جاذبه‌های گردشگری لرستان پر شمار است همراه باشید و درباره تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد بدانید.

تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب بیشه دالان در پانزده کیلومتری جنوب‌شرقی بروجرد در دشت سیلاخور در استان لرستان جای گرفته است.

این تالاب یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان، جانوران بومی و مهاجر این منطقه است که در طی سال‌های گذشته، برخی از آن به تصرف کشاورزان در آمده است.

برای دیدار از این منطقه نیازی نیست هزینه ای را پرداخت کنید و می توانید به رایگان از آن دیدن کنید.

در زمان دیدار از این تالاب می توانید فعالیت های مختلفی همچون عکاسی، آب تنی، ماهیگیری با قلاب، پیاده روی، دوچرخه سواری را انجام دهید. در این محل امکانات رفاهی چندانی وجود ندارد پس بهتر است کلیه وسایلی که مورد نیازتان است را با خود ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.

آشنایی با تالاب بیشه دالان

گردشگری و سفر یکی از تفریحاتی هستند که امروزه به یکی از نیازهای مردم تبدیل شده است و سالانه افراد بسیاری به این تفریح روی می آروند.

شکل های مختلفی از سفر کردن وجود دارد که یکی از آنها طبیعت گردی به شمار می رود. در این نوع از سفر افراد به دیدن جاذبه های طبیعی می روند که یکی از آنها تالاب ها محسوب می شوند.

تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد

تالاب ها ازجمله اکوسیستم های با ارزش شناخته می شوند که به سبب عملکردهای متنوع خود، ارزش های کارکردی قابل برنامه ریزی (اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیک) دارند.

از جمله خدمات و کارکرد ارزشمند تالاب ها می توان به ذخیره سازی آب و پیشگیری از جریان های سیلاب، تثبیت مواد مغذی، برداشت گیاه و آبزیان، حفظ تنوع زیستی و توسعه ی طبیعت گردی، تولید اولیه، تجزیه پسماند، شبکه های غذایی، چرخش عناصر و گازها اشاره نمود.

منظور استفاده‎‌ی خردمندانه از این اکوسیستم ها، کنوانسیون حفاظت از تالاب ها در تاریخ ۲ فوریه سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر شکل گرفت.

هدف کنوانسیون رامسر، تضمین حفاظت و استفاده ی معقول از تالاب ها از طریق اقدامات محلی، منطقه ای، ملی و همکاری بین المللی در جهت نیل به توسعه ی پایدار در سراسر جهان است.

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود که از طبیعتی بی نظیر برخوردار است. این شهرستان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مرکز آن شهر بروجرد است. شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان‌های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان دورود و از غرب به شهرستان‌های سلسله و دلفان و از جنوب غربی به خرم‌آباد محدود می‌شود.

علاوه بر این ها پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مختلفی از گیاهان آبزی می شود که درختچه‌های گز و علفزارهایی مانند گرز و بوریا برخی از آنها هستند.

همچنین در این تالاب می توانید شاهد خانواده‌های جلبک سبز آبی مانند فیتوپلانکتون‌ها و پلانکتون‌ها باشید که مهمترین آنها کلادوسرا، کوپه پودا، روتیفرا، قاب بالان، دو بالان و یکروزه‌ها محسوب می شوند.

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد، جنب روستای چگنی‌کش

تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد

ویژگی‌های جالب تالاب بیشه دالان

تالاب‌ها مکان‌های در خور توجه‌ای در سراسر دنیا هستند که با توجه به ماندگاری آب در آنها و فراهم آوردن شرایط زندگی، زیستگاه موجودات کوچک و بزرگی چون دوزیستان، خزندگان و پستانداران‌اند.

تالاب بیشه دالان بروجرد منزلگه پرندگان مهاجر و بومی بسیاری است که هر ساله در فصل کوچ، به این تالاب می‌آیند و زمستان‌های خود را در خنکای دلپذیرِ آنجا می‌گذرانند.

محافظت از تالاب‌ها با توجه به اهمیت بالای آن‌ها برای محیط زیست امری ضروری است.

برای رسیدن به تالاب بیشه دالان بروجرد کافی است به دشت سیلاخور در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق بروجرد برویم و در طبیعت وحشی، به دور از وحشت به تماشای پرندگان بنشینیم. اگر صبور باشید و البته کمی هم خونسرد، می‌توانید موجودات دیگری را نیز در اطراف این تالاب ببینید.

هنگامی که آب موجدار می‌شود به احتمال زیاد موجودی در حال حرکت است، قورباغه، ماهی و یا شاید هم مارماهی. در این تالاب می‌توان لاک پشت‌های زیبایی را دید که برای نفس گرفتن به سطح آب می‌آیند. طبیعت همیشه زیبا بوده و زیبا خواهد ماند در صورتی که ما از آن به نحو بهتری مراقبت کنیم.

این تالاب در گذشته در حدود ۹۱۳ هکتار مساحت داشت که هم اکنون تنها ۴۰۰ هکتار است.

در این تالاب مانند بسیاری دیگر از تالاب ها پرندگان و حیوانات بسیاری زندگی می کنند که از میان آنها می توان به مار، مرغابی، خرگوش، خرچنگ، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی اشاره کرد.

علاوه بر این ها پوشش گیاهی این منطقه شامل انواع مختلفی از گیاهان آبزی می شود که درختچه‌های گز و علفزارهایی مانند گرز و بوریا برخی از آنها هستند.

همچنین در این تالاب می توانید شاهد خانواده‌های جلبک سبز آبی مانند فیتوپلانکتون‌ها و پلانکتون‌ها باشید که مهمترین آنها کلادوسرا، کوپه پودا، روتیفرا، قاب بالان، دو بالان و یکروزه‌ها محسوب می شوند.

سپس با وسایل نقلیه عمومی موجود در شهر خود را به این ناحیه برسانید. اگر می خواهید با وسیله شخصی به این منطقه بروید می توانید از طرق جاده در جاده بروجرد – آبسرده – چغلوندی راهی این منطقه شوید.

تالاب بیشه دالان؛ جاذبه‌ای خاص در بروجرد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید