در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است از میوه‌ها و سبزیجات پاییزی با آنتی اکسیدان بالا مثل کدو حلوایی، انار شیرین، سیب شیرین و میوه به استفاده کنید

در روزهای آلودگی هوا چه غذاهایی بخوریم؟

به گزارش سلام نو، کارشناس تغذیه گفت: در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است از میوه‌ها و سبزیجات پاییزی با آنتی اکسیدان بالا مثل کدو حلوایی، انار شیرین، سیب شیرین و میوه به استفاده کنید و با سبزیجات می‌توانید خورشت کرفس، خورشت اسفناج و مخصوصاً با هویج، شلغم و سوپ درست کنید.


سوال: آلودگی هوا با بدن انسان چه می‌کند؟


خانم صفرچی کارشناس تغذیه: آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی جهان است که متأسفانه این روزها خیلی‌ها را درگیر کرده، مخصوصاً در حوزه سلامت که وقتی این ذرات معلق در هوا وارد بدن انسان می‌شود متأسفانه التهابات بسیار زیادی ایجاد می‌کند مخصوصاً اگر که فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای باشد. بیماری فشار خون، دیابت، قلبی و عروقی که ما سعی می‌کنیم برای افرادی که در این حوزه هستند و مشکلاتی در این قبیل دارند توصیه تغذیه مناسب را داشته باشیم تا درگیری کمتری با این مشکل پیدا کنند.

سؤال: چه کار باید کنیم و چه بخوریم در این روزها، همه شنیدیم که شیر استفاده کنیم در روزهای آلودگی هوا، درست است؟
خانم صفرچی: شما وقتی در زمانی قرار می‌گیرید که آلودگی هوا ایجاد می‌شود، طبیعتاً بدن دچار استرس بسیار زیادی می‌شود و این ذرات معلق ممکن است رادیکال‌های آزادی را در بدن ایجاد کنند که باید شما از مواد غذایی استفاده کنید که در مقابل این رادیکال‌های آزاد، بدن در حالت سلامت قرار بگیرد. آنتی اکسیدان یکی از بهترین موادی هستند که شما می‌توانید بدنتان را در مقابل این موضوع حفظ کنید. مواد غذایی که آنتی اکسیدان دارند مثل چه؟ آنتی اکسیدان‌هایی که شامل ویتامین E، C هستند یعنی مواد غذایی که این‌ها را دارند، امگا ۳ هستند، این‌ها خیلی می‌تواند به سلامت بدن شما کمک کند.


سؤال: میوه مثلاً چقدر مؤثر است؟


خانم صفرچی: میوه‌هایی که این آنتی اکسیدان‌ها را دارند مثل میوه‌هایی که در فصل پاییز است؛ مثل کدو حلوایی، انار شیرین، سیب شیرین و بِه خیلی می‌توانند مؤثر باشند. حتی با سبزیجات می‌توانید خورشت کرفس، خورشت اسفناج و مخصوصاً سوپی درست کنید که حاوی سبزیجات باشد؛ به، هویج، شلغم باشد؛ این‌ها خیلی می‌توانند کمک کننده باشند.


سؤال: چه نباید بخوریم؟

در این حوزه دفع سموم و این ذرات گرد و غباری که می‌فرمایید، چه چیزهایی غیرمجاز است، چه چیزهایی بخوریم این اتفاق را تشدید می‌کند؟
خانم صفرچی: در زمان آلودگی هوا وقتی ذرات معلق وارد بدن می‌شوند فرد ممکن است دچار غلظت خون هم بشود، طبیعتاً غذاهای غلیظ باید کمتر استفاده شود. گوشت گاو، غذاهای فراوری شده، فست فودها بهتر است کمتر استفاده شود. خیلی توصیه شده لبنیات کم چرب استفاده کنیم، لبنیات کم چرب را مثل شیر می‌توانید اول صبح شیرعسل به صورت ولرم استفاده کنید یا غذاهایی که حاوی فیبر باشند که کمک می‌کند دفع سموم کند، چون به شدت ضد التهاب هستند.

سوال: پس این طور که من دریافت کردم از صحبت شما؛ یک خرده باید رژیم مان را چربی اش را کاهش دهیم، یک خرده از گوشت قرمز فاصله بگیریم.
خانم صفرچی: بله غذاهای سرخ کردنی را شما کمتر باید استفاده کنید، قهوه توصیه می‌کنیم در آلودگی هوا مصرف نشود که متأسفانه خیلی استفاده می‌کنند. دمنوش آویشن بسیار توصیه می‌شود، بهارنارنج و رزماری خیلی توصیه می‌شود و غذاهایی که غلات کامل هستند؛ جوانه گندم هم می‌تواند خیلی مثمر ثمر باشد در این حوزه.

سؤال: شاید خیلی از پدر و مادرها فرزندشان مدرسه رفته، چه کودکان؛ سنین متوسطه و اول و دوم، برای بچه‌ها مثلاً چه تغذیه‌ای در کیفشان بگذاریم یا در خانه چطور می‌توانیم تمهید داشته باشیم؟
خانم صفرچی: توصیه می‌کنیم میان وعده‌هایی که استفاده می‌شود غذاهایی باشد مخصوصاً میوه کامل، سیب را ما خیلی توصیه می‌کنیم، جزو چاشنی‌هایی که ما برای غذاها توصیه می‌کنیم رب انار و انار است که می‌گوییم که یک ظرف انار برای بچه هایتان بگذارید که در مدرسه با خود ببرند. کمک می‌کند خاصیت ضد التهابی بسیار قوی‌ای دارد. انار شیرین بسیار خاصیت ضد التهابی دارد و آنتی اکسیدان‌های ویتامین C و A را هم شامل می‌شود. نکته‌ای که در زمان آلودگی هوا بسیار توصیه می‌کنیم این است که مواد غذایی که امگا ۳ دارند را استفاده کنند مثل ماهی ها؛ ماهی سالومون خیلی توصیه می‌شود، ماهی‌ها حاوی امگا ۳ هستند، خاصیت ضد التهابی بسیار قوی دارند و بسیار می‌توانند کمک کنند که شما در زمان آلودگی هوا بدن تان خاصیت ضد التهابی پیدا کند.



سؤال: تن هم اگر بگیریم مفید است یا نه؟


خانم صفرچی: غذاهای فراوری شده بهتر است که تن ماهی استفاده نکنیم یعنی ترجیحاً ماهی تازه خیلی می‌تواند کمک کند در کنار سبزیجات، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی که شما می‌توانید در سفره غذایی تان استفاده کنید؛ سیر و پیاز است. یعنی چاشنی غذاهایتان را از سیر و پیاز استفاده کنید که خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی دارد و کمک می‌کند بدنتان را در مقابل این التهاباتی که ایجاد می‌کند حفظ کند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید