این پرسش، ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. آیا حیات به طور مستقل در سیارات مختلف شکل می‌گیرد یا از سیاره‌ای به سیاره دیگر منتقل می‌شود؟ یا شاید هر دو اتفاق در حال وقوع باشد؟

آیا آدم فضایی‌ها وجود دارند؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است این تحقیق نشان می‌دهد که ذرات ریز نامرئی، حاملان پیام زندگی در پهنه ی کیهان هستند. گویی غبار کیهانی، بذرهای حیات را در سراسر هستی می‌پراکند.

حیات ساده، در سیاره ی آبی

دانشمندان دریافته‌اند که حیات در زمین، ریشه‌ای دیرینه دارد. سیاره ی ما که حدود 4.53 میلیارد سال قدمت دارد، ممکن است 3.5 میلیارد سال پیش میزبان حیات ساده بوده باشد. برخی شواهد حتی از وجود حیات 500 میلیون سال پس از تشکیل زمین، زمانی که سیاره هنوز در حال سرد شدن بود، حکایت دارند.

اما آیا خاستگاه حیات، زمین است؟

فرضیه پان‌اسپرمیا، پاسخی احتمالی به این پرسش می‌دهد. این فرضیه بیان می‌کند که حیات، همواره در کیهان وجود داشته و بذرهای آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شده‌اند. گویی غبار کیهانی، سفیرانِ حیات در پهنه ی بیکران هستند.

سرعت انتقالِ بذرهای حیات

مطالعه ی جدید، به بررسی سرعت انتقالِ بذرهای حیات در کیهان می‌پردازد. این مقاله با عنوان "بررسی احتمال پان‌اسپرمیا در اعماق کیهان توسط ذرات غبار سیاره‌ای" توسط "زد. ان عثمانوف" از دانشگاه تفلیس گرجستان به نگارش درآمده است.

حیاتی که از دلِ غبار می‌جوشد

عثمانوف در این مقاله، به بررسیِ این ایده می‌پردازد که ذرات غبار سیاره‌ای، چگونه می‌توانند حاملِ بذرهای حیات باشند. او نشان می‌دهد که ذرات غبارِ سیاره‌ایِ دارای حیات، می‌توانند از جاذبه ی سیاره ی خود فرار کرده و به وسیله ی فشار تابشِ ستاره‌ها، به فضا پرتاب شوند.

سفرِ ذراتِ غبار در کیهان

عثمانوف محاسبه می‌کند که ذراتِ غبارِ حاملِ حیات، در طول 5 میلیارد سال، می‌توانند به 105 منظومه ی ستاره‌ای سفر کنند. او با استفاده از معادله ی دریک، نشان می‌دهد که کهکشان راه شیری، مملو از ذراتِ غبارِ سیاره‌ای خواهد بود.

سفر به آلفا قنطورس

عثمانوف به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ذراتِ غبارِ حاملِ حیات، می‌توانند با استفاده از فشار تابش خورشید، به نزدیک‌ترین منظومه ی خورشیدی به ما، یعنی آلفا قنطورس، در فاصله ی 4.37 سال نوری سفر کنند.

حیات در سراسر کیهان

عثمانوف تخمین می‌زند که تعداد قابل توجهی از ذراتِ غبارِ حاملِ حیات، در فضای بین ستاره‌ای زنده می‌مانند. او گامی فراتر از دانشِ کنونیِ ما برمی‌دارد و می‌گوید: "طبیعی است که فرض کنیم تعداد سیاراتی که حداقل دارای حیاتِ اولیه هستند، بسیار زیاد است."

رازِ سرچشمه ی حیات، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

مطالعاتِ بیشتر، شواهدِ قاطع‌تری را برای اثباتِ فرضیه ی پان‌اسپرمیا و پراکندگیِ حیات در سراسر کیهان، ارائه خواهند داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید