کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران در تلاش است تا بتواند در شکل گیری دیپلماسی مقاومت نیز نقش محوری را به عهده بگیرد و سفر دوره ای اخیر وزیر امور خارجه نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

نقش آفرینی ایران در شکل گیری دیپلماسی مقاومت با سفر وزیرخارجه به منطقه

به گزارش سلام نو عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور لبنان، سوریه و قطر، اظهارداشت: امروز و به ویژه بعد از تحولات سپری شده طی ۵ماه گذشته بیش از پیش روشن شده که محور مقاومت در دیپلماسی نیازمند نمایندگان صادق و جدی تری است.

وی گفت: در فضایی که طبق انتظار سران کشورهای عربی به دنبال گروکشی و سهم خواهی از غرب پس از طوفان الاقصی و تحولات متعاقب آن هستند به نظر می رسد «محور مقاومت» نیازمند طراحی یک دیپلماسی پیشرو و فراتر از قالب های موجود است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که همواره حمایت‌های بی دریغ معنوی و انسانی به محور مقاومت مبذول داشته در تلاش است تا بتواند در «شکل گیری دیپلماسی مقاومت» نیز نقش محوری را به عهده بگیرد و سفر دوره ای اخیر وزیر امور خارجه نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

اکبری افزود: در شرایطی که نظم بین المللی فعلی که پس از جنگ جهانی دوم و بر اساس نابرابری و قدرت شکل گرفته و همه «نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد نیز در راستای تقویت و حفظ این نظم نابرابر تلاش می کنند»، انتظار بیهوده ای است اگر تصور کنیم نهادهای بین المللی اقدامی خارج از نظم و پارادایم موجود انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورها در ظاهر به دنبال پیگیری گفتگوهای دیپلماتیک هستند و تلاش دارند تا ظاهراً با سیاست عملی از گسترش بیشتر فاجعه انسانی که رژیم صهیونیستی هر روز در حال گسترش آن در سرزمین های اشغالی است جلوگیری کنند، اما به نظر می رسد محور مقاومت و به ویژه گروه های مقاومت فلسطینی و سایر گروه‌های درگیر با رژیم اسرائیل نیاز دارند که خود بدون گرفتار شدن در قالب های موجود نظام بین الملل اقدامات موثری را انجام دهند، قالب هایی که اهداف نظام سلطه را بیشتر تامین می کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: لازم است «دیپلماسی مقاومت» آنگونه که شایسته مقاومت است طراحی شده نقش خود را ایفا کند تا بتواند محصول مقاومت و ایستادگی را حاصل کند چرا که ممکن است تلاش ها و از خودگذشتگی هایی که در سایه جنگ های نابرابر شکل گرفته ابتر مانده و مقاومت در این فضای بین المللی ظالمانه دچار لطماتی جدی شود و نتواند حقوق تضییع شده مردم فلسطین را بازگرداند.

اکبری بیان داشت: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران باید ضمن در پیش گرفتن یک «دیپلماسی فعال» مانع از انحراف در فضای دیپلماتیک شکل گرفته در راستای جلوگیری از ادامه حملات رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین شده و به عنوان مدافع حقوق مردم فلسطین به رسالت تاریخی خود به نحو مطلوبی عمل کند.

بر اساس این گزارش، «دور تازه سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان» از روز جمعه گذشته و سفر به بیروت آغاز و پس از دیدارهایی با مقامات لبنانی، وزیر امور خارجه عازم دمشق شد و ملاقات‌هایی را هم با مقامات عالی رتبه سوریه انجام داد.

وجه مشترک دیدارهای انجام شده امیرعبداللهیان در این سفر منطقه‌ای، رایزنی در خصوص موضوعات دوجانبه ایران با سه کشور لبنان، سوریه و قطر و تاکید بر افزایش تعاملات و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف، «افزایش همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم»، بررسی آخرین مسائل منطقه‌ای و بین المللی و البته تحولات مرتبط با فلسطین بود.

تأکید وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات لبنان، سوریه و قطر بر لزوم توقف هرچه سریعتر جنگ غزه به عنوان کانون بحران منطقه و «ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و کرانه باختری» از مهمترین محورهای دستور کارهای این دور از سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان بود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید