بررسی جزئیات جدید واریز یارانه نقدی دی ماه و همچنین مبلغ تشویقی دولت، در این خبر به نقد و بررسی گذاشته شده است.

یارانه نقدی جدید برای یارانه بگیران | مبلغ این یارانه جدید چقدر است؟

به گزارش سلام نو، طرح هدفمندی یارانه‌ها برای خانوار، طرح «یارانه دستمزد»، از طرح های جدید یارانه ای دولت برای خانوارها، مستمری بگیران و اقشار کم درآمد جامعه است.

اولین گام برای تغییر در تعداد یارانه‌بگیران و شیوه‌ پرداخت یارانه نقدی توسط دولت سیزدهم برداشته شد و به زودی شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود. اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد. از این رو دهک به صدک تبدیل می‌شود. همچین مسئولان گفتند که یارانه نقدی با استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی قطع نخواهد شد.

مجلس به تازگی وعده‌های جدیدی درباره افزایش یارانه نقدی برای گیرندگان مستمری و اقشار کم درآمد اعلام کرده است. مبلغ قابل توجهی یارانه نقدی در تاریخ ذکر شده به حساب سرپرستان واریز خواهد شد. جزئیات افزایش یارانه نقدی برای دهک های کم درآمد را در ادامه ذکر می کنیم.

شنیده ها از آن حکایت دارد که به زودی مبلغی ویژه به حساب این اشخاص واریز می شود. خبرها از افزایش یارانه نقدی برای گیرندگان مستمری و اقشار کم درآمد حکایت دارد. مبلغ قابل توجهی یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

نماینده مردم بناب در مجلس گفت: «۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده، اما مشخص نیست این موضوع در کدام یک از سرفصل‌های بودجه آمده است؛ منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به صورت شفاف ارائه نشده و مشخص نیست که قرار است از کجا تأمین شود. من معتقدم اگر ما می‌خواهیم هدفمندی یارانه‌ها را محقق کنیم، با ۳۰۰ هزار تومان محقق نخواهد شد بلکه باید یارانه را بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان تعیین کنیم تا به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز کمک‌های خوبی شود.»

با توجه به اطلاعاتی که توسط طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌های کشور اعلام شده است، سرپرستان خانوار جزء دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزء دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می‌کنند.

افزون بر طرح هدفمندی یارانه‌ها برای خانوار، طرح «یارانه دستمزد» نیز در حال اجرا است. مطابق تازه‌ترین نتایج گزارش عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد، تاکنون ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر از کارجویان و متقاضیان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۲۸ جوینده کار قرارداد بسته و جذب بنگاه شده‌اند. ۷۰۱۸ کارفرما نیز در این طرح ثبت نام و اقدام به جذب نیروی کار کرده‌اند. متقاضیان و داوطلبان برای بهره‌مندی از مزایای طرح یارانه دستمزد باید مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آن‌ها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد؛ شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار جوینده کار نیز تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

مسئله اعطای کالابرگ نیز همیشه موازی با اعطای یارانه نقدی مطرح می‌شود و اگرچه برخی معتقدند که ارائه کالابرگ به نوعی آثار تورمی کمتر نسبت به پرداخت یارانه نقدی دارد، اما برخی دیگر از کارشناسان با این موضوع مخالف هستند و می‌گویند تاثیر ارائه کالابرگ با تاثیر یارانه نقدی در تورم تفاوتی ندارد. بر اساس بند (پ) ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با طراحی نظام تامین اجتماعی چندلایه، مبتنی بر آزمون وسع با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد و با شناسایی اقشار کم‌درآمد با رویکرد اجتماع‌محور نسبت به ارائه اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کم درآمد به صورت کالابرگ الکترونیکی اقدام کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید