با شروع فصل سرما مراجعه به مراکز درمانی بر اثر بیماری های تنفسی افزایش می یابد.  ابتلا به این عفونت ها گاه می تواند آزار دهنده و طولانی مدت باشد. از جمله عواملی که باعث ایجاد عفونت های دستگاه تنفسی می­شود می توان به عوامل باکتریایی، قارچی و ویروسی اشاره کرد که در این بین، عوامل ویروسی بیشترین سهم را در ایجاد این بیماری ها دارند.

 شیوع ویروس های فصلی، پیشگیری و اتخاذ سبک زندگی درست

فهیمه سادات آقامیر*: از جمله ویروس های شایع ایجاد کننده عفونت های دستگاه تنفسی عبارتند از: ویروس انفلوانزا، رینوویروس، ویروس سینسیشیال تنفسی، آدنوویروس، کرونا ویروس و ...

در هر دوره و فصلی ممکن است یک یا چند ویروس درجامعه در گردش باشد. تشخیص نوع ویروس تنفسی برای هر فردی با هر سطحی از ابتلا نه از لحاظ درمانی و نه از لحاظ اقتصادی ضرورت ندارد. بلکه در مورد افرادی که شرایط بالینی خاص دارند و یا نقص سیستم ایمنی دارند و یا در بیمارستان بستری هستند، معمولا از لحاظ نوع ویروسی که با آن درگیر هستند مورد آزمایش قرار می گیرند. بنابراین با توجه به اینکه با این شرایط نمی توان گفت که دقیقا کدام ویروس از بین ویروس های دیگر شیوع بیشتری دارد اما تا حدی با توجه به آماری که در بین افراد بستری شده در بیمارستان گزارش می شود نشان می دهد که در حال حاضر آنفلوانزای نوع آ و همچنین کرونا ویروس XBB.9   و XBB.16 در کشور شایع هستند علاوه بر این تا حدی ویروس سینسیشیال تنفسی در بین کودکان شایع است. با توجه به اینکه اغلب عفونت های دستگاه تنفسی درمان اختصاصی ندارند و آنتی بیوتیک بر آنها تاثیر ندارد. لذا توصیه سازمان بهداشت جهانی بر موضوع رعایت بهداشت و پیشگیری است. از جمله اقدامات پیشگیرانه که توسط این سازمان پیشنهاد شده است عبارتند از: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور مبتلایان به بیماری در مراکز پر ازدحام، شستشوی دست ها، استفاده از ماسک در اماکن پرتجمع  به خصوص برای افراد سالمند، واکسیناسیون انفلوانزا درافرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند  ، استفاده از سفره مناسب غذائی خصوصا سبزیجات و میوه و … توصیه می‌شود.

*دانشجوی دکترای ویروس شناسی پزشکی

دانشگاه تربیت مدرس

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید