نشریه گلوبال تایمز چین در گزارشی آورد: آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا توجه عمومی را از حملات رژیم صهیونیستی منحرف و به تنش‌های دیگر از جمله تنش در دریای سرخ جلب کنند.

گلوبال تایمز: تلاش آمریکا و انگلیس برای انحراف توجهات از مساله فلسطین به دریای سرخ

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، چین و اتحادیه کشورهای عربی روز یکشنبه بیانیه مشترکی درباره مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین صادر کردند و آتش بس فوری و همه جانبه را خواستار شدند، دو طرف بر راه حل دو دولتی به عنوان بنیانی برای هرگونه تغییر وضعیت در مورد سرنوشت فلسطین تاکید کردند.

در حالی که چین تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا از آتش بس در غزه، بازگرداندن صلح و حفاظت از امنیت غیرنظامیان حمایت کند، آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا توجه عمومی را از حملات رژیم صهیونیستی به تنش های دیگر از جمله تنش های دریای سرخ جلب کنند. کارشناسان چینی با بیان این که این دو کشور برای نشان دادن خود به عنوان مدافعان نظم تلاش می کنند، گفتند: افزایش تنش‌های دریای سرخ ریشه در مناقشه اسرائیل و فلسطین دارد و تنها پس از حل این مناقشه می‌توان از تنش‌های آن کاست.

روز یکشنبه پس از دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه چین و یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر، دو طرف بیانیه مشترکی را صادر کردند.

در این بیانیه خاطرنشان شد: چین و اتحادیه عربی از برگزاری یک گفت‌وگوی فراگیر با مشارکت همه جناح‌های فلسطینی که متعهد به دستیابی به آشتی فلسطین هستند، حمایت می‌کنند.

این سازمان برگزاری کنفرانس بین المللی صلح با مشارکت گسترده در اولین فرصت برای تاکید بر اجرای راه حل دو کشوری و از سرگیری مذاکرات صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی بر این اساس را خواستار شد.

دو طرف همچنین در بیانیه خود نسبت به افزایش تنش در دریای سرخ ابراز نگرانی عمیق و تاکید کردند که حاکمیت و تمامیت ارضی یمن باید رعایت شود و همچنین امنیت مسیرهای تجاری بین المللی در دریای سرخ تضمین شود.

این بیانیه تاکید دارد: اولویت جهان، صلح و امنیت بین المللی است.

خبرگزاری شین‌هوا خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس اعلام کرده اند این حملات در تلاشی برای بازدارندگی گروه یمنی از انجام حملات بیشتر به کشتی های بین المللی در دریای سرخ به عنوان یک آبراه حیاتی برای تجارت جهانی، انجام شده است.

اما گروه انصارالله یمن اعلام کرد: هدف از عملیات آنها جلوگیری از عبور کشتی های مرتبط با اسرائیل از دریای سرخ تا پایان حمله و محاصره اسرائیل علیه نوار غزه است.

لی وی‌جیان، پژوهشگر مؤسسه مطالعات سیاست خارجی مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای، بیان کرد: آمریکا و متحدش ظاهراً در تلاش هستند تا تمرکز را از مناقشه اصلی اسرائیل و فلسطین، به دریای سرخ تغییر دهند.

لی روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: آمریکا به دلیل حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و عدم تمایلش برای متقاعد کردن آن به آتش‌بس، با فشار و انتقاد بین المللی قابل توجهی مواجه است که وضعیتش را کاملاً ناخوشایند می کند.

وی ادامه داد: در نتیجه، آمریکا امیدوار است با تمرکز بر یمن و نشان دادن به اصطلاح «عدالت‌جویی» خود در «حفاظت از نظم» کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ توجه عمومی را جلب کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: با این حال، برای همه روشن است که در صورت عدم حل مسئله اسرائیل و فلسطین، حملات هوایی آمریکا و انگلیس تأثیر مثبتی نخواهد داشت و حتی ممکن است درگیری را تشدید کند.

ژو یونگ‌بیائو، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات کمربند و جاده در دانشگاه لانژو، گفت: اگر تنش‌های دریای سرخ گسترش یابد، بر فعالیت‌های تجاری در امتداد دریای سرخ و خلیج فارس تأثیر می‌گذارد که این امر به افزایش زمان و هزینه‌های حمل و نقل و حتی تأثیر بر قیمت نفت منجر می‌شود.

لی گفت: تأثیر کلی به تازگی آغاز شده است و اینکه آیا تنش های دریای سرخ به دلیل رویارویی بین حوثی ها و ایالات متحده تأثیر بیشتری بر اقتصاد جهانی آینده خواهد گذاشت یا خیر، بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما او معتقد است دولت بایدن بیشتر بر انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ تمرکز دارد و از گشودن جبهه سوم اجتناب خواهد کرد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: از زمان آغاز آخرین درگیری فلسطین و اسرائیل، چین برای مدت طولانی در کنار عدالت و حقیقت ایستاده و تمام تلاش خود را برای تحقق آتش بس، بازگرداندن صلح و حفاظت از غیرنظامیان انجام داده است.

این سخنگو ادامه داد: برنامه های آینده برای غزه باید کاملاً به آرمان فلسطینی ها احترام بگذارد و راه حل دو کشوری راه مطمئن برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین است.

وی گفت: چین به موضع بی طرفانه خود ادامه می دهد، نقش خود را به عنوان یک کشور مسئول ایفا می کند و بی وقفه با جامعه بین المللی برای حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار موضوع فلسطین در یک تاریخ اولیه همکاری خواهد کرد.

کارشناسان چینی خاطرنشان کردند که سازمان ملل متحد به آمریکا یا متحدش انگلیس اجازه حمله هوایی علیه نیروهای یمن را نداده است.

ژو گفت: آمریکا در مناقشه اسرائیل و فلسطین هیزم بر آتش می‌ریزد، می‌خواهد نقش آتش‌نشان را بازی کند و در عین حال کشورهای دیگر را به تماشای حاشیه متهم می‌کند. اما در واقع، آمریکا مسئول درگیری است.

لی گفت: ما مسئولیت مشترکی برای تضمین امنیت دریای سرخ داریم و فریب آمریکا را نمی‌خوریم تا به چنین تنش‌هایی دامن بزنیم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بسیاری از مشکلات امروز جهان ریشه در مناقشه اسرائیل و فلسطین دارد، باید بر بازگشت به حل مشکل اساسی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این مناقشه یک آتش بس همه جانبه نداشته باشد، طبیعتا تنش دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید