رکنا: طرز تهیه علی نازیک، غذای خوشمزه و مشهور ترکیه‌ای در این مطلب آمده است.

طرز تهیه علی نازیک / غذای مشهور ترکیه

به گزارش سلام نو، علی نازیک یکی از غذاهای خوسمزه و مشهور کشور ترکیه است که از ترکیب بورانی بادمجان با نوی سس گوشت تهیه می‌شود.

امروزه غذاهای بین‌المللی و مدرن طرفداران زیادی دارد. برخلاف گذشته که مردم جز غذاهای سنتی مانند انواع خورشت‌ها و پلوها و آبگوشت و آش میل به امتحان سایر غذاها نداشتند. در دنیای امروز با پیدایش اینترنت و گسترش فضای مجازی مردم با انواع غذاهای کشورهای مختلف دنیا آشنا شده‌اند و در برخی از رستوران‌ها نیز سرو می‌شوند. در این میان غذاهای ترکیه‌ای بسیار خوشمزه و مشهور هستند و به دلیل نزدیکی مرزی و فرهنگی با ایران، غذاهای ترکی در میان ایرانیان بیشتر از سایر غذاهای بین المللی طرفدار دارند. علی نازیک یا الی نازیک یکی از غذاهای مشهور ترکیه است که در رستوران‌های ترکی سرو می‌شود. این غذا از ترکیب بورانی با نوعی مایع گوشتی تهیه می‌شود. برخی از گوشت چرخ کرده و برخی از گوشت تکه‌ای برای تهیه این غذا استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه ترکی را در منزل درست کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه غذای ترکیه ای را یاد بگیرید.

مواد لازم

بادمجان متوسط: 5 عدد

پیاز: یک عدد

فلفل سبز: یک عدد

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

سیر: 5 حبه

ماست چکیده: یک پیمانه

روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری

کره: 20 گرم

گوجه فرنگی بزرگ: 5 عدد

رب فلفل یا سس تند: یک قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این غذای خوشمزه و مشهور ابتدا باید بادمجان‌ها را کبابی کنید و بعد پوست بگیرید و ساطوری کنید و کنار بگذارید تا خنک شود. در انتهای مطلب روش درست کردن بادمجان کبابی را توضیح خواهیم داد. در مرحله بعد پیاز را خرد کنید و همراه با کمی روغن مایع داخل یک ماهی تابه روی اجاق گاز بگذارید تا سرخ شود. گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و بعد سه حبه سیر رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را بریزید و کمی گوشت را تفت بدهید، سپس فلفل سبز خرد شده را اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را رنده یا میکس کنید و همراه با سس فلفل به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید مواد کم کم بپزد و جا بیفتد. نیم ساعت بعد اجاق گاز را خاموش کنید.

بادمجان‌های کبابی را داخل یک کاسه بریزید و ماست چکیده، روغن زیتون و سیر رنده شده را اضافه کنید. حالا نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. بورانی آماده را داخل ظرف سرو بریزید و با قاشق مواد را صاف کنید. حالا مایه گوشتی آماده را وسط بورانی بریزید و کره را که از قبل آب کرده‌اید، روی غذا بریزید. حالا علی نازیک خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ برای درست کردن بادمجان کبابی بادمجان‌ها را خیلی خوب بشویید و بعد خشک کنید. سپس اجاق گاز یا کباب‌پز را روشن کنید و بادمجان‌ها را با پوست روی شعله متوسط آتش بگذارید. در حین کبابی شدن هرچند دقیقه یکبار بادمجان‌ها را پشت و رو کنید تا همه قسمت‌های آن به صورت یکنواخت کبابی و پخته شود. بعد بادمجان‌های کبابی شده داغ را داخل یک ظرف در بسته بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بماند تا نرم شود. حالا می‌توانید خیلی راحت پوست بادمجان‌ها را جدا کنید.

۲ ـ سعی کنید از روغن زیتون مرغوب برای پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

ـ برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

منبع: فرارو

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید