با تغییرات جدول دهک بندی یارانه برخی کاربران به دنبال فهمیدن دهک خودشان هستند. در این مطلب به زبان ساده آن را بیان می کنیم.

یارانه بگیران بخوانند | از کجا بفهمیم در جدول دهک بندی یارانه در دهک چندم قرار داریم؟

به گزارش سلام نو، با تغییرات جدول دهک بندی یارانه برخی کاربران به دنبال فهمیدن دهک خودشان هستند. در این مطلب به زبان ساده آن را بیان می کنیم.

برای استعلام دهک خانوار خود با کد ملی، می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

روش اول: استفاده از سامانه My.Gov.Ir

ابتدا وارد سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به نشانی اینترنتی Hemayat.Mcls.Gov.Ir شوید.

سپس بر روی گزینه ورود/ثبت نام کلیک نمایید.

در پنجره باز شده روی ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کلیک کنید تا به آدرس Https://Sso.My.Gov.Ir/Login منتقل شوید.

در این صفحه (تب ورود با رمز یکبار مصرف فعال باشد) شماره همراه سرپرست خانوار و تصویر امنیتی را تکمیل نمایید و روی ارسال رمز یکبار مصرف بزنید تا کد تایید به شماره موبایل ارسال شود.

رمز یکبار مصرف ۵ رقمی ارسال شده به شماره موبایل سرپرست خانوار را در فیلد مربوطه وارد نمایید تا به داشبورد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد شوید.

در صورتی که پیامک دریافت نکردید بعد از مدت زمان نشان داده شده مجددا درخواست بدهید.

در صفحه باز شده روی مشاهده وضعیت مشمولیت یارانه و ثبت درخواست کلیک کنید.

با کلیک بر روی مشاهده وضعیت مشمولیت یارانه و ثبت درخواست پنجره‌ای برای شما باز می شود که شامل دهک بندی شماست.

روش دوم: استفاده از شماره تلفن گویا

ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرید.

کد ملی سرپرست خانوار را به همراه شماره تلفن سرپرست خانوار وارد نمایید.

پس از چند لحظه، دهک بندی خانوار شما به شما اعلام خواهد شد.

توجه داشته باشید که در هر دو روش، شماره همراهی که وارد می‌کنید باید به نام شخص سرپرست خانوار باشد./ سلام نو

یارانه نقدی این افراد قطع می شود

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید کرد: هرگونه شایعه و خبری در زمینه حذف دهک‌های هشتم و نهم درآمدی صحت ندارد و خلاف واقعیت است.

براساس تکلیف قانونی بودجه سال ۱۴۰۲ و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در دی‌ماه سال‌جاری با توجه به نتایج وسع‌سنجی جدید خانوارها و با استفاده از آخرین آمار و اطلاعات ثبتی دستگاه‌های مربوطه، اطلاعات خانوارها در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به‌روزرسانی شده است.

علیرضا محمدی گفت: آن دسته از افرادی که در یک سال گذشته به دلایلی مختلف نسبت به دهک‌ بندی اعتراض داشتند در این مرحله ضمن بررسی و بهبود در روش وسع‌سنجی خانوارها و اعمال داده‌های جدید، دهک فعلی افراد مشخص و تعیین شده است.

محمدی تغییرات و جابه‌جایی افراد در دهک‌های مختلف درآمدی را بسیار اندک عنوان و اضافه کرد: در محدوده صرفاً دو صدک بالایی یعنی صدک ۹۹ و ۱۰۰ تغییرات ملموس است که براساس به‌روزرسانی جدید ۶۰ هزار خانوار جدید مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند و ۶۰ هزار خانوار جدید دیگر نیز به دهک دهم و صدک‌های بالایی اضافه و مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند.

وی تعداد افراد هر صدک را تقریباً ۲۹۰ هزار خانوار دانست و گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (د) تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر ۶ ماه یک بار دهک درآمدی خانوارها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید کرد: هرگونه شایعه و خبری در زمینه حذف دهک‌های هشتم و نهم درآمدی صحت ندارد و خلاف واقعیت است.

دهک بندی یارانه ها

دهک‌بندی یارانه‌ها براساس معیارهای مختلف انجام می‌شود. این دهک‌بندی ممکن است بر اساس درآمد خانوار، تعداد اعضای خانوار، نوع فعالیت اقتصادی و سایر عوامل مشخص شود. هدف از دهک‌بندی یارانه‌ها، تخصیص بهینه منابع و کمک به افرادی است که به آن نیاز بیشتری دارند.

۱. درآمد خانوار: یارانه‌ها بر اساس سطح درآمد خانوارها تعیین می‌شود. خانوارهای با درآمد کمتر، معمولاً از میزان بیشتری یارانه دریافت می‌کنند.

۲. تعداد اعضای خانوار: خانوارهایی که تعداد اعضای بیشتری دارند، ممکن است بیشترین میزان یارانه را دریافت کنند. این معیار به منظور حمایت از خانواده‌های بزرگتر و تأمین نیازهای افراد بیشتر در خانوار است.

۳. نوع فعالیت اقتصادی: در برخی موارد، یارانه‌ها بر اساس نوع فعالیت اقتصادی خانوار تعیین می‌شود. برای مثال، برخی صنایع و بخش‌های خاص ممکن است مستحقان یارانه‌های خاصی باشند.

۴. شرایط ویژه: در برخی موارد، افراد با شرایط ویژه مانند افراد با نیازهای ویژه، افراد معلول، بازنشستگان و سایر گروه‌های مستحق ممکن است از یارانه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید