اظهارات «دونالد ترامپ» در انتقاد از ناتو موجب تشدید نگرانی‌ها از کم‌رنگ‌شدن نقش آمریکا در امنیت اروپا شده است.

اظهارات ترامپ درباره ناتو زنگ خطر را برای اروپا به صدا درآورد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، نشریه آمریکایی در گزارشی به شرح افزایش نگرانی از کم‌رنگ‌شدن نقش واشنگتن در امنیت اروپا پرداخته است.

به گزارش نشریه نیوزویک، اظهارات اخیر ترامپ درباره ناتو زنگ خطرها را در بلوک غرب به صدا درآورده است. ترامپ چندی پیش گفت اگر کشورهای عضو ناتو سهم بیشتری از بودجه دفاعی لازم در این اتحاد را تقبل نکنند، ممکن است آمریکا از آن‌ها حمایت نکند، خصوصاً در برابر حمله احتمالی روسیه که بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی امروز اروپاست. این اظهارات ترامپ که تمام توجه خود را به تبادلات مالی معطوف کرده، با ماهیت ناتو که بر اساس دفاع و ارزش‌های مشترک بنا شده، در تناقض است.

طبق این گزارش، ترامپ در حالی این نظرات را مطرح کرده که اروپا شاهد رشد «عوام‌گرایی افراطی» است و در بسیاری از کشورهای این اتحاد رهبرانی به قدرت رسیده‌اند که با حمایت از این جنبش‌ها، به ناتو و اتحادیه اروپا بدبین هستند. این جریان نگران‌کننده است، زیرا می‌تواند مقاومت اروپا را در برابر نفوذ قدرت‌های دیگر از جمله روسیه کاهش دهد؛ کشوری که به ادعای نشریه نیوزویک تمایل بالایی برای تضعیف اتحاد غرب و تهاجم به همسایگانش نشان داده است.

نشریه آمریکایی همچنین اشاره کرد که این نگرانی به اروپا محدود نمی‌شود. در آمریکا نیز بخش بزرگی از جریان‌های راست سیاسی از حمله روسیه به اوکراین تمجید کرده و ارزش ناتو و مداخله آمریکا در امنیت اروپا را زیر سوال برده‌اند. این امر خود را در چندین رویداد مختلف نشان داده است، از جمله مصاحبه «تاکر کارلسن» مجری سرشناس آمریکایی با «ولادیمیر پوتین» در خاک روسیه و همچنین تصویب‌نشدن بودجه حمایتی اوکراین در کنگره آمریکا.

نیوزویک: ترامپ پایان ناتو خواهد بود رزمایش سال ۲۰۲۲ ناتو در لهستان

نیوزویک در این مقاله اشاره می‌کند که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، او اظهاراتی جنجالی علیه ناتو مطرح می‌کرد که توسط مشاوران و دستیارانش تلطیف شده و از شدت آن‌ها کاسته می‌شد. اما حال با مطرح‌شدن احتمال ریاست‌جمهوری دوباره او، بسیاری نگران هستند که ترامپ این بار دستیاران خود را نیز از میان چهره‌هایی برگزیند که به نقش آمریکا در ناتو انتقاد داشته و خواستار زیر پا گذاشتن تعهدات امنیتی ایالات متحده در قبال ناتو هستند.

بر اساس این گزارش، اتحاد ناتو خود را مظهر عزم جمعی کشورهای دموکراتیک می‌داند که در مواجهه به تهدید حکومت‌های خودکامه از یکدیگر حمایت می‌کنند. حال این وضعیت می‌تواند با ضعف‌کردن اتحاد ناتو، به افزایش قدرت کشورهایی مانند روسیه کمک شایانی کند.

علاوه بر این، خطر رشد عوام‌گرایی افراطی در اروپا در کنار بدبینی نسبت به ناتو و اتحادیه اروپا، چالش‌های داخلی فراوانی هم برای این بلوک قدرت در پی دارد. کشورهایی مانند ایتالیا، هلند و آلمان این روزها شاهد افزایش نفوذ احزاب و جنبش‌هایی هستند که هر یک تا حدی با اصولی که ناتو بر آن بنا شده، مخالفت می‌کنند. این اختلاف‌های داخلی می‌تواند انسجام و قدرت اثرگذاری ناتو را بیش‌ازپیش تضعیف کند.

در این گزارش آمده است که موضع ترامپ در قبال ناتو و تمایلش برای بازنگری در تعهدات امنیتی آمریکا به متحدانش تبعاتی دارد که تاثیر آن به سطح بودجه دفاعی محدود نمی‌شود. این امر نشان از تغییری بالقوه در رویکرد آمریکا به روابط بین‌المللی و جایگاه خود در سطح جهانی دارد. این تغییر علاوه بر امنیت اعضای ناتو، می‌تواند به تغییراتی در معماری همکاری‌های بین‌المللی هم منجر شود.

به گزارش نیوزویک، نگرانی‌های مطرح‌شده نسبت به تعهدات ترامپ به ناتو و جریان‌های راست افراطی در اروپا یادآور این نکته هستند که نظم بین‌المللی تا چه حد شکننده است. احتمال منزوی‌تر شدن آمریکا و کناره‌گیری این کشور از نقش رهبری ناتو چالشی بزرگ برای مفهوم امنیت جمعی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید