استان کهگیلویه و بویر احمد جاذبه های طبیعی بی‌نظیری دارد، همراه باشید و بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید.

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: در کنار شهرهای معروف گردشگری ایران که همگی نام آنها را می‌شناسیم، شهرهایی هم وجود دارند که علیرغم ظرفیت‌های بالایی که به واسطه طبیعت بکر خود برای جذب گردشگران دارند، کمتر شناخته‌شده‌اند و مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند.

از جمله این شهرها می‌توان به کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد که مرکز آن شهر یاسوج است.

در این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارند که تجربه بازدید از آنها می‌تواند جزو بهترین خاطرات ایران‌گردی شما باشد.

این شهر که عمدتا کوهستانی است پر است از آبشارهای دیدنی که بیشتر آنها به اندازه زیبایی‌های طبیعی در دیگر شهرهای ایران مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در واقع شهرکهگیلویه و بویر احمد به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است.

مسیر تنگه تامرادی

تنگ تامرادی یک دره سنگی نسبتا عمیق است که تخت سنگ‌های بزرگی در مسیر آن قرار گرفته‌است و جریان آب از آن سرازیر می‌شود.

این تنگه نامش را از نام یکی از طایفه‌های اصلی ایل بویر احمدی‌ها به قرض گرفته است و در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۵۰ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است.

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

این تنگه به واسطه جذابیت‌های طبیعی و چشم‌نوازی که در این تنگه قرار گرفته‌اند و همچنین آب و هوای مطبوع آن به ویژه در فصل‌های گرم سال، مکان مناسبی برای گشت و گذارهای طبیعت‌گردان و همچنین گردشگران محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که تنگ تامرادی یاسوج تنها جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر بشمار نمی‌رود، بلکه از منظر تاریخی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است.

به گفته برخی منابع تاریخی در دوران هخامنشان زمانی که نیروهای اسکندر مقدونی در حال پیشروی و یورش به شهرهای ایران بودند در این تنگه با لشگر سردار نامی ایران آریوبرزن برخورد می‌کنند و این مکان محل مقابله لشگر شجاع ایران در مقابل اسکندر تلقی می‌شود.

این تنگه شاهد رویداد تاریخی دیگری نیز بوده است و آن هم پیروزی غرورآفرین طایفه بویراحمدی‌ها بر علیه نیروهای نظامی شاهنشاهی در درگیری‌های مربوط به تقسیم اراضی است.

تنگه تامرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۴۸ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است.

برای رسیدن به این تنگه می‌توانید ابتدا خود را به شهر یاسوج برسانید و سپس مسیر جاده یاسوج-بابامیدان را پیش بگیرید، بعد حدود ۲۵ کیلومتر در جاده سپیدار می‌روید تا سمت چپ به یک خروجی کوچک برسید که در نهایت پس از طی یک مسیر پرپیچ و خم به این منطقه زیبا می‌رسد.

به طور کلی شما می‌توانید از طریق هواپیما، اتوبوس و یا خودرو شخصی خود به این استان سفر کنید اما به دلیل نداشتن خطوط ریلی، امکان استفاده از قطار وجود ندارد.

بارش برف در مناطق کوهستانی یاسوج و ذوب شدن این برف‌ها و به دنبال آن روان شدن آب از میان کوه‌ها منجر به ایجاد آبشارهای شگفت‌انگیزی در دل کوهستان می‌شود. بی‌تردید یکی از زیباترین آنها را می‌توان در تنگ تامرادی یاسوج دید.

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

در واقع می‌توان گفت که تماشایی‌ترین جاذبه طبیعی در این تنگه آبشارهای روان آن هستند جمعا چهار آبشار را در بر می‌گیرند و ارتفاع آنها از ۱۰ متر تا ۵۰ متر است.

تماشای منظره فروافتادن آب‌ها بر روی سنگ‌های بزرگ در انتهای آبشار بسیار لذت‌بخش است.

درختان زیبا و کهن چنار که در اطراف این تنگه قرار دارند نیز زیبایی این منظره را دوچندان کرده است.
درجه سختی تنگ تامرادی

نمی‌شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. اگر تا الان به یاسوج رفته‌اید و تنگه تامرادی را ندیده‌اید؛ در اولین فرصت برنامه سفر دوباره به یاسوج را برنامه‌ریزی کنید.

چشمانتان را ببندید و خودتان را در جاده‌ای باریک و پرپیچ و خم تصور کنید؛ شما در محلی قدم می‌زنید که جنگ‌های زیادی در آن رخ داده، از جنگ‌های آریوبرزن و اسکندر مقدونی بگیرید تا جنگ‌های کی‌لهراس و رضاخان. محلی پر از آبشارهای بکر و چشمه‌های طبیعی.

«تامرادی» نام نزدیک‌ترین روستا به این منطقه گردشگری و نام یکی از بزرگ‌ترین طوایف بویراحمد است.

این تنگه تا شهر یاسوج حدود ۴۶ کیلومتر و ۵۰ دقیقه فاصله دارد و پیمایش فنی کامل آن، حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

این تنگه مناسب برای دره‌ اولی‌هاست و درجه سختی آن ۳ از ۷ تخمین زده می‌شود.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ کیلومتری غرب یاسوج

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

از شهر یاسوج به سمت جاده‌ی بابامیدان که حرکت کنید بعد از حدود ۲۵ کیلومتر رانندگی در جاده گچساران به سه راهی سپیدار خواهید رسید که شما را به سمت تنگ تامرادی هدایت می‌کند.

بعد ۱۰ کیلومتر، جاده‌ی پر پیچ ‌و خم تنگ تامرادی پیش روی شماست تا در انتها با آغاز پیمایش به مقصد مورد نظر یعنی تنگ برسید.

بهار و تابستان: با توجه به اقلیم آب‌وهوایی معتدل منطقه، بهترین زمان سفر به تنگ تامرادی فصل بهار و تابستان است

پاییز و زمستان: با شروع فصل سرما و کاهش شدت دمای هوا، بارش برف و یخ‌بندان سفر به این مکان زیبا توصیه نمی‌شود.

گردشگرانی که به تنگ تامرادی سفر می‌کنند می‌توانند با بالا رفتن از ارتفاعات آن به کوه‌نوردی بپردازند و از آب‌تنی در حوضچه‌های پایین آبشار نیز لذت ببرند.

در دل تخت سنگ‌هایی که در این تنگه قرار دارند غارهای مرموزی نهفته است که گاه عبور جریان آب از آنها منظره زیبایی را به تصویر می‌کشد.

گفتنی است در این منطقه خوش آب و هوا درختان بلوط بسیاری روییده است و از آنجا که این درختان مکان مناسبی برای آشیانه حیوانات زیبا و دوست‌داشتنی سنجاب هستند این موجودات کوچک و قهوه‌ای رنگ را می‌توان در میان درختان این تنگه پیدا کرد.

در واقع این تنگه یکی از معدود مکان‌هایی است که به عنوان زیستگاه گونه سنجاب ایرانی معروف به سنجاب زاگرس محسوب می‌شود.

گفتنی است این گونه حیوانی از جمله گونه‌هایی است که تحت حمایت بسیار گروه‌های طرفدار محیط زیست و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست است.

علاوه بر آن کبک‌ها و خرس‌ها نیز از جمله حیوانات نادری هستند که در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

بازدید از تنگه تامرادی یاسوج را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    اگه ماشین مناسبی دارید برید زود جوش میاره رفت خوبه برگشت آمپر کش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید