همزمان با تداوم جنگ اوکراین و ناآرامی‌ها در منطقه غرب آسیا، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه با برگزاری یک کنفرانس خبری در مسکو به نتایج دیپلماسی کشورش پرداخت و پیرامون تحولات اخیر در جهان سخن گفت.

لاوروف: حمله آمریکا و انگلیس به یمن ناقض هنجارهای بین‌المللی است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به جنگ غزه و حملات آمریکا و انگلیس به یمن بیان کرد: ایالات متحده و بریتانیا با حملات مشترک خود به یمن تمامی هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده‌اند.

طبق گزارش راشا تودی، وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش افزود: هیچ‌کس به آمریکا و متحدانش این حق را نمی‌دهد که به ارتش یمن حمله کنند.

تلویزیون سی‌بی‌اس امروز صبح به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که حملات جدیدی علیه مواضع ارتش و نیروهای مسلح یمن انجام شده است.

گزارش شده است که آمریکا و انگلیس به استان‌های «الحدیده»، «صعده»، «تعز»، «ذمار» و «البیضاء» حملات هوایی انجام داده‌اند.

صلح پایدار در منطقه بدون ایجاد کشور فلسطین میسر نیست

سرگئی لاوروف در این کنفرانس خبری که حدود ۱۹۰ خبرنگار روسی در آن حضور دارند، گفت: صلح پایدار در خاورمیانه بدون ایجاد کشور فلسطین میسر نیست. بدون ایجاد کشور فلسطین، فلسطینی‌ها همچنان احساس تبعیض خواهند کرد و در بی‌عدالتی به سر خواهند برد. امیدواریم مقامات اسرائیلی در نهایت به این نتیجه برسند.

لاوروف هم‌چنین با بیان اینکه روسیه می‌خواهد رژیم صهیونیستی «آینده‌ای امن» داشته باشد، افزود: ما آماده‌ایم نقش فعالی را در حل‌وفصل این درگیری تمام‌عیار ایفا کنیم تا امنیت اسرائیل را در چارچوب اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسئله فلسطین تضمین کند.

زلنسکی شدیدا در حال خارج‌شدن از کنترل است

وزیر خارجه روسیه در قسمت دیگری از این کنفرانس خبری با اشاره به جنگ اوکراین و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین عنوان کرد: زلنسکی شدیدا در حال خارج شدن از کنترل است و غرب با تحت فشار گذاشتن او برای برگزاری انتخابات می‌خواهد رئیس‌جمهور اوکراین با منافع آنها همسو شود.

وی تاکید کرد: بی‌میلی کی‌یف برای برگزاری انتخابات ثابت می‌کند که رئیس‌جمهور اوکراین و حامیانش به آسانی به قدرت چسبیده‌اند. چنین رویه‌ای مورد استقبال غرب نیست زیرا آن‌ها خواستار انعطاف بیشتری هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها متوجه شده‌اند که شکست راهبردی روسیه یک توهم است.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: مسائل امنیتی در اروپا و آسیا باید بدون دخالت قدرت‌های دیگر آن قاره‌ها حل‌وفصل شوند و مطمئنیم که کشورهای اوراسیایی قادرند تا این مسئله را به روش خود حل کنند.

روابط روسیه و چین به بالاترین سطح خود رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس خبری ضمن اشاره به بالاترین روابط روسیه و چین، گفت: روابط ما به بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر رسیده است.

او افزود: تعداد اعلامیه‌های تصویب شده نشان از بالاترین سطح روابط میان روسیه و چین است و هم‌چنین نشان می‌دهند که این روابط قوی‌تر، قابل‌اعتمادتر و پیشرفته‌تر شده است.

امیدواریم تشدید تنش میان ایران و پاکستان کار درباره افغانستان را پیچیده نکند

لاوروف همچنین در پاسخ به سوالی درباره «تشدید تنش میان ایران و پاکستان» گفت: امیدواریم که تشدید تنش میان ایران و پاکستان کار درباره افغانستان را پیچیده نکند.

مذاکره با اوکراین به این بستگی دارد که غرب مسیر شرورانه خود را تغییر دهد

وزیر خارجه روسیه گزارش‌ها درباره مذاکرات ادعایی روسیه و اوکراین در ژنو را «شایعه» خواند و گفت: همه این‌ها شایعه هستند و لازم است برای خاتمه درگیری و شرایطش با غرب گفت‌وگو شود.

او در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا با حمایت از کی‌یف جنگ ترکیبی خود را علیه مسکو ادامه می‌دهد، روسیه دلیلی برای گفت‌وگو با این کشور نمی‌بیند. احتمال برگزاری مذاکرات به این بستگی دارد که غرب مسیر شرورانه خود را تغییر دهد و دست از تضعیف امنیت و منافع روسیه بردارد.

روسیه نقش میانجیگری را برای حل‌وفصل اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ایفا کرده است

لاوروف در قسمتی از این کنفرانس خبری با اشاره به مسائل منطقه قفقاز جنوبی گفت:‌ غرب تمایلاتش را برای بیرون راندن روسیه از منطقه قفقاز جنوبی پنهان نمی‌کند. روسیه در اصل نقش میانجیگری بسیار فعالی را در تلاش برای حل‌وفصل اختلافات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیرهای تجاری ایفا کرده است؛ اما به محض اینکه کشورهای غربی فهمیدند که تلاش‌های میانجیگری روسیه به ثمر نشسته است، شروع به مداخله کردند.

او در پایان نسبت به اینکه کشورهای غربی تخصص لازم برای کاهش تنش در قفقاز جنوبی را دارند، ابراز تردید کرد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید