عوامل زیادی مانند قیمت جهانی فولاد خام، عرضه و تقاضا و نیز هزینه‌های تولید، بر قیمت ورق سیاه و دیگر مقاطع فولاد اثر می‌گذارند. اما کمتر کشوری در دنیاست که قطعی گاز، یکی از عوامل نوسان قیمت مقاطع فولادی در آن باشد.

قطعی گاز در زمستان سرد فولادی‌ها و تاثیر آن بر قیمت ورق گرم

در سال‌های اخیر در ایران، تولیدکننده‌های فولاد با آغاز فصل زمستان یک نگرانی عمده پیدا می‌کنند و آن هم قطعی گاز به دلیل کمبود این انرژی برای تامین نیاز مصرف خانگی است. اما این اتفاق چطور بر قیمت ورق سیاه تاثیر می‌گذارد؟ این سوال، موضوع مقاله حاضر است. اگر قیمت ورق سیاه بر کسب‌وکار شما نیز اثر می‌گذارد با ما همراه شده و یکی از علل نوسان قیمت آن در زمستان را بشناسید.

نگاهی اجمالی بر قطعی گاز فولادی ها در زمستان

همانطورکه می‌دانید کشور ما در چند سال گذشته در تامین تقاضای گاز بخش خانگی در فصل زمستان با مشکل مواجه است. از همان ابتدا یکی از اولین راه‌کارهای ارائه‌شده برای این چالش، قطعی گاز موقت صنایع به‌خصوص صنعت فولاد بود. استدلال طرفداران این راه‌کار این است که صنعت فولاد، بزرگترین مصرف‌کننده گاز در میان صنایع دیگر است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان راه‌کارهای بلندمدت‌تر و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز در بخش خانگی را راه‌حل بهتری می‌دانند.

در دو سال گذشته، دولت، برنامه قطعی گاز را نیز به فولادی‌ها ارائه کرده است. به‌این‌ترتیب، سهمیه گاز آنها به نوعی جیره‌بندی می‌شود. تولیدکنندگان نیز یا مجبور به استفاده از سوخت‌های مشابه مانند مازوت و گازوئیل و یا تعطیلی موقت خط تولید خود می‌شود. راه‌حل استفاده از سوخت‌های جایگزین نیز چندان منطقی نیست؛ چراکه این مواد در تولید بسیاری از محصولات کاربرد ندارند.  نتیجه عینی چنین چرخه معیوبی، افزایش قیمت مقاطع فولادی، ازجمله قیمت ورق سیاه است.

قطعی گاز در زمستان سرد فولادی‌ها و تاثیر آن بر قیمت ورق گرم

رابطه قطعی گاز و قیمت مقاطع فولادی

مهم‌ترین ضرری که قطعی گاز به صنایع فولادی وارد می‌آورد، اخلال در چرخه تولید آنهاست. این صنایع به‌این‌ترتیب نمی‌توانند به اهداف تعیین شده خود به‌منظور برآورد حداقلی از تولید برسند. به‌این‌ترتیب با انگیزه پوشش هزینه‌های خود مانند حقوق و دستمزد کارگران، مالیات و غیره، دست به افزایش قیمت محصولات‌شان می‌زنند. در ادامه، جزئیات تاثیر اخلال در روند تولید فولادی‌ها بر قیمت ورق و دیگر مقاطع را شرح می‌دهیم.

کاهش عرضه مواد اولیه در تولید ورق

قطعی گاز کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه فولادی مستقیما سبب کاهش عرضه موادی مانند آهن اسفنجی یا قراضه آهن می‌شود. مطابق چرخه منطقی عرضه و تقاضا، کاهش این محصولات در بازار، سبب افزایش قیمت آنها خواهد شد. به‌این‌ترتیب، قیمت محصولات تولیدشده بر پایه آنها مانند شمش و اسلب که ماده اولیه تولید ورق سیاه هستند نیز افزایش می‌یابد. در سال‌های اخیر با شروع فصل سرما، انتظار روانی بازار برای قطع شدن گاز فولادی‌ها، سبب افزایش زودهنگام و حتی غیرمنطقی ورق فولادی نیز شده است.

افزایش هزینه های تولید

قطعی گاز و اخلال در فرآیند تولید، معمولا هزینه‌های کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، شمش و اسلب را افزایش می‌دهد. سوخت‌های جایگزین گاز معمولا گران‌تر هستند. آنها همچنین هزینه حمل‌ونقل بیشتری دارند. از سوی دیگر، بخشی از خط تولید از کار افتاده و کارخانه را مجبور به صرف هزینه‌های نگهداری بدون سوددهی می‌کند. این در حالی است که با آغاز فصل سرما معمولا هزینه گاز صنایع به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، به‌این‌ترتیب، این اتفاق ساده به طرق مختلف، هزینه‌های تولید در کارخانه‌های فولادی را افزایش می‌دهد.

کاهش تولید ورق سیاه

اما کاهش تولید در مواد اولیه مقاطع فولادی، بر تولید محصولات نهایی مانند ورق سیاه و میلگرد نیز اثرگذار است. از سویی، واحدهای نورد نیز با چالش‌هایی نظیر اخلال در تولید و افزایش هزینه‌های داخلی مواجه می‌شوند. راه‌کار اولیه آنها هم مانند صنایع مادر، افزایش قیمت محصولات‌شان است. برای استعلام قیمت ورق سیاه و خرید اینترنتی این محصول، وب‌سایت فولادینو یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرگانی و خدماتی فولاد را به شما توصیه می‌کنیم.

قطعی گاز در زمستان سرد فولادی‌ها و تاثیر آن بر قیمت ورق گرم

رکود تورمی قیمت ورق و مقاطع فولادی در زمستان

اما شرایط ذکر شده برای صنعت فولاد در فصل زمستان در کنار کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در این فصل، وضعیتی خاص ایجاد می‌کنند که اقتصاددانان به آن رکود تورمی می‌گویند. در این فصل، یکی از مهم‌ترین مصرف‌کننده‌های مقاطع فولادی یعنی صنعت راه و ساختمان، فعالیت بسیار کمتری به‌ویژه در مناطق سردسیر کشور دارد. به همین دلیل، تقاضای آنها برای خرید مقاطع فولادی کمتر است. این در حالی است که به دلیل مشکلات ذکر شده و کاهش عرضه، لزوما قیمت این محصول کاهش نمی‌یابد.

سخن آخر؛ فرهنگ سازی، راهکار نجات صنعت فولاد

در حالی که فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع کشور با ارزآوری قابل توجه است، قربانی کردن آن به‌عنوان تنها راهکار کمبود گاز در زمستان، راه‌حلی منطقی به نظر نمی‌رسد. در ماه‌های گذشته، اعضای صنف این صنعت و برخی از تولیدکننده‌ها نیز نسبت به این موضوع معترض بوده‌اند. به نظر می‌رسد، راهکارهای موقت این‌چنینی تنها به ضرر این صنعت بوده و بهتر است دولت بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی و تجاری تمرکز کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید