کاوشگر استقامت، تصاویری از هلی‌کوپتر مریخی نبوغ ثبت کرده که دلیل زمین‌گیر شدن این بالگرد کوچک را نشان می‌دهد.

سقوط نبوغ / هلی‌کوپتر مریخی ناسا چه شد؟

نبوغ، هلی‌کوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ناسا که همراه با استقامت به مریخ سفر کرده بود، در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ به دلیل فرود سخت، زمین‌گیر شد. مشاهدات جدید استقامت، نشان‌دهنده شدت فرود و دلیل از کار افتادن نبوغ است.

کارشناسان می‌گویند در فرود ۱۸ ژانویه، حداقل نوک یکی از ۴ تیغه هلی‌کوپتر شکسته است. سلفی نبوغ که اندکی بعد از فرود ارسال شد، این موضوع را به طور واضح نشان می‌دهد.

به گفته اعضای تیم پروژه، این خسارت به تنهایی برای پایان دادن به عملیات‌های پرواز نبوغ کافی بود. هلی‌کوپترها برای حفظ پرواز، باید کاملاً متوازن باشند و از بین رفتن بخشی از روتور نبوغ، تعادل آن را به هم زده است.

اما به نظر می‌رسد پهپاد ناسا چیزی فراتر از آن را از دست داده است. تصاویر جدید استقامت که با دوربین SuperCam گرفته شده، نشان می‌دهد که حداقل یکی از ۴ تیغه پروانه نبوغ به طور کامل از بین رفته است.

نبوغ و استقامت در فوریه ۲۰۲۱ در دهانه Jezero مریخ فرود آمدند. نبوغ از دل استقامت بیرون آمد و نخستین ماموریت خود، یعنی یک پرواز ۵ دقیقه‌ای را انجام داد.

هلی‌کوپتر مریخی ناسا پس از انجام موفقیت‌آمیز این عملیات، ماموریت خود را امتداد داد و به عنوان پیشاهنگ برای ماموریت‌های جستجوی حیات و جمع‌آوری نمونه استقامت فعالیت کرد.

نبوغ ۶۷ پرواز عملیاتی بر فراز مریخ انجام داد که از سوی آزمایشگاه JPL ناسا در جنوب کالیفرنیا هدایت می‌شد.

آخرین پرواز نبوغ بر فراز یک منطقه شنی بود که هیچ صخره یا ویژگی برجسته دیگری که هلی‌کوپتر از آنها برای ناوبری استفاده می‌کند، در آن وجود نداشت. نبوغ نتوانست درست فرود بیاید و تیغه‌های پروانه آن که با سرعت می‌چرخیدند، با زمین برخورد کردند.

سرنوشت نبوغ هنوز مشخص نیست. آیا این بالگرد کوچک دوباره به پرواز در خواهد آمد؟

زمان پاسخ به این سوال را خواهد داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید