«نماینده ویژه سازمان ملل برای سرزمین‌های اشغالی فلسطینی» می‌گوید احتمال اینکه در غزه نسل کشی در حال انجام باشد بسیار زیاد است.

مقام سازمان ملل: احتمال ارتکاب نسل‌کشی در غزه بسیار زیاد است

 به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «فرانچسکا آلبانسه» نماینده ویژه سازمان ملل برای سرزمین‌های اشغالی فلسطینی با اشاره به اقدام آفریقای جنوبی برای کشاندن رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه به جرم نسل‌کشی در غزه گفت «من قویاً از تصمیم آفریقای جنوبی برای پیگیری اقدامات پیشگیرانه در دادگاه بین‌المللی دادگستری حمایت می‌کنم زیرا معتقدم احتمال وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار زیاد است».

این مقام سازمان ملل گفت: نسل کشی عبارت است از نابودی یک قوم به طور کلی یا جزئی از طریق اعمال مختلف کشتار، وارد آوردن آسیب شدید روحی یا جسمی و ایجاد شرایطی که زندگی را غیرممکن می‌کند. اگر به نتیجه سه ماه بمباران نگاه کنید، سلاح‌های ممنوعه علیه جمعیتی استفاده شده است که بدون داشتن هیچ راه فراری زندگی می‌کنند. ۱/۹ میلیون آواره اجباری در جنوب نوار جمع شده‌اند و باز بمباران می‌شوند. تاکنون مرگ ۲۴۰۰۰ نفر تایید شده است بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر مفقود شده و ۱۰۰۰۰ کودک به قتل رسیده‌اند.

آلبانسه که با روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان این‌که ۷۰ درصد قربانیان در این جنگ زن و کودک هستند، تصریح کرد: این ارقام مشابهتی با هیچ‌یک از درگیری‌های کنونی ندارند. به نسل‌کشی سربرنیتسا در بوسنی با ۸۰۰۰ کشته فکر کنید. جنگ ۲ ساله روسیه و اوکراین را در نظر بگیرید که در آن تعداد کشته‌شدگان احتماﻻً کمتر از ۸۰۰۰ غیرنظامی است. این هیوﻻی وحشتناک قرن ماست و بسیاری از مردم به دلیل عدم وجود مراقبت‌های پزشکی جان خود را از دست خواهند داد.

آلبانسه در پاسخ به این سوال که «شکایت آفریقای جنوبی می‌تواند به نتیجه برسد؟»، گفت :عوامل زیادی دخیل هستند. از نظر فنی من می گویم بله. همان‌طور که تیم آفریقای جنوبی گفت «این اولین نسل‌کشی در تاریخ است که توسط قربانیان از تلویزیون پخش می‌شود». سپس دادگاه باید وقت خود را برای تحلیل و سنجش همبستگی بین قصد نسل‌کشی که آفریقای جنوبی قبلا مستند کرده است و کشتار و رنج صرف کند.

او درباره تاثیرگذاری عوامل سیاسی بر روند دادگاه و نتیجه آن نیز گفت: امیدوارم روی دادگاه تاثیر نگذارند. اما با این حال ما انسان هستیم و محیط ما بر ما تأثیر می‌گذارد. قضات به غزه نمی‌روند و بازپرس نمی‌فرستند و روایتی که همچنان در غرب پخش و تقویت می‌شود این است که اقدامات اسرائیل دفاع از خود است.

نماینده سازمان ملل در پاسخ به خبرنگار روزنامه اسپانیایی درباره اینکه «آیا روایت غرب درست است؟» تاکید کرد: حق دفاع از خود چیز دیگری است، این بدان معنا نیست که اسرائیل حق دفاع از خود را ندارد. این بخشی است که بسیاری از مردم به سختی درک می‌کنند زیرا مفهوم دفاع از خود در حقوق بین‌الملل بسیار مشخص است. اسرائیل با توجه به حملات حماس در هفتم اکتبر این حق را خواهد داشت که این حمله را خنثی و دفع کند، نظم و قانون را بازگرداند و اقداماتی را برای اجرای آن در غزه انجام دهد. حقی که اسرائیل به آن استناد کرده جنگ و استفاده از نیروی نظامی است که از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری وجود ندارد. حتی اگر حق دفاع از خود به این شکل وجود داشت، باز هم باید قوانین و چارچوب‌هایی می‌داشت اما تخلفات آنقدر زیاد است که نمی توان یکی را از دیگری جدا کرد.

او در پاسخ به این سوالی در مورد تخلفات رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ گفت: اسرائیل می‌داند که اگر بدون اخطار قبلی از بمب‌های تقریباً یک تنی در مناطق پرجمعیت استفاده کند، باعث نابودی می‌شود. آن‌ها می‌دانند با ممنوعیت و ورود آب، غذا، دارو و سوخت، مردم از گرسنگی خواهند مرد. هزار کودک ناچار به قطع عضو بدون بیهوشی شده‌اند. اسرائیل، بیمارستان پشت بیمارستان را بمباران کرده است و به همین دلیل است که بررسی همه زمینه‌هایی که ضروری است، می‌تواند ارتکاب نسل کشی را پشتیبانی کند.

 نماینده ویژه سازمان ملل برای سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در پاسخ به این سوال که «نتانیاهو اعلام کرده تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند و حماس نابود نشود، دست از کار نمی‌کشد. در این صورت چگونه می‌توان به آتش‌بس دست یافت؟» اظهار کرد: من خیلی نگران گروگان‌ها هستم. آن‌ها نمی‌توانند در مکانی که بمباران می‌شود، امن باشند. گروگان‌هایی وجود دارند که توسط سربازان اسرائیلی به ضرب گلوله کشته‌ شده‌اند زیرا آن‌ها فکر می‌کردند که فلسطینی هستند، با وجود اینکه پرچم سفید حمل می‌کردند.

او در پاسخ به این سوال که «جامعه بین‌المللی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟»، اظهار کرد: کشورهای غربی هنوز در حالت محکومیت یا دعوت به اعتدال یا احترام به قوانین بین‌المللی هستند، اما قوانین بین‌المللی حتی قبل از هفتم اکتبر رعایت نمی‌شد، بنابراین زمان اقدام برای دولت‌های غربی، از جمله دولت اسپانیا فرا رسیده است.  

آلبانسه با بیان این که «این کاری است که یک رهبر مترقی انجام می‌دهد» به اهمیت داشتن شهامت در این زمینه اشاره کرد و گفت: این همانی که آفریقای جنوبی داشته است. آنچه من می‌گویم نباید به عنوان چیزی مضر برای اسرائیلی‌ها خوانده شود، من فکر می‌کنم که ما به همدردی با هر دو ملت نیاز داریم.

او در مورد کشورهایی هستند که به فروش سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهند نیز اظهار کرد: برای من این همدستی با دولتی است که مرتکب جنایت می‌شود. پیامی که کشورهای غربی به اسرائیل می‌دهند این است که می‌تواند این مسیر را ادامه بدهد و پیام به فلسطینی‌ها این است که می‌توانند به مردن خود ادامه دهند.

 آلبانسه در پاسخ به این سوال که «آیا نظام حقوقی بین‌المللی در خطر است؟» گفت: بله، زیرا قوانین بین‌المللی تنها به اندازه اراده دولت‌ها برای اجرای آن قوی است.

نماینده ویژه سازمان ملل برای سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در پاسخ به این سوال که «شما به خاطر این ادعا که ﻻبی یهودی کنترل ایاﻻت متحده را در دست دارد به یهودستیزی متهم شده‌اید» گفت: هرکسی که جرات انتقاد از اسرائیل را داشته باشد با اتهام یهودی‌ستیزی مواجه می شود. عبارتی که گفتید را من بعد از جنگ ۲۰۰۸ غزه گفتم. امروز دیگر نمی‌گویم «ﻻبی یهودی» اما آیا این عبارت تاسف بار مرا یک ضدیهود می‌سازد؟! من کسی هستم که تمام زندگی خود را وقف دفاع از حقوق‌بشر از جمله به رسمیت شناختن هولوکاست کرده‌ام.

او در پایان و در پاسخ به این سوال که «شما باید کار خود را به عنوان گزارشگر انجام دهید بدون اینکه بتوانید وارد فلسطین شوید، زیرا اسرائیل اجازه نمی دهد. آیا فکر می‌کنید می‌توانید برگردید؟» پاسخ داد: من تلاش خودم را خواهم کرد و آسان نیست؛ زیرا اسرائیل قوانین بین‌المللی را آن‌طور که می‌خواهد تفسیر می‌کند.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید