اساسا بالا رفتن آمار مشارکت برای دولت‌ها ایجاد قدرت می‌کند، و هرچقدر قدرت نظام جمهوری اسلامی از این جهت تقویت شود می‌تواند از موضع برتر و مناسبی در مذاکرات با سایر کشورها وارد گفت‌وگو شود و در نتیجه خواهیم دید که نفع و ثمره این قدرت به سمت خود مردم ایران بازمی‌گردد.

ایجاد قدرت با مشارکت در انتخابات

به گزارش سلام نو به نقل از  ایسنا، قاسم شبان‌نیا، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) در یادداشتی نوشت:

یک. مرحوم حضرت امام خمینی(قدس‌الله سره) و مقام معظم رهبری هردو به مقوله جمهوریت نظام به عنوان یک رکن اساسی باور و عقیده داشته  و حتی در راستای این باور هزینه داده‌اند. به طور مثال حضرت امام در ماجرای بنی‌صدر فرمودند «من از ابتدا می‌دانستم او چه جور آدمی است»، اما ایشان علی‌رغم میل باطنی‌شان گذاشتند که انتخاب مردم، یعنی بنی‌صدر روی کار بیاید و اگر تبعات و عاقبتی هم در این راستا است باید خود مردم درک کنند و با ارتقای فهمشان به آن برسند، برای همین شاهدیم وقتی اعتراضات مردم به عملکرد بنی‌صدر بالا گرفت، دو سوم نمایندگان همان مردم رأی به عدم کفایت بنی‌صدر دادند و او را از مقام تصدی دستگاه اجرایی عزل نمودند. 

دو. در زمان تصدی رهبری توسط آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای هم وضعیت به همین شکل است و ایشان التزام ویژه‌ای به خواست و تصمیم مردم دارند. لذا شاهدیم گاهی اوقات چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری کسانی آرائشان از صندوق‌ها بیرون آمد که با مقام رهبری دارای اختلاف نظر جدی هستند و از لحاظ فکری در یک سو و یک افق قرار نمی‌گیرند. این‌ها همه موضوعاتی است که نشان می‌دهد در قاموس فکری امام و خلف ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عنصر جمهوریت نظام از جایگاه والایی برخوردار است که حتی اگر شخصی که با ایشان دارای زاویه فکری است روی کار بیاید، چون انتخاب مردم است مورد حمایت قرار می‌گیرد و به اشکال و انحای مختلفی از آن دفاع می‌کنند. حتی رهبری چندی پیش اشاره کردند که مردم‌سالاری دینی در اسلامیت نظام نهفته است و این یعنی عنصر حضور مردم و انتخاب آنان نه یک موضوع تشریفاتی و نمایشی بلکه یک امر مهم و جدی است که اساساً اسلامیت نظام ایران را نشان می‌دهد.

سه. در سالیان اخیر کشور ما در وضعیتی قرار گرفته است که می‌تواند بر روی مشارکت مردمی در انتخابات مجلس اثرگذاری کند. به طور مثال موضوع معیشتی که یا نتیجه سیاست‌های غلط برخی از مسئولین بوده یا ناشی از فشارها و تحریم‌های دول متخاصم، موجب بروز نارضایتی‌هایی در بین بخش‌های قابل توجهی از مردم شده است. همچنین شاهدیم که در این سال‌ها ایجاد یأس و ناامیدی به انحای مختلفی در کشور آغاز شده است. برای همین است که رهبری تأکید خاصی بر روی مشارکت در انتخابات دارند. این مشارکت نه برای پیروزی حزب و گروه خاصی بلکه از آن جهت است که به معنای واقعی اصل مردم در این کارزار سیاسی حاضر باشند. وقتی رهبری این بار با تأکید خاصی بر روی مشارکت انگشت می‌گذارند؛ نشان‌دهنده آن است که سایرین هم باید در این مسیر قدم برداشته و دست به کار شوند. این مهم وظیفه‌ای است که از حوزه، دانشگاه، نهادها و... باید بدان ملتزم و ملتفت باشند. 

چهار. اساسا بالا رفتن آمار مشارکت برای دولت‌ها ایجاد قدرت می‌کند، و هرچقدر قدرت نظام جمهوری اسلامی از این جهت تقویت شود می‌تواند از موضع برتر و مناسبی در مذاکرات با سایر کشورها وارد گفت‌وگو شود و در نتیجه خواهیم دید که نفع و ثمره این قدرت به سمت خود مردم ایران بازمی‌گردد.

منبع: الف

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید