بهترین روش یادگیری درس چیست؟ آیا می‎توان با یادگیری شنیداری و دیداری حافظه خود را تقویت کرد؟

برای ارشد روانشناسی از کجا باید شروع کنیم؟

یکی از محبوب ترین و در عین حال پررقابت ترین رشته ها برای تحصیلات تکمیلی رشته روانشناسی است. برای شرکت در ارشد روانشناسی نیاز الزامی به مدرک کارشناسی روانشناسی نیست به عبارتی با رشته های غیرمرتبط نیز می توان وارد ارشد روانشناسی شد. با توجه به تغییرات ضوابط سازمان نظام روانشناسی و بهبود اوضاع روانشناسی و رواندرمانگری اعم از رد شدن الزام دو مقطع تحصیلی برای دریافت مجوز درمان، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات رواندرمانی و روانشناختی وضعیت این رشته در کشور رو به بهبود و پیشرفت است در نتیجه بازارکار اینده روانشناسی حتما از بسیاری از رشته های موجود بهتر خواهد بود. بر اساس اطلاعیه سازمان روانشناسی کشور، با وجود فارغ التحصیلان و روانشناسان فعلی طبق براورد و استانداردهای APA با نظر گرفتن جمعیت ایران، نیاز به روانشناس به طور کامل براورد نشده و سازمان نظام روانشناسی معتقد است در عرصه های مختلف کشوری کمبود نیروی متخصص و متهد در روانشناسی به چشم می خورد لذا از این امر می توان استنباط نمود که برخلاف بسیاری از رشته های موجود در حوزه های مختلف که به مرز اشباع رسیده اند روانشناسی در این میانن جز معدود رشته هاییست که نه تنها به مرز اشباع نرسیده بلکه نیازمند هرچه بیشتر به نیروهای متخصص است که این موضوع خود برای داوطلبین ارشد روانشناسی نویدی از وجود فضای پیشرفت و ارتقا در این رشته است.

برای اماده شدن جهت شرکت در کنکور ارشد روانشناسی ابتدا باید با توجه به هدف گذاری، بازارکار اینده، علاقه و توانمندی، امکانات، زمان بندی موجود و دانشگاه های پذیرنده موجود از میان ۶ گرایش مطرح شده برای کارشناسی ارشد روانشناسی یک یا نهایتا ۲ گرایش شبیه به هم را برای کنکور انتخاب کرد. سپس با توجه به گرایش یا گرایش های انتخابی اقدام به تهیه منابع کنکور ارشد روانشناسی لازم و مرتبط نمود و با یک برنامه ریزی جامع و اصولی مطالعه کنکور را اغاز نمود. به دلیل تعداد بالای شرکت کننده های کنکور ارشد روانشناسی رقابت در این ازمون بسیار شدید و حساس بوده و در نتیجه نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و اصولی جهت اگاهی از روش های مطالعاتی هر درس می باشد.

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی - موفقیت در آزمون ارشد روانشناسی بالینی

آمادگی برای ارشد روانشناسی بالینی

بی شک یکی از محبوب ترین گرایش های ارشد روانشناسی، گرایش روانشناسی بالینی است. باتوجه به جو رقابتی، ظرفیت و تعداد دانشگاه های پذیرنده برای ارشد روانشناسی بالینی قبولی در این گرایش نسبت به سایر گرایش ها قدری دشوارتر است در نتیجه قبولی در ارشد روانشناسی بالینی نیازمند برنامه ریزی جامع و منابع دقیق خواهد بود. برای اماده شدن جهت شرکت در کنکور ارشد روانشناسی بالینی نخست باید دورنمای کلی از این رشته کسب کنیم و سپس این شِمای کلی را با علاقه مندی، استعداد و هدف گذاری های خویش تراز کرده و سپس اقدام به مطالعه منابع لازم کنیم. دروس دانشگاهی روانشناسی بالینی بیشتر شامل واحدهای درسی در مورد اختلالات، روش های درمانی و شیوه کار با ابزارهای درمان روانشناختی است همچنین این گرایش دارای دوره های کارآموزی و کارورزی در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز خواهد بود در نتیجه افرادی که علاقه مند به کار با بیماران و حضور در مراکز درمانی به ویژه مراکز مختص به اختلالات اعصاب و روان نیستند، بهتر از قبل از اقدام برای مطالعه منابع ارشد روانشناسی بالینی در انتخاب خود تجدید نظر کنند.

موارد لازم جهت کسب امادگی برای شرکت در کنکور ارشد روانشناسی بالینی:

  • مطالعه منابع جامع و مناسب، به دلیل حجم بالای کتب روانشناسی توصیه مشاورین و رتبه های برتر اغلب مطالعه جزوات و کمک اموزشی های مناسب با پوشش دهی بالاست از این رو توصیه بسیاری از مشاورین مطالعه جزوات کمک اموزشی کیهان است که دارای پوشش دهی بسیار بالایی برای سوالات کنکوریست.
  • داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی جهت اگاهی از روش های مطالعاتی مختص به هر درس و زمانبندی مناسب برای دروس مربوط به ارشد روانشناسی بالینی برای این مورد بهتر است از افرادی استفاده کنید که ضمن اینکه خودشان رتبه برتر کنکور بوده اند، دارای تجربه پرورش رتبه های برتر نیز باشند برای داشتن جلسات مشاوره با ویژگی های فوق حتما از جلسات مشاوره های کیهان استفاده کنید.
  • دروه های تست زدن در فواصل زمانی مناسب و دقیق.
  • شرکت در کلاس ها و دوره های اموزشی جهت تسلط بیشتر روی مباحث و یادگیری اصول و تکنیک های مطالعه و تست زنی.

فیلم دوره روانشناسی تربیتی (2) – موسسه ویهان آموزش

آمادگی برای ارشد روانشناسی تربیتی

برای آن دسته از داوطلبینی که علاقه مند به کار با کودکان و نوجوانان هستند و مایل به اشتغال در محیط های درمانی و انجام رواندرمانی نیستند، گرایش تربیتی بهترین گزینه ممکن است. این گرایش به حوزه های آموزش و یادگیری جهت افزایش بازدهی شیوه های اموزشی و نحوه یادگیری می پردازد و اغلب مراجعین آن هم کودکان و نوجوانان می باشند. فارغ التحصیلان ارشد روانشناسی تربیتی اگرچه نمی توانند کلینیک و یا مطب جهت کار در حوزه رواندرمانی را داشته باشند اما می توانند بعد از فارغ التحصیلی برای تاسیس مراکز اموزشی، هدایت تحصیلی، استعداد یابی، مراکز ویژه افراد مبتلا به اختلال یادگیری اقدام کنند و یا شانس خود را در ازمون های استخدامی به ویژه در حوزه اموزش و پرورش امتحان کنند. گرایش ارشد روانشناسی تربیتی دارای کمترین منبع امتحانی بین گرایش های ارشد روانشناسی است اما همچنان نیاز به کامل ترین منابع ارشد روانشناسی تربیتی دارید و همچنین دارای ظرفیت و تعداد دانشگاه های قابل توجهی است و علاوه بر این موارد جو رقابتی حاکم بر ارشد تربیتی کم تر از ارشد بالینی خواهد بود از این رو کسب رتبه ایده آل در ارشد روانشناسی تربیتی احتمالا نسبت به بقیه گرایش ها کار راحت تری باشد.

موارد لازم جهت کسب امادگی برای شرکت در کنکور ارشد روانشناسی تربیتی:

  • مطالعه دقیق منابع مناسب ، به دلیل حجم بالای کتب روانشناسی توصیه مشاورین و رتبه های برتر اغلب مطالعه جزوات و کمک اموزشی های مناسب با پوشش دهی بالاست از این رو توصیه بسیاری از مشاورین مطالعه جزوات کمک اموزشی کیهان روان است که دارای پوشش دهی بسیار بالایی برای سوالات کنکوریست.
  • داشتن برنامه ریزی دقیق و اصولی جهت اگاهی از روش های مطالعاتی مختص به هر درس و زمانبندی مناسب برای دروس مربوط به ارشد روانشناسی تربیتی و فصول منتخب. چون دروس تخصصی روانشناسی تربیتی نسبت به بقیه گرایش ها کمتر است می توان برای اغلب دروس را در شروع مطالعه لحاظ کرد.
  • دروه های تست زدن اصولی  در فواصل زمانی مناسب و دقیق.
  • شرکت در کلاس ها و دوره های اموزشی جهت تسلط بیشتر روی مباحث و یادگیری اصول و تکنیک های مطالعه و تست زنی.
کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید