مازندران جاذبه‌های طبیعی درجه یکی دارد همراه باشید تا بدانیم فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است.

فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جایی در دل جنگل خانیکان نوشهر، رودخانه‌ای سرکش از دل دره‌ای تنگ می‌گذرد؛ تنگی که این روزها در تورهای طبیعت‌گردی به تنگه دار مشهور شده است و این نام را شاید به سبب دار و درخت‌هایش به اینجا داده‌ باشند؛ اما اهالی محل آن را به نام تنگ کُشکِ‌سرا می‌شناسند.

تنگ یا تنگه دار در حاشیه روستای کشک‌سرا از توابع نوشهر مازندران قرار گرفته است و رودخانه دائمی کُرکُرود در آن جریان دارد. مسیر رودخانه‌نوردی در طول تنگ ۱۶۰۰ متر است که پس از پشت سر گذاشتن آن، به محوطه جنگلی خانیکان پا می‌گذارید.

اگر کسی شنا بلد نیست در قالب گروهی با استفاده از طناب و با حضور همراهانی که در بخش‌های عمیق بتوانند کمک کنند می‌تواند از این تفریح لذت ببرد.

آشنایی با تنگ دار

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است که در ارتفاعات و دل جنگل‌های سرسبز و در نزدیکی روستای کوشکسرا قرار دارد. این روستا از نام‌های متعددی چون کشکسرا، خُشکه‌سرا، کوشک سرا و کِشکه‌سره برخوردار است.

تنگ دار نیز به ‌نام‌های تنگ دار و دره کُرکُرود شناخته می‌شود. مردمان محلی نیز به آن تنگ‌کُشکِ‌سرا می‌گویند. علت نام‌گذاری این تنگ شاید وجود دار و درخت اطراف آن باشد.

عمق این رودخانه در طول مسیر متغیر است؛ به‌طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست و تقریبا تا زانو در آب می‌روید؛ هرچند به‌تدریج دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر شده و در نتیجه عمق آب بیشتر می‌شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می‌رسد.

فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است؟

به همین دلیل بهتر است به‌صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید. عمق آب رودخانه در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است و با توجه به آب‌شدن برف در بالادست در فصل بهار، میزان آب به بیشترین حد و در اواخر تابستان به کمترین سطح می‌رسد.

نکته جالب ماجرا اینجا است که در مسیر تنگ دار، حوضچه‌هایی وجود دارد که در صورت داشتن عمق کافی می‌توانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید.

در واقع همین صدای دلنشین آب و شنا در حوضچه‌های زلال، از جمله ویژگی‌های به‌یادماندنی حضور در ‌تنگ دار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که صخره‌های آن پوشیده از خزه و پرسیاوشان هستند و شاخه‌های پیچک از اطراف‌شان آویزان شده‌ و منظره‌ای بی‌بدیل خلق کرده‌اند.

جنگل‌های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه‌ی آن‌ها در مسیر تنگ گسترده شده‌اند؛ به‌طوری که در تمام طول راه در زیر سایه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرید و نور آفتاب به‌سختی از لابه‌لای شاخ و برگ‌ها به کف تنگ می‌رسد.

در طول این مسیر احتمالا با گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست بی‌خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کنند.

دسترسی به تنگ دار نوشهر

تنگ دار نوشهر در ۸ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به تنگ دار نوشهر برای مسافران از تهران، جاده چالوس است.

بعد از اینکه خودتان را از هر جای شهر تهران به آزادراه تهران-شمال رساندید و تونل‌های پی‌درپی و بعد جاده زیبای چالوس را پشت سر گذاشتید به مسیرتان تا دوراهی چالوس به سمت نوشهر ادامه دهید.

فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است؟

بعد از اینکه وارد مسیر نوشهر شدید به کشک سرا بروید. جاده روستای کشکسرا تقریباً ۸ کیلومتر قبل از نوشهر است. بعد از کشکسرا به یک جاده خاکی می‌رسید. در این جاده از دوراهی به سمت راست حرکت کنید. وقتی به پل رودخانه کرکو رسیدید، خودرو را پارک کنید و پیاده به مسیرتان به سمت تنگ دار نوشهر ادامه دهید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، روستای کشک‌سرا، جاده جنگلی خانیکان

از سمت جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره ۲۲ به نام سیاهکلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کشک‌سرا می‌رانید.

پس از عبور از روستای کشک‎سرا مسیر خاکی جنگل خانیکان را در پیش می‌گیرید. با آغاز مسیر خاکی به یک شیب تند می‌رسید که انتهای آن دوراه می‌شود.

مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید. دقت کنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارک جنگلی خانیکان منتهی می‌شود و به تنگ دار نمی‌رود.

دقت کنید که از مسیر کوتاه‌تر جاده سیاهکلرود به داخل کشک‌سرا نیز می‌توانید استفاده کنید و روستا را تا انتها بپیمایید. با توجه به کوچه پس کوچه بودن مسیر، آدرس جاده خاکی جنگل خانیکان را از محلی‌ها بپرسید و در دوراهی معدن به جای جنگل به سمت راست بپیچید.

از سمت آمل جاده محمودآباد نوشهر را در پیش می‌گیرید. وارد کمربندی نوشهر می‌شوید. جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود را در پیش می‌گیرید ادامه مسیر را همانند آدرس بالا می‌پیمایید.

نکته: درصورتی که بدون خودروی شخصی می‌خواهید به تنگ دار بروید می‌توانید سوار اتوبوس‌هایی شوید که از نوشهر می‌گذرند و در ادامه به سمت کمربندی چالوس می‌روند. به کمک این اتوبوس‌ها تا روستای کشک‌سرا مسیر را بپیمایید و در ادامه با اندکی پیاده‌روی در روستا به تنگ دار برسید.

فاصله نوشهر تا تنگه دار چقدر است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید