دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، در پستی، جک اسمیت و لیز چنی را در مورد مصونیت سیاسی خود مورد سرزنش قرار داد.

پیام معنادار دونالد ترامپ در فضای مجازی
به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال، جک اسمیت بازرس ویژه و لیز چنی جمهوری‌خواه سابق را در مورد ادعای مصونیت سیاسی خود مورد سرزنش قرار داد.

ترامپ در این پست بدون اشاره کامل به ادعای مصونیت خود گفت: چنی نماینده جمهوری‌خواه سابق از TDS یا سندرم بی‌نظمی ترامپ رنج می‌برد و با اختلاف زیادی برای تکیه بر کرسی نمایندگی کنگره در تاریخ آمریکا شکست خورد.

لیز چنی نماینده جمهوری‌خواه سابق آمریکایی از ایالت وایومینگ اظهار کرد که مردم آمریکا نمی‌توانند به اظهارات و سخنان ترامپ بی‌اعتنا باشند و باید آن‌ها را واقعی و جدی قلمداد کنند.

پیشتر نیز چنی هشدار داد اگر ترامپ بار دیگر به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، ایالات متحده آرام آرام به‌سمت دیکتاتوری پیش می‌رود.

پس از آن دونالد ترامپ نیز اعلام کرد اگر بار دیگر رئیس جمهور شود به‌جز در روز اول ریاست‌جمهوری، دیکتاتور نخواهد بود.

وی همچنین هشدار داد اگر جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۵ اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، این موضوع تهدیدی برای ایالات متحده خواهد بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در این پست به جک اسمیت هم حمله کرد. سه روز پیش جک اسمیت بازرس ویژه پرونده ترامپ طی دادخواستی از دادگاه‌های فدرال خواست ادعای دونالد ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت قضایی در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را رد کنند.

ترامپ در این پست افزود: دادخواست جک اسمیت مضحک آشفته درباره مصونیت سیاسی من که منشأ قانونی مورد احترامی در کشور دارد و من می‌گویم من به‌طور کامل مشمول آن می‌شوم، کاملاً در معرض خطر است و باید کنار گذاشته شود و منقضی شود، مانند دیوانگان چپگرای رادیکالی که این کار را برای شواهد انجام دادند.

اسمیت در این دادخواست اظهار کرد هیچ چیزی در قانون اساسی آمریکا یا عرف قانونی کشور، از اعطای مصونیت مطلق به رؤسای جمهور سابق در برابر اتهامات کیفری برای انجام اقدامی نادرست در دوران خدمتش حمایت نمی‌کند.

وی اظهار کرد ایجاد چنین سپر قانونی رئیس جمهور را فرای قانون قرار می‌دهد.

قرار است هیئتی متشکل از ۳ قاضی در دادگاه تجدیدنظر کلمبیا جلسه‌ای را در تاریخ ۹ ژانویه در این باره برگزار کنند.

حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد که دونالد ترامپ باید به‌دلیل ایفای نقش در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، با یک دعوی حقوقی مواجه شود و در این مورد از مصونیت سیاسی و حقوقی برخوردار نیست.

این دادگاه ضمن رد ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او دارای مصونیت سیاسی است، تأیید کرد ترامپ هنگامی که از طرفدارانش خواست در روز شورش به‌سمت کنگره بروند، از قدرت شخصی خود به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری استفاده کرده است. رؤسای جمهور آمریکا تنها برای اقدامات رسمی از مصونیت در برابر دعاوی حقوقی برخوردارند.

قاضی تانیا چاتکان اعلام کرد که هیچ اساسی برای این موضوع وجود ندارد که رؤسای جمهور آمریکا پس از ترک کاخ سفید، نمی‌توانند با اتهام کیفری مواجه شوند.

وی در این حکم نوشت: ایالات متحده در یک زمان تنها یک رئیس اجرایی دارد و مصونیت برای هر رئیس جمهور تا زمانی که در قدرت است وجود دارد و این موقعیت برای عبور از مواقع بحرانی و خطر تفویض نمی‌شود.

بر این اساس ازآن‌جایی که ترامپ نخستین رئیس جمهور سابق یا فعلی آمریکاست که با اتهامات کیفری مواجه شده است، حکم قاضی چاتکان نیز نخستین حکم رسمی در تاریخ آمریکاست که طی آن رئیس جمهور می‌تواند مانند هر شهروند دیگری با اتهامات کیفری مواجه شود.

دونالد ترامپ در این باره اظهار کرد سخنان او برای تشویق هوادارانش برای «جنگیدن مانند جهنم» در برابر تأیید نتایج انتخابات ۲۰۲۰، تنها یک «موضوع نگرانی عمومی» بوده و مربوط به حس مسئولیت رسمی او بوده است.

سخنگوی ترامپ نیز خاطرنشان کرد این حکم محدودکننده و رویه‌ای است و وی در روز حمله به کنگره از جانب مردم آمریکا عمل کرده است. این حکم حق آزادی بیان رئیس جمهور سابق را نقض می‌کند. اما قاضی چاتکان این ادعای وکلای ترامپ را رد کرد.

در همین حال کارشناسان قضایی بر این باورند که وکلای ترامپ می‌توانند از درخواست مصونیت سیاسی او برای به تأخیر انداختن دادگاه و آزادی عمل او برای برگزاری کمپین‌های انتخاباتی استفاده کنند.

چند روز پیش در پی تقاضای جک اسمیت از دیوان‌عالی آمریکا برای بررسی مصونیت سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور، این دادگاه با بررسی فوری این مسئله موافقت کرد، اما پس از آن این درخواست را رد کرد و حکم امکان ادامه بررسی این درخواست را در دادگاهی پایین‌تر و سرعت بخشیدن به روند بررسی ادعای ترامپ درباره مصونیت قضایی پیش از آغاز دادگاه در ماه مارس، صادر کرد.

این تصمیم ممکن است برگزاری دادگاه بعدی ترامپ در تاریخ ۱۴ اسفند (۲۳ مارس) در واشنگتن را به تأخیر بیندازد.

در زمان حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبه‌روست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، نگه‌داری اسناد طبقه‌بندی‌شده در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا.

وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است، علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبه‌روست. ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده‌ها را رد کرده و تاکنون در هیچ یک از این پرونده‌ها گناهکار شناخته نشده است.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. در زمان حاضر جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها هستند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید