشته باشند و بنا بر ادعای افشاریان چند بازی در نیم‌فصل دوم را با وی ای آر برگزار می‌کنند و احتمال زیاد در دربی پیش رو از این سیستم دوباره استفاده می‌شود، اما با توجه به نکاتی که پیش از این گفته شد، استفاده از سیستم مستلزم این است که داوران به علم استفاده از آن مجهز باشند و با توجه به اینکه هنوز برای حضور در اتاق وار داوران ما دچار مشکل هستند، این سؤال پیش می‌آید که افشاریان حاضر است از دو داور خانم در این اتاق استفاده کند.

وقتی این سؤال را پیش روی افشاریان می‌گذاریم، در پاسخ می‌گوید: «استفاده از داوران خانم در دربی؟ احتمال هر چیزی وجود دارد.» در این زمینه به تصمیم نهایی رسیده‌اید؟ افشاریان در پاسخ می‌گوید: «باور کنید در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیدیم و به ما فرصت بدهید تا در این خصوص به نتیجه برسیم.» شما پاسخ قطعی در زمینه استفاده از داوران خانم ندادید آیا برای اینکه از داور خارجی در دربی استفاده نکنید حاضر هستید از داوران خانمی که مجهز به این علم هستند استفاده کنید؟ رئیس کمیته داوران در این زمینه می‌گوید: «دفعه پیش داوران اتاق وار بی‌تجربه بودند و چندان قوی عمل نکردند و ما در این زمینه دچار مشکل شدیم. این بار نیاز است که ما با وسواس بیشتری داوران اتاق وار را انتخاب کنیم.» اینطوری احتمال استفاده از داوران خانم کم می‌شود! افشاریان در این زمینه می‌گوید: «ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. باز هم تکرار می‌کنم؛ احتمال هرچیزی هست.»

با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد شاید احتمال استفاده از داوران خانم کم باشد، اما در صورتی که در دربی هم نتوانند از این دو داور استفاده کنند در بازی‌هایی که حساسیت کمتری دارد، می‌توان از حضور این داوران استفاده کرد. اما اگر قرار باشد مثل دفعه گذشته (در بازی دربی) در اتاق وار از داور خارجی استفاده شود، کمیته داوران قصد دارد از بین داوران ازبکستان، قطر و عربستان، در اتاق وار استفاده کند که به دلیل تجربه داوران عربستانی احتمال استفاده از آنها خیلی بیشتر است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید