۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 55494961

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سیستان و بلوچستان تماشایی است همراه باشید و از عجیب‌ترین کوه زابل بدانید.

عجیب‌ترین کوه زابل

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایران سرزمینی چهارفصل با پیشینه‌ای تاریخی است که در هر شهر و استان آن آثار و ردپای به جا مانده از تاریخ کهن ایران مشاهده می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های زیبا با طبیعتی منحصربه‌فرد و متفاوت است که در بخش جنوب‌شرقی ایران واقع شده.

این استان دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار از زمان پادشاهان گذشته است و به دلیل داشتن آب‌وهوای گرم و معتدل در طول سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری زابل که هم جنبه طبیعت‌گردی و هم تاریخی دارد و در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است، کوه خواجه زابل نام دارد که در فاصله‌ای نزدیک به شهر زابل واقع شده است.

این کوه علاوه بر زیبایی طبیعی خود دارای آثار تاریخی زیبا و متنوعی است. در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این جاذبه زیبا و طبیعی بیشتر بدانید.

کوه خواجه؛ عجیب‌ترین کوه زابل

«کوه خواجه سیستان» نمونه‎ای از معماری خشتی در منطقه سیستان است که از دوره پارتیان بر جای مانده است.

همچنین سازه‎های باستانی و طبیعی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی نیز در این منطقه باستانی به چشم می‎خورند که از جمله آن‎ها می‌توان به «مقبره خواجه مهدی بن محمد بن خلیفه»، «خواجه قلتان» و «پیر گندم بریان» اشاره کرد.

عجیب‌ترین کوه زابل

همچنین آثاری برجای مانده از اقوام سکایی نیز دوره‎های قدیمی‎تر کوه خواجه را تشکیل می‎دهند. همچنین در کوه خواجه دیدن «کهن دژ»، «کک کوهزاد» و «قلعه کافران» را نباید از یاد برد.

نتیجه این کاوش‎های باستان شناختی، کشف محوطه‎ای مربوط به دوره پارینه سنگی نو کشف شد. با شناسایی این محوطه‌، کوه خواجه هم در زمره محوطه‎ هایی قرار گرفت که اشیایی با این قدمت در آن کشف شده است.

تزیین‌های معماری به کار رفته در برخی قلعه‌های کوه خواجه به هنر سبک یونانی شبیه است. به خصوص سر ستون‌های مارپیچ و همچنین گل کوچک پرپر شبیه به نیلوفر که بسیار شبیه به نمونه‎ های هخامنشی هستند.

از جمله بخش‎های این محوطه باستانی می‎توان به اتاق مخصوص طواف، آتشدان و همچنین رواق‌های نقاشی شده نام برد.

از جمله نقاشی‎ها، تصویر سه مغ است که همراه با نقش خدای «اُروس» یا خدای پیروزی که سوار بر یک اسب است، به همراه نقش شاه و ملکه و بزرگان پارتی به چشم می‎خورند.

آثار معماری کوه خواجه را می توان بخشی از قلعه ای بزرگ یا شهری کوچک دانست. این بناها حداقل در دوره های مشخص پارتی، ساسانی و یک دوره اسلامی مورد استفاده قرار گرفته اند.

در این کوه باستانی آتشکده، زیارتگاه خواجه مهدی (یکی از دوستداران خاندان علوی) و قبرستانی از دوران مختلف به یادگار مانده است. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش آثار باستانی کوه خواجه، در شیب جنوب شرقی کوه قرار گرفته که دارای سه دیواره دفاعی، دروازه اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده می باشد.

این بخش به نام “قلعه کافرون” شناخته می‌شود. دومین مجموعه در بلندترین نقطه و مشرف بر قلعه کافرون ساخته شده “کک کهزاد” است. این مکان محل شاه‌نشین ارگ است.

عجیب‌ترین کوه زابل

ویژگی‌های جالب کوه خواجه

همان‌طور که گفتیم کوه خواجه اهمیت تاریخی بسیاری دارد و به همین دلیل در فواصل مختلف مورد بررسی باستان شناسان و محققان مختلف قرار گرفته است.

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کوه می‌توان به آثار تاریخی به جا مانده از زمان اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کوه خواجه که در قسمت جنوب‌شرقی این کوه واقع شده مجموعه قلعه کافرون و کک کهزاد نام دارد و از بقایای قلعه کافرون می‌توان به سه دیواره دفاعی، دروازه، راهرو، حیاط، آتشکده اشاره کرد.

بخش دوم این مجموعه که مشرف به قلعه کافرون است کک کهزاد نام دارد که بنا به گفته‌ها در گذشته محل شاه‌نشین ارگ بود.

هم‌چنین دارای سبک معماری متفاوت و تزیینات معماری است که بخشی از آن به سبک یونانی و بخشی به سبک هخامنشی و هنر بین‌النهرین است.

در بازدید از کوه خواجه می‌توانید سری به دریاچه زیبای هامون بزنید و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید.

هم‌چنین مقبره خواجه مهدی که بر فراز این کوه قرار دارد، قبور اسلامی که حدود ده هکتار از سطح کوه را پوشانده و بسیار دیدنی و حیرت‌آور هستند، گالری کوه خواجه که تشکیل شده از آتشدان، اتاق طواف و رواق‌هایی با انواع نقاشی‌های دیواری از پادشاهان، بزرگان و داستان‌های مذهبی دوران که در دل کوه قرار دارند و بعضی از آن‌ها تا سقف هم ادامه دارند، کوشک چهل دخترون، قلعه کافرون و کک کهزاد که در دل کوه واقع شده‌اند و دارای معماری زیبا با سبک‌های متفاوت هستند و قدمگاه حضرت علی و دره سوخته که از دیگر آثار به جا مانده از این کوه تاریخی هستند.

از زابل تا کوه خواجه حدود ۴۰ کیلومتر فاصله است، بعد از رسیدن به شهر زابل با اتوبوس‌های مسافربری داخل استان به جاده زابل- محمدآباد رفته و بعد از طی مسیری چند کیلومتری کوه خواجه را مشاهده می‌کنید.

بعد از آن باید از چند روستا به سمت هامون‌شهر و روستای لطف‌الله بروید تا به کوه خواجه برسید.

اگر با ماشین شخصی قصد سفر دارید بعد از رسیدن به زابل باید از بلوار شهید میرحسینی و فلکه رستم به سمت جاده زابل- محمدآباد رفته و مسیر گفته شده در بالا را ادامه دهید تا به آن‌جا برسید.

عجیب‌ترین کوه زابل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید